Samo u ovoj zemlji postoji "PIJACA" RAZVEDENIH ŽENA: Tamo se ona koja se razvede VELIČA I SLAVI, a evo i zašto

J. V.
J. V.  
  • 0

Robert Dacešin, poznat kao putopisac, poliglota i autor, podelio je u jednom od svojih Instagram rilsova zanimljiv uvid u mauritansku kulturu razvoda. U videu je istakao da u Mauritaniji razvedene žene često postaju poželjnije za brak jer nakon razvoda zadržavaju imovinu stečenu tokom braka. Ova praksa omogućava im ekonomsku nezavisnost, a muškarci ih vide kao iskusnije i zrelije partnerke.

Robert Dacešin je bosanskohercegovački putopisac, poliglota i autor pet knjiga. Vlasnik je turističke agencije i poznat je po svojim pričama sa putovanja koje deli na društvenim mrežama. Njegov rad prati veliki broj ljudi, a on, baš kao i sada, uvek donosi sa svojih putovanja pregršt novih priča.

- Da li ste znali da su razvedene žene možda najpoželjnije žene u Mauritaniji? Ne postoji pijaca razvedenih žena u ovoj zemlji. Razlog je taj što žena kada se razvede od svog muža, sva imovina i sve što su stekli tokom braka, pripada njoj. Nakon toga ona odlazi na tu pijacu da bi prodavala te stvari, zarađivala na njima, te žena koja bi bila razvedena bi bila smatrana ekstremno poželjnom iz razloga što materijalno poseduje zaista mnogo toga - rekao je Robert u svom videu.

Kulturni kontekst razvoda u Mauritaniji

U Mauritaniji, razvod nije stigmatizovan kao u mnogim drugim kulturama. Naprotiv, razvedene žene često se slave i smatraju poželjnim partnerkama. Ova praksa je posebno izražena među Mauritancima, najvećom etničkom grupom u zemlji, koja je nasledila snažne matrijarhalne tendencije od svojih berberskih predaka.

Proslava razvoda

Nakon razvoda, žene se vraćaju u domove svojih porodica, gde ih dočekuju slavlje, muzika i poezija. Ove proslave nisu samo izraz radosti zbog okončanja braka, već i način da se žena ponovo integriše u društvo i označi kao dostupna za novi brak.

Tamo se razvod često dočekuje svečanošću koja podseća na svadbu. Žene se oblače u svečane haljine, ukrašavaju se kanom i nakitom, dok prijatelji i porodica organizuju zabave uz muziku, ples i poeziju.

Mauritanija Foto: Shutterstock

Tržište ili "pijaca" razvedenih žena

U glavnom gradu Nouakchottu postoji tzv. "Tržište razvedenih žena", gde žene prodaju predmete iz prethodnog braka. Ovo tržište simbolizuje njihovu ekonomsku nezavisnost i pruža im priliku da započnu novi život. U mauritanskom društvu, razvedene žene se često smatraju iskusnijim i zrelijim, što ih čini poželjnijim za brak. Muškarci ih vide kao partnerke koje su prošle kroz životna iskustva i bolje razumeju izazove braka.

"Khulʿ" kao alat oslobađanja

Islamsko pravo u Mauritaniji omogućava ženama da iniciraju razvod kroz koncept poznat kao "khulʿ", gde žena može tražiti razvod vraćanjem miraza mužu. Ova praksa pruža ženama pravni mehanizam da napuste brakove koji im ne odgovaraju, bez potrebe za pristankom muža.

Mauritanija Foto: Shutterstock

Ali...

U Mauritaniji, uprkos osnažujućem društvenom položaju razvedenih žena, kada je reč o starateljstvu nad decom, običaji i praksa su i dalje patrijarhalno nastrojeni, iako zakonski okvir nudi određenu fleksibilnost.

Komu pripada starateljstvo?

U velikom broju slučajeva - decu, naročito sinove starije od 7 godina, zadržava otac ili njegova porodica. Kod mlađe dece, pogotovo devojčica, majka često zadržava starateljstvo u prvim godinama, ali čak i tada – zakonski i društveno gledano - muškarac ostaje "nosilac" porodice.

Islamsko pravo (šerijat), koje se delimično primenjuje u porodičnim odnosima u Mauritaniji, propisuje da majka ima pravo na brigu o deci (hidana) do određene starosti, ali otac ima zakonsko starateljstvo (wilaya) - što znači da on donosi formalne odluke o školovanju, zdravlju i braku deteta.

U prevodu: emocionalna briga može ostati kod majke, ali pravna moć ostaje kod oca.

U ruralnim i konzervativnijim sredinama - porodica muškarca često "uzima" decu, čak i ako zakon majci priznaje pravo na brigu. U urbanijim sredinama, gde žene imaju bolji pristup obrazovanju, poslu i pravima, one češće uspevaju da zadrže decu kod sebe.

Ali zapamtite - čak i u ovako osnažujućem društvu za žene - muškarac zadržava ključnu ulogu u budućnosti deteta, i vrlo često - koristi je kao sredstvo kontrole nad bivšom partnerkom.

Šta kažu žene?

Neke razvedene Mauritanke svesno biraju da ne traže decu nazad, već da započnu novi život bez tereta koji bi ih vezivao za bivšeg muža. To može delovati grubo iz spoljašnje perspektive, ali u njihovom kontekstu - to je čin preživljavanja.

Mauritanija je, naizgled, feministički eksces u islamskom svetu - mesto gde se žene ne ponižavaju nakon razvoda, već im se udvara. Ipak, kad se stiša muzika s proslave i sklone zlatne marame, pravila starateljstva vraćaju sve na fabrička podešavanja patrijarhata.

Jer iako žena u Mauritaniji može biti razvedena i poželjna, slobodna i poštovana - ne može biti suverena nad onim što društvo još uvek smatra očevim vlasništvom: nad detetom.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: "Verujemo da smo bezbedne ako sudimo drugima" Mehanizmi poricanja u reakcijama na nasilje nad ženama

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Ona