Sveštenik Miljković: "Bolje ne spremati ništa, nego spremati mrsnu trpezu za Svetog Nikolu"

Vreme čitanja: oko 3 min.

Sveti Nikola “pada” u vreme Božićnog posta i ne postoji izgovor zbog kog će domaćini izneti mrsnu hranu na trpezu, kaže za naš portal sveštenik Branislav Miljković

Foto: Shutterstock

Sveti Nikola spada u najčešće srpske slave. I dok jedan deo svečara obeležava 19. decembar isključivo uz posnu trpezu, dotle drugi svoje goste služi mrsnim đakonijama.

Postoje, takođe, i oni svečari koji na trpezu iznose i mrsnu i posnu hranu, kao i oni koji na drugi dan slave dočekuju goste uz mrsnu trpezu, uz obrazloženje da su Svetog Nikolu proslavili kako dolikuje, uz posnu hranu.

- Slavu čine kolač, žito, sveća i vino, uz osvećenje porodičnog doma uoči slave - kaže za Ona.rs sveštenik Branislav Miljković.

- Sve ostalo može, a ne mora. Ali, veliki je greh slaviti Svetog Nikolu uz mrsnu hranu; bolje je ništa ne spremati nego spremati mrsno.

On podseća da ne postoje nikakvi izgovori kojima će se svečari služiti ako na slavsku trpezu iznesu mrsnu hranu.

- Neki domaćini kažu da njihovi gosti ne jedu ribu, a neki da imaju goste koji im prebacuju: “Ti dolaziš kod mene na prase, a meni iznosiš ribu.” Ako neko dolazi zbog praseta, a ne zbog domaćina, onda to prase u očima gostiju više vredi nego domaćin - navodi otac Branislav.

Božićni post počeo je 28. novembra i traje do 7. januara. Sve što se dešava u tom periodu je u posnim danima i zato, ističe naš sagovornik, nema nikakve dileme kako bi trebalo proslaviti Svetog Nikolu:

- Bolje je ne spremati ništa, nego spremati mrsno. Ako domaćin hoće da pravi gozbu, onda to nema veze ni sa Bogom, ni sa Svetim Nikolom.

Foto: Tanjug/Dušan Aničić

Otac Branislav dalje objašnjava zašto su izgovori o mrsnoj slavskoj trpezi u vreme posta apsolutno neodrživi:

- Ima ljudi koji, nažalost, obmanjuju sebe i pokušavaju da se opravdaju, pa kažu kako su njihovi očevi ili dedovi spremali mrsnog Svetog Nikolu, pa su i oni nastavili tako. Čekajte, i vaša majka ili baba je išla na izvor po vodu, a vi danas puštate vodu iz slavine. I vaš deda je možda ložio ognjište nasred kuće, a vi danas imate centralno grejanje. Vaš pradeda je možda živeo u vlažnoj kući, a danas postoji hidroizolacija. Bez obzira što je neko nekada iz nekog razloga spremao mrsno, naravno da to nije izgovor za nas danas. Iznošenje mrsne hrane na slavsku trpezu u vreme posta je dupli greh: omrsiće se domaćin i ujedno podstaći svoje goste da učine isto. Naravno, niko nikoga ne može da natera da nešto uradi ako ne želi, ali pravila u vreme posta su svima poznata.

Na pitanje o svečarima koji do podneva iznose posnu hranu na svetonikoljsku trpezu, a od podneva mrsnu ili za prvi dan slave domaćica sprema posnu hranu, a za drugi dan mrsnu, otac Branislav podseća da se sa Bogom ne može kalkulisati.

- Neko kaže kako će do podneva ili do ponoći usred posta da iznese posnu hranu, a od podneva ili od ponoći mrsnu. Ili će domaćin da jede ribu, a gostima će ponuditi meso ili će na slavskoj trpezi biti i riba i meso; kako neki kažu, riba za Svetog Nikolu, a prase za goste… Sve te varijacije su nevalidne i potpuno pogrešne - decidan je otac Branislav.

On dodaje da postoje odstupanja u obeležavanju slava koje ne “padaju” u vreme crkvenih postova.

- Kad se proslavlja neka druga slava koja je van posta, a “pada” u sredu ili u petak, onda domaćica za sredu ili u petak sprema posnu trpezu, a za četvrtak ili za subotu može da sprema mrsnu hranu - podseća sveštenik.

(Ona.rs)