
Još jedan veliki modni transfer: Može li on da spase propast "Gučija" i vrati brendu dostojan položaj?
Veliki dan za svetsku modnu scenu - nakon silaska Donatele Versače sa modnog trona, još jedna velika kuća doživljava ozbiljne promene.
Demna Gvasalija, vizionarski gruzijski dizajner, preuzeće kormilo italijanske modne kuće "Guči", donoseći novu kreativnu snagu u brend koji poslednjih godina gubi zamah. Njegova poslednja kolekcija za "Balensijagu" biće predstavljena 6. jula, nakon čega zvanično preuzima funkciju umetničkog direktora "Gučija".
Nova era za "Guči"
Stefano Kantino, generalni direktor Gučija, izrazio je veliko uzbuđenje povodom ovog imenovanja, istakavši da Demna poseduje jedinstvenu viziju mode i da je upravo to ono što "Gučiju" treba za budućnost.
- On je dokazao svoju sposobnost da redefiniše "Balensijagu" i oblikuje njen identitet. Sada je vreme da istu magiju prenese na Guči - rekao je Stefano Kantino - CEO brenda.
Zamenica generalnog direktora za razvoj brenda, potvrdila je da će Demna nakon svoje oproštajne revije u "Balensijagi" odmah početi s radom u "Gučiju". Tačan datum predstavljanja njegove prve kolekcije još nije poznat, ali se očekuje da će njegov dolazak doneti novu kreativnu energiju u brend.
Naslednik Sabata de Sarna
Demna preuzima poziciju koju je ranije držao Sabato de Sarno, koji je napustio "Guči" u februaru 2025. godine nakon samo dve godine na toj funkciji. Njegova poslednja kolekcija, predstavljena 25. februara u Milanu, nije uspela da povrati staru slavu brenda. Kritičari su ocenili da je njegov minimalistički pristup bio previše suzdržan u odnosu na ranije bogate i ekstravagantne kolekcije Alesandra Mikelea.
"Guči" u potrazi za novim identitetom
Nakon odlaska Mikelea 2022. godine, Guči je izgubio deo svog kreativnog zamaha. Brend je pretrpeo pad prodaje od 24% u poslednjem kvartalu 2024. godine, što je zabrinulo analitičare i investitore. Uprkos naporima menadžmenta da unapredi ponudu torbi i poboljša logistiku, rezultati nisu bili zadovoljavajući. Demnin dolazak se vidi kao pokušaj da se "Guči" vrati u vrh svetske mode.
Novi pravac za "Guči"
Iz "Gučija" su naglasili da Demna donosi "svež i relevantan pristup", ali da neće jednostavno preneti estetiku "Balensijage" u "Guči".
- Njegova namera je da stvori nešto što je autentično za Guči, a ne kopiju njegovog ranijeg rada - rekao je Kantino.
U intervjuu povodom imenovanja, Demna je istakao da oseća veliko poštovanje prema Gučijevom nasleđu i da je inspirisan arhivima ovog brenda.
- Uzbuđen sam što ću biti deo "Guči" porodice i radujem se pisanju novog poglavlja ovog legendarnog brenda - rekao je on.
Veliki izazov pred Demnom
"Guči" je trenutno u ključnoj fazi svoje istorije, a Demnino imenovanje može biti prekretnica koja će odlučiti sudbinu brenda u narednim godinama. Njegova sposobnost da kombinuje tradiciju sa savremenim trendovima biće ključna za povratak "Gučija" na vrh modnog sveta. Hoće li uspeti u tome, ostaje da se vidi, ali jedno je sigurno - modna industrija s nestrpljenjem očekuje njegovu prvu kolekciju.
Ko je Demna i po čemu ga znamo?
