Putovanje i zdravlje: Šta je to turizam nostalgije i zašto su sve popularnija podsticajna putovanja
Savremena turistička kretanja u sve većoj meri se zasnivaju na tražnji zdravstvenih usluga u raznovrsnim smeštajnim objektima. S obzirom na sve jaču povezanost turizma i zdravlja, kako u emitivnim tako i u receptivnim turističkim prostorima, dolazi do stvaranja selektivnog oblika zdravstvenog turizma, kao i ostalih novih vidova putovanja.
Uzrok ekspanzije zdravstvenog turizma je ubrzan način života, koji podrazumeva prekomerne obaveze u privatnom i poslovnom životu.
Upravo o turizmu u funkciji zdravlja, ali i ostalih benefita govori i doc. dr Dušan Borovčanin, profesor na Fakultetu za hotelski i turistički menadžment na Univerzitetu Singidunum.
- Zdravstveni turizam je nešto što je tržišni segment jer je u porastu broj ljudi koji bira destinacije u odnosu na to kakvu medicinsku negu mogu da pruže i kakve sve resurse na destinaciji mogu da nađu - kaže Borovčanin i dodaje:
- To je popularno u inostranstvu, ali se razvija sve više i kod nas, recimo, primer stomatološkog turizma, gde sve više ljudi iz inostranstva dolazi kod nas na rešavanje te vrste zdravstvenih problema. Naša prednost je u konkurentnosti cena koje se pružaju. Sada i sve više agencija radi ti vrstu usluge, jer neki zahvati kod stomatologa traže da se ostane duže vreme na destinaciji. Većina tih zahvata ne traje ceo dan i ljudi su mobilni, tako da agencije tu pronalaze način da pruže i neke dodatne turističke usluge obilaska grada i slično.
Osim te vrste turizma, dosta ljudi se odlučuje i da ode na morske destinacije koje pružaju medicinsku negu u vidu dijalize, čiji pacijenti ne mogu da napuštaju često mesto boravka. Najpopularnija je Turska jer na morskim destinacijama duž Antalijske regije ima mnogo bolnica koje pružaju usluge dijalize i drugih usluga.
O tome Dr Borovčanin kaže:
- Mi svi kao klasični turisti tražimo na destinaciji stvari koje su nam potrebne, bez obzira na to da li putujemo privatno, poslovno, rekreativno. To je normalno, tako i u ovoj situaciji ljudi imaju potrebu za nekom dodatnom medicinskom negom i odlučuju se, recimo, za Tursku, koja pruža te vrste usluga i gde ljudi mogu da imaju normalan period boravka na moru bez odricanja od tretmana.
Putovanje je važno i za mentalno zdravlje, pre svega zaposlenih ljudi:
- To su počele velike korporacije sada da rade. Pre svega u Americi, a posle se preselilo i u ostale delove sveta. Počeli su da nude, umesto novčanog bonusa, podsticajna putovanja. To rade iz više razloga. Jedan od njih je izmeštanje ljudi iz svakodnevice, jer poznat je sindrom takozvanog "sagorevanja na poslu" (burnout sindrom) i kompanije su shvatile da nema isti efekat ukoliko ljudima daju novčani bonus, a oni ostanu kod kuće. Ovako im ponude putovanje, gde imaju priliku malo da se odmore, izmeste se iz sredine gde žive i rade i to je dalo mnogo bolji efekat kasnije u radu.
- Srbija je vrlo atraktvna za takva vrstu turizam, jer je konkurentna sa cenama, s obzirom na to da korporacije imaju i računicu da to bude što konkurentnije moguće. Tako da smo mi sa cenama dosta primamljiva destinacija - objašnjava Borovčanin i dodaje:
- Inače, ta podsticjana putovanja su dobra i za naše turiste, jer i naše kompanije to rade u vidu timbildinga koji traje dva-tri dana - kaže naš sagovornik.
Osim klasičnih putovanja prava zdravstvena korist od turizma su organizacija medicinskih kongresa u našoj zemlji.
- Tako je, to je još jedan segment zdravstvenog turizma, koji se doduše vodi kao poslovni. Ja uz rad na fakultetu radim i u Kongresnom birou Srbije, koji se bavi organizacijom raznih kongresa, a najviše medicinskih u našoj zemlji. Ove godine 16. oktobra imaćemo Evropski kongres neurohirurga gde se očekuje više od 2.500 gostiju. Pored čisto turisrtičkog aspekta, gde će ostvariti noćenja i slično, imamo situaciju gde domaći stručnjaci imaju priliku da slušaju i uče od vodećih svetskih stručnjaka iz neurohirurgije. Očekujemo da će se neke same procedure osavremeniti i poboljšati posle ovog kongresa tako da će on imati uticaj na poboljšanje zdravstvene nege stanovništva kada je u pitanju neurohirurgija.
Opširnije o ovoj temi pogledajte u videu na početku teksta.
(Telegraf.rs)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Natalija Avemaria, vlasnica, osnivačica i dizajnerka brenda Dress me in denim
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.