Italijani žele da ga izbace, a Evropa ga već zove evrovizijskim buntovnikom: Svi su uvereni da je ovo pobednik
Prvo polufinalno veče Evrovizije se odrzalo sinoć i kontroverza se već rasplamsala. Estonski predstavnik Tomi Keš, umetničko ime koje nosi Tomas Tamemets, još nije ni zapevao uživo, a oko njegove pesme podigla se političko-kulturna oluja. Italijanski senator Đan Marko Centinajo, potpredsednik tamošnjeg Senata, javno je pozvao na zabranu učešća Estonije na Evroviziji zbog, kako tvrdi, uvredljivih stereotipa o Italijanima u pesmi.
"Svako ko vređa Italiju mora biti izbačen sa Evrovizije", napisao je u objavi na društvenim mrežama, podižući ionako uzavrelu atmosferu takmičenja koje već odavno nije samo pesma, već pozornica na kojoj se lome politika, identitet i umetnička sloboda.
Umetnik na granici između genija i skandala
Rođen i odrastao u Talinu, glavnom gradu Estonije, Tomas Tamemets je dete složenog identiteta. Njegovo poreklo je mešavina ukrajinskog, ruskog i estonskog, a taj miks obeležio je i njegov umetnički izraz. U njegovom domu govorio se ruski i estonski, a ulična umetnost i buntovništvo pratile su ga od rane mladosti.
Još kao tinejdžer, Tamemets se suočavao sa zakonom, bežao je od policije zbog ilegalnih grafita, a roditelji su često plaćali kazne. Izbačen je iz škole zbog konzumiranja marihuane, i nikada nije završio srednju školu. Ali, za razliku od mnogih koji tada stanu, on je tek tada krenuo. Umesto povratka obrazovanju, izabrao je ono što ga je istinski privlačilom - ples, slikanje, vizuelnu umetnost i muziku.
Muzički put do Evrovizije
Prve pesme objavio je 2012. godine, u trenutku kada je estonska scena bila tek u povoju. Od tada, njegov umetnički izraz, spoj repa, elektronike, performansa i šok estetike, postao je zaštitni znak jednog novog talasa umetnika koji ne traže dozvolu, već probijaju granice.
Danas je Tomi Keš neprikosnoveno ime estonske muzičke scene. Njegova pesma "Espreso Makijato", kojom se predstavlja na ovogodišnjoj Evroviziji, već ima armiju obožavalaca i gotovo podjednak broj kritičara.
Estetika šoka i politička senka
Kritike koje ga prate nisu nove, pre Evrovizije, Tomi Keš je bio osporavan zbog svojih nastupa u Rusiji i saradnje sa ruskim umetnicima, što mnogi u aktuelnom geopolitičkom kontekstu smatraju spornim. Ipak, on uporno tvrdi da je umetnost njegova teritorija, a da su granice samo simbolika.
Pesma kojom se takmiči optužena je za korišćenje "italijanskih klišea", što je izazvalo zvaničnu reakciju iz Rima. Da li su u pitanju samo umetničke slobode ili svesno provociranje, ostaje na gledaocima da procene.
Umetnički ekscentrik
Tomi Keš nije samo muzičar. On je i dizajner koji je sarađivao sa svetski poznatim modnim kućama kao što su Rik Ovens, Mejson Marđela i Adidas. Njegovi performansi često spajaju avangardnu modu sa telom kao platnom, a njegov Instagram više liči na virtuelnu galeriju nego na profil klasičnog izvođača.
Takođe je poznat i po prijateljstvu sa bivšim evrovizijskim zvezdama: Justom Klajnom, predstavnikom Holandije iz 2024, i Karijom, finskim kandidatom iz 2023. godine. Zajedno čine novu generaciju evrovizijskih umetnika koji ne pristaju na šablone.
Evrovizija kao pozornica bunta
Slučaj Tomija Keša još jednom podseća da Evrovizija više nije samo pesma, već plejada evropskih tenzija, kolektivnih identiteta, ideoloških podela i umetničke provokacije. I dok Italijani traže diskvalifikaciju, publika se deli između onih koji ga doživljavaju kao provokatora i onih koji u njemu vide umetnika koji razbija tabue.
(Ona.rs)