• 2

Vreme čitanja: oko 6 min.

Biljana Zlatanović je osmislila menstrualni veš: Aktivizam, edukacija i žensko zdravlje su njeni prioriteti

Vreme čitanja: oko 6 min.

Ona stoji iza brenda menstrualnog donjeg veša, odnosno gaćica koje imaju integrisani uložak od posebnih materijala

  • 2
Spoj, Onwa Foto: Aleksandar Milošević/ Pineapple Studio

Možda zvuči nemoguće, ali menstruacija vam može proći bar za mrvicu lakše uz korišćenje proizvoda koji će vam prijati i koji neće stvarati neugodnost. Za nekoga to mogu biti i ulošci od eko materijala, za nekoga tamponi, za neke žene menstrualna čašica. Međutim, sve ove opcije iziskuju da o menstruaciji razmišljate tokom celog dana i da stalno imate na umu kada ih treba zameniti.

Ipak, sa sve prisutnijom advokaturom o menstrualnom zdravlju i menstrualnom siromaštvu, mnoge žene su postale svesne da menstruacija i te kako košta, a da sa promenama cena nije došlo i poboljšanja tehnologije.

Baš zbog toga je Biljana Zlatanović došla na ideju stvaranja proizvoda koji će u svakom pogledu olakšati devojčicama i ženama ovaj period u mesecu.

Ona stoji iza brenda menstrualnog donjeg veša, odnosno gaćica koje imaju integrisani uložak od posebnih materijala, koji čine da gaćice odlično upijaju, ne propuštaju, ali i otpuštaju sav višak vlažnosti, tako da se osećamo sigurno, suvo i udobno tokom čitavog dana.

- Prvi materijal u dodiru sa kožom je pamuk, zatim je tu bambus koji ima antialergijska i antibakterijska svojstva, odličnu moć upijanja i prirodno odstranjuje neprijatne mirise. Zaštitni materijal, rađen po posebnoj tehnologiji, ne samo da štiti od curenja, već i otpušta višak vlažnosti, što čini da naši intimni delovi dišu, ostanu suvi i tako ne budu pogodno tlo za stvaranje bakterija i gljivica. Tu je i spoljašnji materijal koji celu strukturu drži. Dakle, tu su četiri materijala kao osnovna, a naš model za normalnu menstruaciju - "comfy" ima i peti materijal u vidu ukrasnog tila - započinje Biljana priču o svom brendu.

Kako funkcioniše menstrualni donji veš?

Jedan par može da se nosi i do 12 sati, u zavisnosti od modela gaćica, ali i same menstruacije. Gaćice se peru u mašini ili na ruke i mogu iznova da se koriste u toku iste menstruacije, ali i iz meseca u mesec.


- Najveća prednost ove menstrualne zaštite je dobar uticaj na zdravlje zbog pažljivo odabranih materijala. Dakle, pri odabiru marke menstrualnih gaćica koje želimo da koristimo, jako je važno da vidimo od čega su napravljene. Ukoliko materijali nisu pažljivo birani i nisu "oekotex" ili bio, na naše intimne delove opet stavljamo nepogodne supstance koje na duže staze mogu da štete našem zdravlju. Takođe, pri koncipiranju naših menstrualnih gaćica mnogo mi je bilo važno da one budu udobne. Vodila sam se pitanjem: "Kako da zaboravimo u toku dana da imamo menstruaciju, tako da neometano radimo ono što želimo?" - priča naša sagovornica i dodaje:

- Zamislila sam žene koje su na dugačkim sastancima, ambiciozne, motivisane; zauzete mame, koje nemaju vremena da vode računa da tačno na tri ili četiri sata menjaju uloške i tampone, ali i one koje žele da se osećaju udobno. Zdravlje, udobnost i sigurnost bile su moje zvezde vodilje - govori Biljana o ideji kojom se vodila tokom kreiranja.

U odnosu na uloške i tampone, karbonski otisak ovog veša je znatno manji, jer se iznova koristi ista menstrualna zaštita. Takođe, prema rečima naše sagovornice, odlično je ekološko rešenje danas, kada više nego ikad moramo da povedemo računa o našim eko navikama.

Tokom master studija u Francuskoj, fokus Biljane Zlatanović bio je na brojnim društvenim nepravdama, ženskim pravima, pa tako i ženskom zdravlju. Nakon jedne velike studije koja je izašla baš kada je završavala master studije, a ticala se sastava tampona i uložaka, bacila se u potragu za zdravijom opcijom.

