Jedna od najzanimljivijih evropskih turističko-muzejskih železnica nalazi se u Srbiji
Šarganska osmica danas ima odlike i muzejske železnice
Izgrađena 20-ih godina prošlog veka, Šarganska osmica se smatra jednom od prvih pruga uskog koloseka na području Starog kontinenta. Isto tako se karakteriše i kao jedna od možda najzanimljivijih železničkih ruta tog tipa na evropskom tlu. Zapravo, nije u pitanju samo turistička železnica, jer Šarganska osmica danas ima odlike i muzejske železnice, što joj daje posebnu dozu draži.
Zbog karakteristika samog terena na kome je građena, te činjenice da je oko tri stotine metara visinske razlike između Mokre Gore i Šragana prevladano na do tada jedinstven način tako da ova pruga ima oblik „osmice“, otuda potiče i njen naziv.
Duga je više od 13 kilometara i prvi put je korišćena 1925. godine, navodi TO Užice.
Voz „Ćira“ i počeci
Pre gotovo stotinu godina prvi put voz „Ćira“, koji je predvodila parna lokomotiva, protutnjao je Šarganskom osmicom i vremenom postao njen simbol.
Bezmalo pet decenija je „Ćira“ saobraćao na ovoj pruzi, budući da je februara meseca 1974. godine bila njegova poslednja vožnja, jer je tada došlo i do ukidanja ove, nadasve zanimljive pruge.
Izuzev nekoliko mostova, na pruzi se nalaze i brojni tuneli, kao i vijadukti, što putovanje čini još interesantnijim.
Početak gradnje pruge u ovom delu Srbije vezuje se za period Velikog rata. Naime, do podnožja Šargana izgrađeno je najpre devet kilometara pruge i to u periodu kada se radilo na spajanju Vardišta i Užica, 1916. godine.
Da sve bude još zanimljivije, u spomen na te prve kilometre pruge postoji i danas lokacija koja je poznata kao „Deveti kilometar“.
Tragedija tokom gradnje
Izuzetno velika tragedija, kada su svi radnici koji su bili zaduženi za gradnju pruge stradali, dogodila se kada je kopan jedan od tunela. Bio je to tunel koji se nalazio ispod brda nazvanog Budim na Šarganu.
Tom prilikom je došlo do odrona, što je rezultiralo stradanjem svih radnika, angažovanih na probijanju tunela. O tom nemilom događaju i dan-danas svedoči spomenik, koji je pomenutom brdu postavljen.
Tek nakon pet godina od tog događaja gradnja se nastavlja.
Jedinstvena pruga
Neretko se navodi da je Šarganska osmica po mnogo čemu jedinstvena. I to ne samo zbog činjenice da je visinska razlika na tako neobičan način savladana, već i zbog stanice koja nosi naziv „Jatare“. Budući da je ta stanica korišćena kao ukrsna, to nijedna karta nikada na njoj nije prodata.
Danas umesto „Ćire“ saobraća „muzejski voz „Nostalgija“ i to od stanice Šargan Vitasi do Mokre Gore.
Kako je navedeno na zvaničnom sajtu „Železnica Srbije“, trenutno cena karata na relaciji Mokra Gora-Šargan-Mokra Gora iznosi 1.200 dinara za odrasle putnike, dok je 600 dinara cena karte za decu uzrasta između šest i 14 godina. Za decu do šest godina vožnja je besplatna.
U zimskom periodu je cena karata nešto niža i iznosi 800 dinara za sve putnike, ukoliko je u pitanju kompozicija sa dizel vučom, odnosno 1.200 dinara za sve kategorije putnika, kada je u pitanju voz sa parnom vučom.
(Ona.rs)