Kroz neizostavne kostime oživeli su naši omiljeni filmski likovi, ali tek 1949. godine prvi put je dodeljen Oskar za najbolju kostimografiju za filmove snimljene 1948.
U to vreme, kostimografima su dodeljene dve nagrade za ostvarenje u crno-belim filmovima i filmovima u boji. Tek 1967. godine kategorije su se zvanično spojile (sa izuzetkom jedne kategorije 1958. i 1959). Čak i one filmove koji nisu bili nagrađeni Oskarom za najbolju kostimografiju, pamtimo po upečatljivim modnim komadima, koji su sa godinama prva referenca na remek-dela iz kojih potiču.
Ovo je lista filmova nagrađenih Oskarom (u različitim kategorijama), a koje pamtimo po najupečatljivijim i najčešće reinterpetiranim modnim komadima, iza kojih stoji priča vredna pažnje.
1. "Neki to vole vruće" - crna haljina sa resama Merilin Monro
Film "Neki to vole vruće" bio je nominovan u šest kategorija te 1960. godine, a osvojio je samo jednu nagradu i to upravo za najbolji kostim.
Priča o dvojici muzičara koji su bežali od mafije prerušavajući se u žene u ženskom bendu, koji je krenuo na Floridu, ponudila je šaljive uloge zvezdama Merilin Monro, Toniju Kertisu i Džeku Lemonu.
Providna crna koktel haljina ukrašena koju je nosila Merilin Monro dok je pevala "I'm through with Love" ležeći na klaviru Bilija Vajldera, sastavljena je od crne sufle svile ukrašene perlicama, šljokicama i resama. Haljina ima ugrađeni grudnjak i iluziju dubokog golog dekoltea (preko kog se zapravo nalazi providni mrežasti materijal), pa se smatrala izuzetno smelom za svoje vreme.
Legenda kaže da je Monro morala da bude podignuta i smeštena na klavir za potrebe snimanja ove scene, jer je haljina bila veoma uska.
2. "Prohujalo sa vihorom" - crvena haljina Vivijan Li
Film "Prohujalo sa vihorom" je 1940. godine osvojio osam regularnih i dva počasna Oskara.
Kostimografima na setu "Prohujalo sa vihorom" najteže je bilo pokrivanje petnaest godina istorije kostima. Početak filma smešten je u južnu državu Džordžiju tokom 1861. U sceni u kojoj Skarlet O'Hara odlazi sama na rođendan Ešli Vilks, Vivijen Li nosi grimiznu somotnu haljinu izvezenu staklenim perlama.
Umesto odeće sa korsetom i maksi podsuknjama, kroj njene haljine pristaje uz telo, senzualan je i polarno suprotan komad u poređenju sa onim što nose druge žene u sobi. Sa dubokim dekolteom i bordo nojevim perjem, Skarlet O’Hara "krade šou".
Smeštena u 1870-te, ova scena se odvija tokom onoga što je poznato kao Zlatno doba Amerike ili Pozlaćeno doba. Za to vreme, ženska moda počinje da se udaljava od volana, velikih sukanja sa karikama i lakih tkanina kako bi formirala prikladne dizajne od bogatih materijala poput somota. Tokom ove ere, ženski kodeks oblačenja je vođen strogim pravilima koja Skarlet krši kada stigne obučena u svoju neverovatnu, ali smelu haljinu usred porodične proslave. Skarlet O'Hara drži glavu visoko uzdignutu uprkos reakciji drugih.
3. "Titanik" - plava ogrlica junakinje Rouz
Film "Titanik" je osvojio 11 Oskara 1998. godine.
Na osnovu izveštaja o potonuću Titanika 1912. godine, film "Titanik" priča (izmišljenu) priču o Rouz Devit Bukater (Kejt Vinslet) i Džeku Dosonu (Leonardo Dikaprio), dvoje putnika iz suprotnih društvenih klasa koji se zaljubljuju na brodu. Tokom četiri dana, Rouz i Džek su se našli, upoznali, zaljubili i branili svoju vezu od svih koji su pokušavali da ih razdvoje - uglavnom od njenog verenika, Kala Hoklija (Bili Zejna), i njene majke, Rut (Frances Fišer). Kal je glavni antagonista filma, i kroz njega se uvodi veoma važan objekat: Srce okeana. U filmu, Srce okeana je impresivan plavi dijamant potpuno okružen blistavim dijamantima.