Demna Gvasalija, rođen u Sokhumiju, glavnom gradu Abhazije (danas region pod ruskom okupacijom), doživeo je haos i tragediju u svom ranom detinjstvu. Grad koji je nekada bio živopisni deo Gruzije, tokom ranih 1990-ih godina bio je razoreni sukobom. Kao mali, Demna je bio svedok brutalnih stvarnosti rata, uključujući progonstvo njegove porodice i hiljade drugih. Prisiljeni da pobegnu iz svog doma, u regionu koji je danas pod vlašću druge sile, Demnino rano iskustvo bilo je obeleženo borbom da preživi kao izbeglica u sopstvenoj zemlji. Trauma koju je nosio, gledajući kako se njegov identitet i zajednica ruše pred njegovim očima, ostaće sa njim, oblikujući njegov pogled na svet i, na kraju, njegov kreativni izraz.
Potraga za novim identitetom
Iako je teško detinjstvo bilo ispunjeno gubicima i neizvesnostima, Demna je bio odlučan da sebi stvori bolji život. Nije odustajao od ideje stabilne, strukturisane budućnosti, daleke od haosa svog ranog života. Njegov put vodio ga je do Državnog univerziteta u Tbilisiju, gde je diplomirao međunarodnu ekonomiju. Ovaj odabir obećavao je red, kontrolu i mogućnost da menja svet izdaleka.
Međutim, dok je njegov akademski uspeh bio neporeciv, Demnina prava strast još uvek nije bila otkrivena. Tradicionalni put ekonomije nije mu pružao emocionalno ili kreativno ispunjenje. Dok je navigirao kroz svet finansija i globalnih tržišta, Demna je shvatio da okviri koje je postavio oko svog identiteta ograničavaju njegovu stvaralačku slobodu. Osećao je snažnu potrebu da pobegne od tih ograničenja. Njegovo detinjstvo, obeleženo izbeglištvom i gubicima, probudilo je strast prema kreativnosti i želju da izrazi kompleksnost svoje prošlosti, pronađe novi način da komunicira svoj identitet i borbe.
Kretanje u svet mode
Ovaj trenutak prosvetljenja naterao je Demnu da napusti prvobitne karijerne planove. Odluka da prati svoju novu strast za modom nije bila jednostavna, ali za njega moda nije bila samo o odeći - ona je predstavljala identitet, transformaciju i pripovedanje. Upisao je Kraljevsku akademiju lepih umetnosti u Antverpenu, Belgija, gde se potpuno posvetio svetu mode. Iako se na prvi pogled činilo kao drastičan zaokret, za Demnu je moda bila više od estetske forme - ona je bila alat za izražavanje njegovih unutrašnjih borbi i traženja smisla.
"Vetements" i radikalni pristup modi
Tokom svog boravka u Antverpenu, Demna je usavršavao svoje zanatske veštine i razvijao svoj jedinstveni glas, koji će ga kasnije odvesti do osnivanja brenda "Vetements". Ovaj brend postao je platforma za Demnu da se suoči sa savremenim životom i njegovim komplikacijama, bilo da je reč o bliskoj vezi između visoke mode i ulične mode, ili o kontrastu između luksuza i svakodnevnog života. Njegovi dizajni često su nosili političku poruku, utemeljenu u njegovom iskustvu izbeglištva i potrazi za pripadnošću. Njegove kreacije bile su sirove, neuredne i subverzivne, što je predstavljalo oštar kontrast prema blistavoj glamuroznosti koja je često bila povezana s visokom modom.
Demna u "Balensijagi" i redefinisanje luksuza
Demnin uspon do kreativnog direktora "Balensijage" 2015. godine označio je ključnu prekretnicu u njegovoj karijeri. Tamo je Demna zaista počeo da redefiniše ulogu dizajnera u savremenom svetu. Njegove kolekcije više nisu bile usmerene samo na nišnu publiku, već su postale platforma za izazivanje samog pojma luksuza. Njegov rad spojio je avangardni dizajn i svakodnevnu kulturu, često stavljajući visoku modu u kontekst sa svakodnevnim, apsurdnim stvarima. Demna je modu učinio izrazom modernog života - siromašnog, konfliktog i kompleksnog.
