• 0

Vreme čitanja: oko 5 min.

Devojčice masovno ulaze u parfimerije, ometaju i kupce i prodavce zbog trenda na "TikToku": Šta je u pitanju?

Vreme čitanja: oko 5 min.

Tinejdžerke i mlađe devojčice su svoju uobrazilju digle na viši nivo, pa im u oponašanju "idola" posreduju društvene mreže na kojima prikazuju kako koriste ste te proizvode koje čak ni ne poseduju, već ih silno žele

  • 0
šminka, devojčica Foto: Shutterstock

Invazija devojčica i to predtinejedžerskog uzrasta na drogerije i parfimerije ovih dana je pojava sa kojom ste se sigurno susreli, bilo da ste na društvenim mrežama naišli na video-zapise koje beleže ovakva dešavanja ili uživo, dok ste i sami kupovali u tim radnjama.

Naime, devojčice od 10 do 12 godina odlaze u drogerije u potragu za šminkom i kozmetikom koja je viralna na mrežama, isprobavaju testere ostavljajući ih u neurednom stanju, a da pritom prave metež i budu jako neprijatne prema radnicama.

Neretko se dešava i krađa, uglavnom testera, a desi se da dolaze i kako bi se samo našminkale izloženim proizvodima za školu, pa čak idu toliko daleko da otvaraju upakovane proizvode namenjene prodaji.

I mušterije i zaposleni su zbunjeni pojavom, ali i ogorčeni zbog njihovog, najblaže rečeno, nepristojnog ponašanja.

Ono što je poseban problem, ali i uzrok ovakvom ponašanju jeste imitiranje ponašanja daleko starijih influensera koji se bave testiranjem bjuti proizvoda.

Tinejdžerke i mlađe devojčice su svoju uobrazilju digle na viši nivo, pa im u oponašanju "idola" posreduju društvene mreže na kojima prikazuju kako koriste sve te proizvode koje čak ni ne poseduju, već ih silno žele.

U tome naizgled nema ničeg lošeg - složićete se da su devojčice oduvek dirale mamine nesesere i igrale se šminkanja, ali ovde je u pitanju stvar koja premašuje pojam nevine dečje igre. One zahtevaju od roditelja da im kupe sve što vide da trenduje na mrežama. Kao prvi problem uviđamo da su u pitanju proizvodi višeg cenovnog ranga, a kao drugo - ti proizvodi za negu lica nisu prilagođeni njihovoj koži i godinama, pa ih sa jasnim razlog ne dobijaju.

Međutim, ova deca su našla način da se domognu onoga što silno žele, dok se neka zadržavaju samo na pretvaranju da ih poseduju tako što se sa njima fotografišu u radnji.

Korisnica "TikToka" Megan Lejsi (@meganlacey19) postala je viralna kad je detaljno opisala svoje nedavno iskustvo u jednoj prodavnici šminke i kozmetike, gde je primetila grupu djevojčica koje su opkolile zaposlenu raspitujući se o proizvodima za njegu kože.

Radnica im je odgovorila da je proizvod koji ih zanima retinol, koji im ne treba jer se on ne preporučuje mlađima od 25 godina zbog njegove jačine, objasnila je Megan u svom videu koji je pogledalo 2,6 milijuna ljudi.

U međuvremenu je Kili Rajan (@kileymryan) apelovala na decu da se prema drugim kupcima i zaposlenicima odnose s poštovanjem.

@kileymryan no hate ♬ original sound - kileyy

- Ta su deca nemilosrdna - rekla je u svom videu koji ima više od 1,5 milijuna pregleda.

- Zapravo mi ne smeta što ih zanima šminka. Kad sam bila mlađa, u tim sam se godinama volela igrati maminom šminkom. Mislim da je problem u tome što prljaju radnju i neuredno koriste testere - nastavila je te napomenula kako je ključno da devojčice budu uljudne.

Reč psihologa

Da bismo bolje razumeli fenomen razgovarali smo sa Nikolinom Milosavljević koja je psiholog, RE, KBT i EMDR psihoterapeut i praktičar terapije igrom.

