Istorija prvog reda na modnim revijama: Ko je nekada imao tu čast da sedi najbliže pisti, a šta to znači danas

Vreme čitanja: oko 3 min.

Za vreme osamdesetih, Endi Vorhol i Bruk Šilds su sedeli u prvom redu na Valentino reviji 1982. godine

Foto: Stephen Lovekin / Getty images / Profimedia

Sa Nedeljom mode u Njujorku koja dolazi sledećeg meseca, sve oči će, pored same pise, biti uprte u sedišta u prvim redovima.

Znamo da slavne ličnosti i osobe sa A-liste sede u prvim redovima na revijama nedelja mode kako bi odale počast kreatoru, pokazale svoju lojalnost brendu, ali i bile viđene i promovisale svoje stajlinge.

I brendovi imaju koristi od slavnih ličnosti koje sede u prvim redovima. Bilo da se radi o influenserima, glumcima, pevačima, zvezde koje sede u prvom redu na će sigurno privući pažnju. Ali da li je oduvek bilo tako? Šta se zbivalo pre druženja sa Anom Vintur u prvom redu?

Dokle god postoje piste, postojali su prvi redovi. Doduše, improvizovane modne piste postoje još od 1860-ih, kada je Čarls Frederik Vort izložio svoju kolekciju na modelima na trkalištu Longchamp.

Tek 1920-ih su pariske dizajnerke, poput Koko Šanel, Madelin Vionet i Else Šijapareli, naterale osobe iz visokog društva da prisustvuju njihovim revijama u intimnim salonima mode. Godine 1931. Elsa Šijapareli je pokazala kolekciju u Saksu u Njujorku, ali fotografima nije bilo dozvoljeno da prisustvuju. Ipak, odatle se razvila kultura prvog reda.

Međutim, kada je u pitanju modna fotografija u prvom redu, da li je zvanično revija Kristijana Diora iz 1947. godine, kada je prvi put pustio fotografe unutra, početak svega? Bile su tu urednice "Harper's Bazaara" Mari Luiz Buske i Karmel Snou i sedele su u prvom redu na Diorovoj reviji, a fotograf Ričard Avedon se našao iza njih u drugom redu.

U stvari, Diorove revije su uvek bile poznatih, pa čak i pripadnika kraljevskih porodica. Princeza Margaret prisustvovala je reviji Diora u Blenhajm palati 1954. godine, sedeći u fotelji između Džona Spensera-Čerčila, vojvode od Marlboroa, i njegove supruge, vojvotkinje od Marlboroa Aleksandre Meri Kadogan Spenser-Čerčil.

Foto: Keystone Pictures USA / Zuma Press / Profimedia

Ovo je već 1960-ih postala norma, tokom uspona francuskih dizajnera kao što su Iv Sen Loran (koji je otvorio svoj Rive Gauche butik 1966.) i Pjer Karden. Zvezde poput Barbare Strejsend i Marlin Ditrih,  prisustvovale bi revijama Sen Lorana 1960-ih i 1970-ih godina, izazivajući popularnost ovog brenda. Jedna od prvih saradnji brendova sa slavnim ličnostima bilo je prijateljstvo između Huberta de Živanšija i Odri Hepbern.

Foto: Keystone Pictures USA / Zuma Press / Profimedia

Za vreme osamdesetih, Endi Vorhol i Bruk Šilds su sedeli u prvom redu na Valentino reviji 1982.

Foto: Adam Scull / Newscom / Profimedia

U Italiji su bile revije na pisti u Firenci do ranih 1950-ih, sa dizajnerima kao što su Simoneta Viskonti, Šubert i Emilio Puči. U međuvremenu, u Parizu, Londonu i Njujorku, Kris Mur, neprikosnoveni kralj fotografije na pisti, fotografisao je revije na pisti od 1960-ih pa nadalje. Snimao je uglavnom modele i prisetio se jednog istaknutog dizajnera - osnivača Kenza, Kenza Takade.

- Kenzo Takada je promenio sve u vezi modne prezentacije; ranih 1970-ih, kada je većina ateljea još uvek nastupala na malim, sumornim okupljanjima u zagušljivim prostorima, Kenzo je osvojio Pariz sa predstavama koje su imale više atmosfere muzičkog festivala - napisao je fotograf Kris Mur na "Instagramu".

Tokom ranih 1980-ih, London je postao poznat kao prestonica kreativnosti. Vivijen Vestvud je izašla na scenu sa mešavinom istorijski istraženog odevanja i anarhije i grupe sledbenika koji su bili fanatični prema muzici koliko i o modi, piše "Forbes".

Devedesetih godina, prvi red je evoluirao od mesta rezervisanog isključivo za insajdere iz industrije, od supermodela do modnih urednika i glumaca, koji se bore za željeno mesto na veoma važnoj klupi. Toliko da je modna pista postala slika najvećih zvezda tokom decenija, od Madone i Ane Vintur do Paris Hilton i Kim Kardašijan. Barem za vreme modnog meseca, status u industriji se može izjednačiti sa mestom na kome sedite na modnoj reviji. I dok se dinamika sedenja menjala tokom godina, jedina stvar koju možete da garantujete je da što ste važniji, to ste bliže prvom redu.

(Ona.rs)