"Slobodna žena je sušta suprotnost lakoj ženi": Omaž Simon de Bovar, ženi koja je objasnila šta je prava sreća

Vreme čitanja: oko 2 min.

"Ona je rušila vremenske granice za žene. Mi smo kretali od savremenih razmišljanja kada smo radili. Za mene je pojam slobodne žene - srećna žena. Da se ne uklapa nužno u kalupe koje joj nameće okolina, nego da bude svoja"

Foto: Nikola Tomić

U Madlenianumu je premijerno prikazan performans "Moć umetnosti šest heorina" u organizaciji agencije Fabrika i „Opere i teatra Madlenianum“. Publika je gromoglasnim aplauzom nagradila umetnike koji su učestvovali u predstavi - glumce, pevačicu, balerine, manekene, modne kreatore, kao i italijanskog reditelja Rosana Đupu i koreografa Metjua Solovjeva.

Ovaj multimedijalni, pozorišni perfromans objedinio je teatar, muziku, igru i modu. Inspiracija su bile šest heroina, šest umetnica, koje su inovacijama, vrhunskom umetnošću i verom u sebe unele novine u umetničko izražavanje, ušle u istoruju i izborile se da za života postanu priznate i slavne, što nije bio slučaj sa većinom njihovih prethodnica.

Francusku filozofkinju, političku aktivistkinju, pisca, borca za ženska prava i otvorenu feministkinju, iz vremena kada je ženski glas još uvek bio samo šapat, pisca Simon de Bovar, dočarala je mlada glumica Nataša Miovčič u modelu Verice Rakočević, sa manekenima u ulozi Žana-Pola Sartra i njena tri ljubavnika.

Simon je posvetila svoj život pisanoj reči u koju je utkala sav svoj bunt i revolt prema tradicionalnom, odnosno eksploativnom tretiranju žene kao nižeg bića namenjenog isključivo potrebama muškarca. Verovala je u slobodnu ljubav, odbivši bračnu zajednicu kao koncept. Verovala je u jačinu žene i njenu sposobnost da bude samostalna. Smatrala je da "nas jajnici ne osuđuju na život na kolenima" i da je slobodna žena sušta suprotnost lakoj ženi. Kakvog stava je Nataša Miovčić, koja je na veče imala priliku da uđe "u glavu" i dočara misli ove superžene?

- Ona je rušila vremenske granice za žene. Mi smo kretali od savremenih razmišljanja kada smo radili. Za mene je pojam slobodne žene - srećna žena. Da se ne uklapa nužno u kalupe koje joj nameće okolina, nego da bude svoja. Sa mojim timom je sve bilo zanimljivo i izazovno, dolasci do ključnih tačaka njenog lika bili su vrlo kreativni - rekla je.

Ljiljana Erić Simjanović, jedna od najpoznaztijih jugoslovenskih manekenki, pojavila se u ulozi britanske modne kreatorke Vivijan Vestvud. Ona je na sceni „oblačila i pripremala menekenke za modnu reviju“.

Vivijan je išla protiv britanske štampe i britanske vlade, njena moda nije bila puka kreacija već bunt, stav i izraz ljubavi prema slobodi. Pankerka i buntovnica, sve do poslednjeg daha, čvrsto je verovala u svoju viziju, ne odstupavši od nje punih 50 godina, bila je glasna sve dok je svet konačno nije čuo - a kada se to desilo usledilo je priznanje, slava i moć koju je ova umetnica upotrebljavala u humanitarne borbe za bolje sutra.

Amanet koji su ove dve žene ostavile nama, njihovim saborkinjama, neprolazan je. Naša večna zahvalnost nastavlja da živi kroz multimedijalne počasti, ali "večno hvala" treba da im iskažemo kroz slobodu govora, pokreta i odluka - to je jedini način koji bi one prihvatile.

(Ona.rs)