- Većina devojčica prati modele svojih ženskih uzora, bilo da su to majke, tetke, sestre i sl. Ukoliko jedna od tih figura koristi šminku, vrlo verovatno će i devojčica još u predškolskoj dobi izražavati želju da se našmiika kako bila kao njen ženski uzor. Proizvođači su se potrudili da naprave i šminku za devojčice, pa već u tako malom uzrastu, one počnu da se “ulepšavaju” - govori nam psiholog koja želju za šminkanjem u ranoj dobi smatra potpuno normalnom, ali se potom osvrće na aktuelno ponašanje koje premašuje ono što zovemo "kobajagi".

- Deca imaju pravo da potraže da im se nešto kupi, ali roditelji su ti koji postavljaju porodične vrednosti prema detetu, i na njima je da objasne detetu šta je privilegija, a šta pravo, s jedne strane, i šta je potreba, a šta želja, s druge strane. U redu je da se detetu zadovolji potreba i pravo za kupovinom obuće koja mu treba, ali brend obuće koji dete želi da dobije, je privilegija i želja, koja ne mora biti ispunjena. S druge strane, način kako će dete reagovati u datoj situaciji zavisi od detetovog temperamenta, trenutnog stanja i način roditeljskog postavljanja granica uopšte - uočava Nikolina.

devojčice, šminka Foto: Shutterstock

Ona nam objašnjava da, ukoliko ne postoje jasne granice u porodici, dete će pomisliti da može bilo šta da traži, a kada njegove želje ne budu uslišenje, potražiće svoj način da ih ostvari, opet zbog toga što nema jasnu predstavu zašto to nešto nije dobro ili zašto ne može. U porodici u kojoj se ne razgovara otvoreno o svemu, pa čak i o nagradama i kaznama, dete nema svest o tome zašto je nešto odjednom nedopustivo.

Da li će dete odlučiti da ukrade ili ne zavisi od mnogo faktora: detetovog temperamenta, porodičnih vrednosti koje je dete usvojilo, trenutne porodične harmonije/disharmonije, društva u kojem trenutno živi, vršnjaka sa kojim se druži, motiva koje dete ima u tom trenutku, kao i emocionalnog statusa samog deteta.

- Što se tiče pitanja krađe, deca uzrasta do osam godina, mogu povremeno da ukradu što zbog nezrelosti, što zbog radoznalosti i zadovoljenja trenutnih impulsa i želja. Međutim, ukoliko se na tome radi već na tom uzrastu, kod deteta se podstiče razumevanje posledica takvog ponašanja. Međutim, ukoliko dete to radi posle starosti od 10 godine, na to se već gleda kao na simptom potencijalnog poremećaja ponašanja i problem u razvoju moralnosti i savesnosti - govori psiholog.

Sa druge strane, naša sagovornica se osvrće na samu potrebu za šminkanjem, odnosno odnosu prema fizičkom izgledu i slikom o sebi.

- Svako ko ima decu zna da samo objašnjavanje detetu nema smisla, već je ponašanje roditelja nešto iz čega deca uče. Tako da, ukoliko ženski uzor devojčici ima problem u prihvatanju sebe i svog izgleda, onda je vrlo verovatno da će i devojčica preuzeti taj obrazac razmišljanja i ponašanja, i želeti da sebe “popravi” fizički kako bi sebi i drugima bila “prihvatljiva”.

devojčice, šminka Foto: Shutterstock

Dolazimo do zaključka da je ponovo jako važno za roditelje da budu upućeni u to ko su deci idoli i šta deca gledaju na mrežama, kao i kako doživljavaju taj sadržaj. Želja za negovanjem kože i šminkanjem je potpuno normalna, na kraju krajeva, ali sa devojčicama treba više razgovarati o iskrivljenoj slici stvarnosti na mrežama i o odnosu koji treba da neguje prema svom telu i izgledu.

Apropo pretpostavke da se radi o trendu - da li je to postao trend ili ne, ne može se sa sigurnošću reći samo na osnovu svedočenja nekoliko influensera. Potrebno je uraditi podrobno sociološko istraživanje i zaključivati na tu temu. Za sada možemo samo reći da su to pojedinačni slučajevi, a ne da se radi o trendu, jasna je naša sagovornica.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Šminka za dan zaljubljenih

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Porodica