
Gucci je napravio repliku poznatog Jugoplastikinog modela: „Sandale za more“ su postale modna opsesija leta
U moru trendova koji se iz sezone u sezonu smenjuju na modnoj sceni, ponekad ispliva nešto toliko jednostavno, da nas potpuno razoruža. Ne svojim luksuzom, ne ekscentričnošću, već – sećanjem. Ovog puta to su sandale. Da budemo precizni – gumene, mrežaste, nostalgične sandale koje su nekada bile simbol detinjstva na Jadranu, a danas dostižu cene koje ostavljaju bez daha.
Ovo je priča o Jugoplastika sandalama, Gucci reinterpretaciji iz 2022. i ribarskim sandalama (fisherman sandals) koje su preuzele modni tron 2025. godine. Ali ovo je i priča o tome kako moda reciklira uspomene i prodaje ih u luksuznom pakovanju – često nama samima.
Jugoplastika – sandale koje su mirisale na detinjstvo i more
Ako ste odrasli u bivšoj Jugoslaviji, velika je verovatnoća da ste letovali bar jednom sa nogama u Jugoplastika sandalama. Plastične, prozirne, često bele ili pastelno roze, sa šuškavim kaišem koji se zapinje oko zgloba – ove sandale nisu bile stvar izbora. One su bile standard.

Proizvedene u Splitu, u gigantskoj fabrici Jugoplastika, bile su dizajnirane kao funkcionalna obuća za more: da ne ozledite stopala na oštrom kamenju, ježevima i školjkama. Često su ih kupovali roditelji bez razmišljanja – bile su jeftine, praktične i neuništive. Retko ko se žalio da su neudobne. Naprotiv, bile su deo letnje uniforme svakog deteta – uz japanke, mrežaste torbe i crvene vetrovke.
Jedna koleginica prisetila se kako je devedesetih u Njujorku nosila sličan brendirani model ribarskih sandala – i doživela pravi mali modni peh: "Bile su brendirane, super trendi i nosila sam ih po ceo dan. U jednom trenutku sam imala osećaj kao da tonem, kao da mi se stopala tope... I stvarno su se istopile – bukvalno se stvrdnule i raspale na suncu!"
Ipak, bile su deo zajedničkog vizuelnog jezika – na plaži, na bazenu, u kampu, u dvorištu. Bez statusnog simbola, bez logotipa. I možda ih tada nismo voleli. Možda smo ih smatrali „ružnim“, ali danas, sa distance, sve što su predstavljale – skromnost, funkcionalnost, i kolektivno iskustvo – čini ih dragocenim.
Upravo taj miks emocije i jeste postakao na stotine komentara sa mreža, među kojima su:"Mnogo batina kao klinac dobijao jer nisam želeo da ih nosim"
"Da se kladimo da su kvalitetnije ove Jugoplastikine"
"Nosila sam ih. Srećno vreme bilo... Kad nam roditelji kupe - pa nije imao lepši poklon. Jao koja nastalgija."
"To samo potvrđuje koliko je naša Juga bila daleko ispred svog vremena"
Zato i ne čudi što je svet bio šokiran kada se te iste sandale vratile. Ali, ovaj put – sa znakom Guccija.
Gucci gumene sandale – kad se nostalgija pozlati
Modni svet se iz temelja ne uzdrma često, ali Gucci sandale iz 2022. godine su to uspeli – makar na Balkanu. Jer kada su društvene mreže preplavili snimci i slike modela koji izgledaju gotovo identično kao Jugoplastikine sandale, ali sa Gucci logom i cenom od 490 dolara, usledio je šok i smeh.
Gucci model je izrađen od visokokvalitetne gume, u pastelno rozim, bež, crnim i prozirnim nijansama, s izrezima na gornjištu i prepoznatljivim „GG“ logom. Udobne su, lagane i dizajnirane za toplije dane – ali, po mišljenju mnogih, ne nude ništa više od originalnih Jugoplastika sandala, osim cene i prestiža.
Reakcije su bile burne: od komičnih TikTok parodija, preko mimova sa uporednim slikama, do ozbiljnih članaka o tome kako je zapadna moda još jednom „pozajmila“ (čitaj: prisvojila) nešto iz kulture koju dugo nije primećivala.
Ironija je očigledna – ono što je nekada bilo simbol svakodnevnog života, sada je simbol luksuza. Ipak, nisu svi bili protiv. Neki su ovaj potez Guccija videli kao priznanje vrednosti dizajna koji je preživeo decenije i granice. I možda ima nečeg poetskog u tome što su sandale iz Splita postale globalni trend, makar i u luks verziji.
Fisherman sandale – kad praktično postane šik
A onda, 2024. i naročito 2025. godine, pažnju preuzimaju fisherman sandale, odnosno ribarske sandale. Iako su svoj modni povratak imale i ranije, ove godine su eksplodirale – viđamo ih svuda, od modnih pista do TikToka i ulične mode.
Ove sandale imaju zatvoreniji dizajn s mrežastim gornjištem, otvorene su dovoljno da omoguće ventilaciju, ali dovoljno zatvorene da štite stopalo. Potekle još iz antičkog Rima i Egipta, popularizovane u sredozemnim ribarskim krajevima, bile su izbor za muškarce koji su po ceo dan hodali po klizavim površinama. Danas su doživele renesansu u najfinijim materijalima – od kvalitetne kože, često ručno pravljene, u nijansama koje se lako kombinuju sa savremenim garderoberom.
Brendovi poput The Row, Marni, Dr. Martens, Prada i Ancient Greek Sandals izbacuju modele koji se rasprodaju u sezoni. Nude se verzije s platformama, potpeticama, debelim đonovima, minimalističke, retro, pa čak i glamurozne varijacije.
I da – nisu više „ružne“. Ugly shoe theory kaže: što je obuća više neobična, to bolje izgleda uz šik stajling. I upravo su ribarske sandale danas dokaz te filozofije. Nosimo ih uz oversized lanene pantalone, slip haljine, čak i s čarapama. Udobnost je postala stil.
Moda kao ogledalo vremena
Od plastičnih Jugoplastika sandala koje su koštale koliko sladoled, do Guccijevih od 490 dolara i fisherman modela koji su sada zaštitni znak modne pismenosti – put ovih sandala nije samo estetski. On je društveni, kulturološki, ekonomski i emotivni.
Nekada smo ih nosili zato što su bile jeftine. Danas ih nosimo jer želimo da pokažemo da znamo – i o prošlosti i o sadašnjosti. I zato što nam je, verovatno, više nego ikad, potrebno nešto što nas podseća da je leto nekada bilo jednostavno – i lepo upravo zbog toga.
(Ona.rs)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Pitali smo žene iz BEOGRADA da li bi oprostile PREVARU – a odgovori su VRHUNSKI (ANKETA)
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.