
Godinu dana nisam kupila nijedan komad odeće – i evo zašto je to bila najbolja odluka ikada
Radim u modi skoro dvadeset godina, a veći deo karijere provela sam upravo u redakciji Vogue-a. Uvek sam verovala u transformativnu moć odeće – u ono magično osećanje kada na sebe stavimo komad koji nas učini hrabrijima, slobodnijima ili jednostavno srećnijima. Ali poslednjih godina, postala sam sve svesnija tamne strane modne industrije i njenog uticaja na planetu. Počela sam da se osećam nelagodno zbog gomile novih stvari koje unosim u svoj garderober. Da li bi, zapravo, anti-šoping mogao biti ključ istinskog blagostanja?
Vođena tim pitanjem, odlučila sam da provedem celu godinu bez kupovine novih komada garderobe ili aksesoara. Umesto toga, rešila sam da popravim, prepravim ili osvežim ono što već imam. Da li je moguće zakrpiti kombinezon Stelle McCartney koji su izgrizli moljci? Da li se mogu spasiti crne Jimmy Choo čizme sa pocepanom postavom, koje godinama stoje na dnu mog ormara? Da li bih mogla da preradim tatino odelo, pa čak da ga obeležim svojim monogramom? Do tada sam često skraćivala ili sužavala stvari kod krojača, ali ova odluka tražila je od mene potpunu posvećenost.
U svetu luksuza, popravka je važan stub. Komadi su napravljeni da traju, ali njihova dugovečnost zavisi i od naše brige, iz decenije u deceniju. Poznate kuće kao što su Hermès,, Chanel, Burberry ili Mulberry tradicionalno nude postprodajne usluge kao deo dugoročnog odnosa sa kupcima. Danas, i online platforme poput Net-a-Porter sarađuju sa servisima poput The Seam, dok Selfridges nudi popravke i prepravke u saradnji sa Sojo, čak i na kućnoj adresi.
I van luksuza, brendovi sportske i outdoor odeće, poput Patagonije i The North Face-a, imaju interne servise za popravke, dok Veja nudi da popravi čak i patike drugih brendova. Hasna Kourda, suosnivačica platforme Save Your Wardrobe, koja povezuje klijente sa mrežom sertifikovanih majstora za popravke brendova kao što su Loro Piana i Maje, ističe da svest kupaca da mogu popraviti svoje komade kod brenda dodatno učvršćuje lojalnost i poverenje.
Na početku ovog izazova, ideja da sama popravljam ili prepravljam garderobu delovala mi je gotovo strano. Nisam bila sigurna da umem da prišijem dugme ili porubim haljinu. Ali naučila sam – i ta naizgled obična veština koju mi niko nije preneo, donela mi je pravo zadovoljstvo. U početnoj inventuri pronašla sam više od 20 zaboravljenih komada: četiri pantalona sa pocepanim porubom (popravka i hemijsko: 69 evra), bež haljinu kojoj su otpala dva dugmeta (23 evra sa pranjem), kao i brojne sitne rupe od moljaca koje mi je krojač neprimetno zakrpio (11 evra po komadu).
Poslala sam i četiri para obuće u radionicu Classic Shoe Repair, staru 60 godina: Chanel baletanke su očišćene i ofarbane (95 evra), Chanel čizme od antilopa dobile su novo satensko ojačanje (143 evra), Aeyde gležnjače su dobile nove potpetice (35 evra). Najskuplja intervencija bila je na mojim omiljenim Jimmy Choo čizmama – popravka unutrašnje postave koštala je 280 evra, ali s obzirom na to da su nove slične čizme danas i do 2000 evra, ova odluka je imala smisla.

Kod odeće, otkrila sam stari Stella McCartney tvid mantil koji mi je bio predugačak – skraćivanje je koštalo 70 evra. A možda najlepši trenutak bio je kada sam odlučila da prepravim očev Richard James komplet: pantalone su bile prevelike, ali za 70 evra ih je krojač prilagodio meni, pretvarajući komplet u nešto što ne samo da mogu da nosim, već što me emotivno povezuje sa njim.
U mnogim slučajevima, potrebno je više mašte da oživimo postojeći komad nego da kupimo novi. Tiffanie Darke, koja sebi dopušta kupovinu samo pet novih komada godišnje, rekla mi je kako i sama uživa u popravci starih stvari – čak je poslala pocepane farmerke na sashiko vez preko Save Your Wardrobe.
Mislila sam da će mi godina bez šopinga biti teška. Dogodilo se suprotno: osetila sam slobodu, rasterećenje, jasnoću. Zapitala sam se – da li mi zaista treba još jedan novi komad? Za sada je odgovor “ne”. Odluka da popravim i prepravim ono što već imam donela mi je garderobu koja ima veću vrednost i značenje. I sada, dok se bliži kraj ove godine, pitam se – kako bih se osećala kada bih opet ušla u prodavnicu?
(Ona.rs/Vogue.fr)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Kako vrućine utiču na srce, šta se dešava kada zagrejani pipijete ledenu vodu, objašnjava kardiolog
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.