Deca i strani jezici: Kada treba početi sa učenjem
Danas, kada je poznavanje jednog stranog jezika gotovo podrazumevajuće, a znanje dva i više bonus u savremenom (poslovnom) svetu, pitanje roditelja kada bi dete trebalo da počne sa učenjem stranog jezika je osnovano.
Mišljenja su različita - od onih da nikada nije prerano da se počne sa usvajanjem a koja idu dotle da se deca već u prenatalnom periodu izlažu stranim jezicima, pa do onih da nikada nije ni prekasno. Mnogi roditelji svoje mališane upisuju na strane jezike već u predškolskom uzrastu, što daje određene rezultate a oni zavise od individualnih sposobnosti deteta, motivisanosti, zainteresovanosti ali i kvaliteta onih koji podučavaju.
- Jedna stvar je zajednička za većinu dece koja počnu ranije sa učenjem stranih jezika a to je da je njihov izgovor glasova bolji i osobine jezika koje se tiču fonetike - kaže Slobodan Živković, profesor engleskog jezika i književnosti sa više od 20 godina iskustva rada sa decom.
- Međutim, u uzrastu oko desete godine dolazi do razvoja kognitivnih sposobnosti i deca bolje usvajaju šeme i deduktivne metode. To za sobom povlači skraćivanje i ubrzavanje procesa učenja - smanjuje se broj primera koji je potreban za usvajanje nekog pravila i skraćuje se vreme izlaganja primerima. Iz toga se vidi zašto je, posmatrajući isključivo sa finansijske strane bilo da se radi o roditeljima ili državi, mnogo isplativije da se sa organizovanim učenjem krene upravo u tom periodu detetovog života.
No, kako ukazuje naš sagovornik, paradoksalno je da što se kognitivne sposobnosti više razvijaju i deca mogu sve više i brže da usvoje, to se ona više opiru takvim aktivnostima i njihova zainteresovanost opada, a opasnost da dođe do prezasićenja i odbacivanja nekih sadržaja raste. Zato je uloga roditelja u motivisanju dece za učenje stranog jezika ključna:
- Moje lično mišljenje je da je na roditeljima da rade na motivaciji, pružanju prilika, stvaranju stimulativnog okruženja kao i razvoju lične odgovornosti i kulture deteta. Za tako nešto je, pre svega, potrebno da roditelji zaista (u)poznaju dete, njegove
sklonosti, želje i mogućnosti. Mnogi roditelji greše po pitanju svoje uloge u obrazovanju dece pa ih upisuju na sve moguće kurseve i to što je ranije moguće. Pozitivni efekti ovoga su uglavnom kratkog daha, a negativni mogu da se protegnu
kroz ceo život ako motivacija za učenjem ne proističe od samog deteta već od samih roditelja - kaže Živković koji smatra da roditelji imaju važnu ulogu i kada je u pitaju usvajanje stranog jezika:
- Oni su njegovi prvi učitelji, te stoga ne vidim zašto ne bi učili svoje dete i stranom jeziku. Potencijalna opasnost je da dete od roditelja usvoji pogrešan izgovor, ali to nije tako bitno kao potencijalni dobici u vidu tečnog izražavanja, fonda reči kao i motivaciji da se učenje nastavi.
Za profesora Živkovića nema sumnje i da su savremene tehnologije izmenile mnoge stvari u učenju jezika, iako je prema njegovim rečima osnova ostala ista.
- Prednost koje dete ima u modernom dobu je ta što je izloženiji jeziku koje uči a kroz programe na televiziji, internet sadržaj, igrice, online četove i slično. Na taj način ga lakše usvaja i uz dobro vođenje lakše ga savladava. Na roditeljima i samom društvu je nadzor nad uticajima kojima se dete izlaže jer su ovi kanali definitivno mač sa dve oštrice i
ponekad negativne strane mogu da nadvladaju one pozitivne - zaključuje Živković.
(Ona.rs/Tamara Kostić)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Roditeljstvo u fokusu: Kako stvoriti radnu naviku kod deteta
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.