- Upravo je iz te potrage za onim što želim za svoje telo i svoje zdravlje, ali i tog besa jer mi, žene, nismo ni svesne šta sve unosimo u svoje telo, nastao je ovaj brend. Želela sam da brend bude u potpunosti transparentan sa svime iz čega se sastoji, da se koristi reč menstruacija u predstavljanju proizvoda, a ne "oni dani", ali i da se predstave realna ženska tela. Tako, u dogovoru sa fotografom, sa fotografija nisu skidani celulit, ožiljci i druge nepravilnosti sa tela devojaka koje su se fotografisale za kampanju. U tom smislu je i nematerijalno ulaganje veliko, jer se ide protiv onoga što je popularno ili očekivano. Sama reč menstruacija može da zasmeta, šokira, pa i odbije možda neke žene da proizvod probaju, ali je takođe borba razbijanja tabua deo cele ove priče. Mi komuniciramo stalno na našim kanalima o svemu u vezi ne samo sa našim proizvodom, već i generalno ženskim zdravljem. Ta neka šira edukacija nam je takođe važna - napominje Biljana.

Aktivizam i edukacija

Aktivizam je veliki deo Biljaninog života i svega onoga čime se bavi. Kako kaže, podigla je svest o brojnim nepravdama posebno u prethodnih šest-sedam godina i želi da uvek bude deo rešenja, a ne problema. Kaže da je vrlo motivišuće osmišljavati i imati proizvod koji ima mnogo različitih benefita i koji može u velikoj meri da promeni ženama veliki deo dana.

- Meni je ceo proces od samog starta bio veliko uživanje. Od traženja i testiranja materijala preko dizajniranja modela, do osmišljavanja identiteta brenda i čitave komunikacije. Valjda je to tako kada se u nečemu pronađete. Takođe moram da kažem da sam u celom procesu naišla na divne ljude koji su imali sluha i mnogo mi pomagali i pomažu. Ovo sve ne znači da izazova nema. Kako je brend i dalje na samom početku, ja i dalje najveći deo stvari radim sama, te to može nekad biti izazovno. Takođe bih volela da dođem što brže do što više žena, da što više njih dobije svest o svim opasnostima i da može da donosi odluke o svom zdravlju na osnovu određenih informacija.

Kada su u pitanju povratne informacije, Biljana kaže da sa time stoje jako dobro. Žene im govore da ne mogu da veruju koliko su menstrualne gaćice dobre, koliko se osećaju sigurno i koliko zapravo zaborave da imaju menstruaciju. Nije retko da kao utisak istaknu u kojoj meri im je dan sa gaćicama promenjen. Sa svim ovim, dolazi i jedan vid edukacije, što ženama znači koliko i sam proizvod.

- Kako je menstruacija tabu-tema, ne priča se dovoljno o menstrualnom zdravlju, te ni svesti o njemu nema. Isti je slučaj sa menstrualnim siromaštvom. Devojke i žene retko priznaju u kojoj meri im kupovina menstrualnih potrepština teško pada i opterećuje budžet. Mi kao brend, na duže staze, želimo da budemo rešenje i za jedno i za drugo. Bilo bi dobro da se i sama država više uključi u sve ovo i smanji porez na proizvode za menstruaciju, ali i uvede veći vid edukacije u školama. U budućnosti bismo voleli da radimo sa nevladinim organizacijama i pomognemo da što više devojaka i žena budu rasterećene razmišljanjem o menstrualnoj zaštiti. U tom smislu su menstrualne gaćice odlično rešenje, jer se peru i iznova koriste i ne moramo da mislimo da kupovinu uložaka ili tampona svakog meseca - objašnjava Biljana.

Takođe, na svom sajtu, u okviru bloga, a u cilju širenja znanja, postoje tekstovi na temu menstrualnog zdravlja, gde je fokus na dobijanju pravih i celokupnih informacija.

- U budućnosti bismo volele da dođemo do što više devojčica i devojaka koje dobijaju po prvi put menstruaciju. Najpre da i njima ponudimo naše proizvode i da time učestvujemo u rastu generacija devojaka koje nikada nisu morale da koriste plastiku na svojim intimnim delovima. A kako mi probijamo granice sa brojnim drugim motivacijama, želeli bismo da menstruacija ne bude više tabu tema, da se o njoj otvoreno govori, da ne bude razlog za stid, već da se vidi kao ono što jeste - prirodna fiziološka pojava - zaključuje Biljana.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Najnovije iz rubrike Ona

Komentari

  • Maja

    8. mart 2023. | 18:01

    Ništa novo i spektakularno,možda za mlađe generacije.Nekada su se zvale higijenske gaćice,koristile se pre 30 godina dok se na tržištu nisu pojavili ulošci. U eri raznih uložaka,tampona i svega ostalog, mi se vraćamo unazad na ručno pranje donjeg veša. Taj nepremočivi deo je od najlona i samim tim takav veš se ne može iskuvavati.

    Podelite komentar