Prve fotografije i teško iskustvo Kejt Mos: Manekenku još boli ono što uradila sa 15 godina
Otkako je "otkrivena" na njujorškom aerodromu sa 14 godina, Kejt Mos je uživala u sjajnoj manekenskoj karijeri. Ipak, uprkos svom uspehu, modna zvezda iz Krojdona, u južnom Londonu, i dan-danas nosi emocionalne ožiljke zato što se oseća da je bila prisiljena da pozira gola na snimanju naslovnice za časopis "The Face", fotografije koje je napravila pokojna Korin Dej 1990. godine.
- Još uvek, kao i tad posle snimanja, mnogo sam plakala što sam se skinula pred Dej - izjavila je Mosova koja sada ima 50 godina: - Stvarno nisam želela to da uradim.
Kako je ispričala u podkastu prijateljice Bele Frojd "Fashion Neurosis", bila je veoma stidljiva tada.
- U to vreme, bili smo ja, Korin, frizer Dru Džeret i šminker Dik Pejdž. Naterala sam Drua da se okrene jer je bio strejt, jer nisam htela da me gleda. Bila sam stvarno stidljiva. Imala sam 15 godina i bila sam u toplesu u časopisu, a još sam bila u školi. Srećom, "Lice" se nije prodavalo u Krojdonu, tako da mislim da ga niko zaista nije video, ali je čuo za njega - priseća se model.
Mosova se na fotografiji pojavljuje gola, štiteći svoje grudi rukama i šeširom za sunce. Drugi put, ona je prikazana u toplesu sa perjem na glavi.
- Kao veoma mlada, počela sam da se slikam u toplesu i bila sam veoma svesna da imam mladež na desnoj doji, koji sam toliko mrzela da bih plakala - priseća se ona: - Nikada nisam želela da budem u toplesu. Plakala bih, ali sam morala da prevaziđem to.
Zajedno Kejt Mos i fotograf Korin Dej nenamerno su najavile novu eru mode - heroinski šik. Kejt, koja je Korin smatrala "najboljom drugaricom" uprkos tome što je bila "teška" za rad, jer uprkos negativnim reakcijama i optužbama da ima poremećaj u ishrani od strane javnosti, jedan element sudbonosnog snimanja ostao je neupitan - Korin, koja je bila 12 godina starija od modela, pokrenula početak Kejtine karijere.
Korin je započela svoju karijeru u svetu mode na suprotnoj strani kamere, radeći kao model u Italiji tokom tinejdžerskih godina. U slobodno vreme fotografisala je svoje stanovnike manekenke, ali je, za razliku od tada tipičnih našminkanih slika, izabrala da se udalji od performativnog glamura ka nefiltriranim slikama.
- Volela sam da ih gledam sa podočnjacima jer sam mislila da su još lepše - priseća se ona za Studio Nicholson: - Imali su život u sebi. Nije bilo bljutavo, lažno i prekriveno šminkom.
Priznajući svoju fascinaciju, Korin se obraćala modnim časopisima da bi obezbedila provizije, a u proleće 1990. posetila je agenciju za modele Storm da pronađe lice svog sledećeg snimanja. Odabrala je svežu 15-godišnju Kejt Mos, koja još nije bila poznata u industriji - izbor koji će zauvek promeniti tok njenog i Kejtinog života.
Korin je poklonila polaroid Filu Bikeru, umetničkom direktoru "The Face", vodećem časopisu za umetnost, modu i kulturu u to vreme, koji je prvobitno izlazio od 1990. do 2004. godine, pre nedavnog ponovnog pokretanja 2019. godine.
- Video sam istu stvar u Kejt kao što je Korin videla, da ona predstavlja nešto veoma stvarno: suprotno, u stvari, svemu nestvarnom u visokom glamuru mode - priseća se Biker u jednom od svojih intervjua: -Bilo je to snimanje koje je transformisalo industriju, sa slikama mlade Kejt bez šminke koja se smeje na engleskoj plaži zauvek zacementirane u modi.
U izdanju, nazvanom "Treće leto ljubavi", Kejt se šepurila duž obale u toplesu, puši cigarete naslonjena na zid i trči preko peska da dečijim osmehom preko lica. Korin je svoje iskustvo kao manekenka kanalisala u slike, odbijajući da ih retušira, napomenuvši da je uvek mrzela da se pretvara u nekoga ko nije i kada je bila manekenka.
Ovo nije bio prvi put da Kejt govori o teškom snimanju i napetim okolnostima sa njenom "najboljom drugaricom" Korin.
- Taj zgrčeni nos koji je na naslovnoj strani, ona bi mi rekla: "Grokći kao svinja", da bi dobila tu sliku. A ja sam joj govorila da ne želim, ali je ona insistirala. "Grokći, tada izgleda dobro". I nisam htela da skinem gornji deo. Bila sam stvarno, stvarno samosvesna u vezi sa svojim telom. "Ako ne skineš gornji deo, neću te angažovati za "Elle"", rekla bi Dej. To je bolno jer mi je bila najbolja prijateljica, i stvarno sam je volela – ali bila je vrlo nezgodna osoba za rad - otvorila se Kejt.
Ali i sama priznaje, slike su neverovatne.
- Dobila je šta je želela, a ja sam patila za njima, ali na kraju su mi zaista učinile mnogo dobra. Promenile su mi karijeru - ističe model danas iako su posle fotografija usledila mnoga negodovanje i napadi na Mosovu da promoviše nerealni tip tela zbog čega je, tvrdi, trpela zlostavljanja jer bi joj ljudi prilazili na ulici i optuživali da promoviše poremećaje u ishrani: - Javnost nije bila spremna. Bili su apsolutno zgroženi. Odmah su slike potpuno ocrnjene.
Čak je i urednica Voguea, Ana Vintur, rekla: "Taj izgled – model koji izgleda veoma neuhranjeno – činio je ljudima neprijatnost."
Debata o heroinskom šiku dovela je do toga da se Korin povuče iz modne industrije, umesto da je izabrala da radi na fotografiji u dokumentarnom stilu sa svojim partnerom Markom Sazijem. Njen život se promenio 1996. godine nakon što se srušila u svom stanu u Njujorku. Ona je hitno prebačena u bolnicu gde su lekari pronašli tumor na mozgu i uradili hitnu operaciju.
Ipak, ona je insistirala da Mark dokumentuje početak operacije putem kamere, tvrdeći da fotografija treba da pokaže stvari koje ljudi inače ne vide. Reč je o seriji slika objavljenih u njenoj foto-knjigi pod nazivom Dnevnik 2000. godine, zajedno sa intimnim slikama njenih prijatelja, pri čemu je Korin nastojala da prikaže tačan prikaz kulture mladih u to vreme.
Oporavila se od bolesti i nastavila da radi za Vogue i druge brendove visoke mode, ali se 2008. godine njen tumor se vratio. Korinini prijatelji, uključujući Kejt, pokrenuli su kampanju pod nazivom Save the Dej kako bi prikupili novac za hemoterapiju u Arizoni. Borila se sa bolešću dve godine kasnije, sve dok nije umrla 2010. u 45. godini
(Ona.rs / Daily Mail)