Demna je postao ključna figura u modnoj industriji od trenutka kada je 2015. godine preuzeo kreativno vođstvo u "Balensijagi". Njegova sposobnost da spoji luksuznu modu sa "streetwear" estetikom, te da redefiniše tradicionalne modne normativnosti, učinila je "Balensijagu" jednim od najprepoznatljivijih brendova na svetu. Njegovo preuzimanje brenda označilo je početak nove ere za ovu modnu kuću, koja je počela da izaziva konvencionalne granice u dizajnu.

Demnin uticaj
Demna je svoju karijeru u "Balensijagi" započeo sa drastičnim koracima ka modernizaciji klasičnih modnih koncepata. Jedan od njegovih prvih velikih doprinosa bio je dizajn "Speed" patika, koje su bile kontroverzno jednostavne, ali funkcionalne. Svojim izgledom nalik čarapama, ove patike su postale prava moda, iako su mnogi kritičari izražavali neslaganje sa njihovim izgledom. Ubrzo su, međutim, postale pravi hit, što je dodatno potvrdilo Demnin umetnički senzibilitet za kombinaciju komfora i stila.
Slično svojoj prvoj inovaciji, Demna je 2017. godine lansirao "Triple S" patike, koje su postale sinonim za trend "loših" patika. Ovaj trend vraćanja u retro estetiku osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka u modu obuhvatio je klasične "tata" patike sa debelim đonom. Ovaj dizajn je izveo zajedno sa kreativnim direktorom marke "Clergerie", Davidom Tornijare-Beućielom, i bio je pravi hit među ljubiteljima mode. Tako je "Balensijaga" nastavila da bude lider u postavljanju novih normi i izazivanju uobičajenih modnih očekivanja.
"Balensijaga" u 2021. i 2022. godini i, naravno, skandali
Godina 2021. bila je ključna za "Balensijagu". Osim što je Demna ponovo uveo visoku modu u "Balensijagu", isto tako je započeo značajnu saradnju sa "Simpsonovima", kao i s Kanjeom Vestom na kolekciji inspirisanoj "Yeezy" stilom za "Gap". Ovo je bio samo nastavak trendova koji su postavljeni u prethodnim godinama. "Balensijaga" je postigla i komercijalne uspehe, kao što je i status najbrže rastuće marke unutar "Kering" grupacije.
Međutim, nije prošlo ni godinu dana kada je marka ponovo bila u centru skandala. Zbog niza antisemitskih izjava Kanjea Vesta, "Balensijaga" je bila prisiljena da raskine saradnju sa njim u oktobru 2022. godine. U novembru iste godine, još jedan kontroverzni oglas je izazvao optužbe za eksploataciju dece. Reklame su uključivale decu koja su držala medvediće obučene u BDSM opremu, što je izazvalo buru reakcija na internetu i velike polemike o etici i granicama mode.
Posle skandala
Iako je marka bila suočena sa ozbiljnim kritikama, iz nje su izašle i nove inicijative. U 2023. godini, "Balensijaga" je započela saradnju sa Nacionalnom alijansom za decu, kako bi poboljšala podršku žrtvama zlostavljanja i podigla svest o zaštiti dece. Takođe, brend je postavio tri nove ambasadorke: Mišel Jeo, Izabel Ijupret, i najnoviju - Nikol Kidman, čime je "Balensijaga" nastavila da bude prisutna u javnosti i dalje jača svoj imidž, uprkos prethodnim skandalima.
Uprkos brojnim izazovima, "Balensijaga" je ostala izuzetno relevantna marka. Demna, sa svojim neprestanim inovacijama i sposobnošću da izazove tradicionalne modne norme, pokazivao je da je njegova sposobnost da donese osvežavajuće promene bila ključna za brend. Ujedno, brend nije samo preživio skandale, već je uspeo da ih pretvori u prilike za dalji rast i transformaciju. "Balensijaga" se, odatle, dalje razvijala, sa novim ambasadorima, pažljivo osmišljenim kampanjama i neverovatnim uticajem na pop kulturu.
(Ona.rs)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Natalija Avemaria, vlasnica, osnivačica i dizajnerka brenda Dress me in denim
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.