Ogrlicu je Rouz na "Titaniku" poklonio Kal kao simbol njegove ljubavi i posvećenosti njoj, ali kako se priča razvijala, bilo je vrlo jasno da Kalove namere nisu bile tako iskrene koliko je želeo da svi misle.
Kasnije, Rouz pokazuje dijamantsku ogrlicu Džeku i traži od njega da je nacrta nagu dok je nosi. Rouz se presvukla u kimono ogrtač, a zatim ga je skinula, da bi Džek skicirao njen nagi portret.
Kada je postalo jasno da Rouz voli Džeka, Kal je uspeo da ogrlicu uvuče u Džekov džep, zbog čega je uhapšen. Kal je stavio ogrlicu u džep kaputa, ali je zaboravio kada je kaput dao Rouz, te ona pronalazi ogrlicu u džepu nakon što je sišla sa Karpatije. Godinama ju je čuvala, da bi nakon prepričavanja priče svojoj unuci bacila ogrlicu u Atlantik. Rouz tada konačno pušta svoja sećenja, jer je spremna da se pomiri sa Džekovom i smrću ostalih žrtava "Titanika" - konačno je spremna da krene dalje, baš kao u čuvenoj pesmi.
4. "Doručak kod Tifanija" - mala crna haljina
Film "Doručak kod Tifanija" bio je nominovan u pet kategorija, da bi na kraju osvojio dva muzička Oskara 1962. godine.
Film je zasnovan na knjizi autora Trumana Kapotea. Odri Hepbern i Džordž Pepard igraju dve glavne uloge.
Ovo je priča o mladoj ženi u Njujorku koja upoznaje mladića koji se useljava u njenu stambenu zgradu. On je u vezi sa starijom ženom koja je veoma bogata, ali želi da bude pisac. Ona radi kao eskort i traži bogatog, starijeg muškarca za udaju. I negde između njenog fantastičnog načina života i mode iz 1960-ih, priča ide svojim tokom. Kapote je prvobitno želeo Merilin Monro za ulogu, iako je reditelj Blejk Edvards izabrao Hepbern za glavnu damu (uloga za koju je kasnije nominovana za Oskara).
Neki od najklasičnijih izgleda iz filma protežu se od sunčanih naočara mačkastog oblika, preko njene ružičaste odeće i njenog šik kaputa. Najikoničniji komad od svih je dizajnirao Hubert de Živanši. Crna haljina se smatra jednim od najboljih filmskih izgleda 20. veka, što mnogo govori o minimalističkoj monohromatskoj haljini, koja je danas neizostavan deo garderobera svake žene.
Originalna ručno šivena haljina se trenutno nalazi u Živanšijevoj privatnoj arhivi, dok je jedna kopija koju je Hepbern vratila "Paramountu" izložena u Museo del Traje u Madridu, a druga se našla na aukciji 2006. godine.
5. "Matriks" - kožni mantil
Film "Matriks" je 2000. godine osvojio četiri Oskara.
"Matriksovi" kultni kostimi otelotvorili su futuristički elegantan izgled. Estetika filmova se sastoji od dugih kožnih mantila, borbenih čizama, zalizane kose i malih sunčanih naočara.
Samo nekoliko meseci nakon što je "Matriks" stigao u bioskope, njegov uticaj se manifestovao na pisti. Za "Diorovu" reviju za jesen 1999. kreativni direktor Džon Galijano obukao je modele u kožne ansamble za koje je rekao da su duboko inspirisani "Matriksom".
Tokom godina, veoma željena estetika je nastavila da utiče na dizajnere. U 2019, "Balensijaga" je odala omaž "Matriksu" video-snimkom kampanje prepunom akcije, koji je labavo zasnovan na zapletu filma - ističući sopstvene male naočare za sunce i potpuno crnu kožnu odeću.
Sa futurističkim vizuelnim prikazima koji su jasno kanalisali filmsko ostvarenje, kratki film je bio oda njegovom revolucionarnom zapletu i pop-kulturi koja postavlja trendove.
(Ona.rs)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Srpska kostimografkinja kreirala kostime za seriju "Dina": "Iza ovog stoji 30 godina rada"
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.