Aleksandar Seničić, direktor JUTE: U Beogradu se očekuje rekordna turistička sezona
Putnici od 1. januara mogu da računaju na povrat novca od neiskorišćenih turističkih vaučera zbog korone.
Aleksandar Seničić, direktor JUTE, Nacionalne asocijacije turističkih agencija, tim povodom je danas bio gost emisije “Uranak” na K1 televiziji i otkrio kakvo je sada stanje u turističkoj grani.
- Turistički vaučeri nisu isto što i zamenska putovanja. Turistički vaučeri su vaučeri koje izdaje resorno ministarstvo Republike Srbije i vezani su isključivo za boravak u Srbiji. Početkom godine biće pušteno 100.000 vaučera u opticaj njihova pojedinačna vrednost biće 5.000 dinara. Tokom ove godine imali smo vaučere koji su vredeli i 15.000 dinara, ali to je bila dodatna subvencija – kaže direktor JUTE.
Seničić je objasnio na šta se odnose zamenska putovanja.
- Zamenska putovanja su sva ona putovanja koja su putnici uplatili pre početka korone, odnosno do 15. marta 2020. godine. Najveći deo tog novca je prebačen našim partnerima u inostranstvu. Usvojena je uredba Republike Srbije u skladu sa onim što je uradio najveći broj zemalja Evrope, a to je da novac uplaćen do tada može da se iskoristi u nekom narednom periodu. Taj period ističe 31. decembra ove godine, a od 1. januara do 1. februara je rok za povraćaj novca putnicima, odnosno svima koji zamenska putovanja nisu iskoristili u protekle dve godine. Ukupan iznos zadržanog novca je bio između 70 i 80 miliona evra i ovog trenutka imamo podatke da je ostalo da se isplati još 6,5 miliona evra. Najveći deo novca je ostao neiskorišćen za Grčku, pa slede Španija, Italija i neke egzotične destinacije – rekao je Seničić u “Uranku” na K1 televiziji.
Sprečena propast turističkih agencija
Kako kaže Seničić, sprečena je velika propast turističkih agencija u Srbiji.
- Turistički aranžmani funcionišu po tom principu da, kada nešto platite, to morate i da dobijete. Najveći broj turističkih agencija je novac putnika koje je primio prebacio partnerima, hotelijerima, prevoznicima i svima ostalima. Sa početkom krize naši partneri nisu bili u mogućnosti da taj novac vrate. Njihove države su prepoznale problem i donele iste propise. Da smo u tom trenutku isforsirali povraćaj od turističkih agencija siguran sam da mi danas u Srbiji ne bi imali više od pet turističkih agencija, svi ostali bi propali . Ovo je bila neophodna mera i pokazala se kao takva. Sa rezultatom od 90 odsto iskorišćenih aranžmana moramo da budemo zadovoljni. Dugujemo veliku zahvalnost putnicima koji su bili strpljivi i čekali. Nadam se da neće biti većih problema od 1. januara do 1. februara – kaže on.
Turska
Aleksandar Seničić se osvrnuo na situaciju u vezi sa turističkom taksom u Turskoj.
- Veliki broj naših turista putuje u Tursku, a još nemamo sve podatke kada govorimo o boravišnoj taksi. Neka predviđanja govore da će to biti oko dva odsto u odnosu na cenu boravka u određenim objektima. To ne bi trebalo da ima negativne posledice. Cene su skočile svuda, a to je uticaj ukrajinske krize i inflacije. Sledeće godine može da se očekuje povećanje cene aranžmana u Turskoj od 15 do 20 odsto – kaže Seničić i dodaje da će činjenica što ćemo u Tursku moći da putujemo samo sa ličnom kartom podstaći broj turista koji će putovati u ovu zemlju.
- To će motivisati ljude da putuju u Tursku. U prilog tome ide i značajan broj građana koji nije izvadio pasoše. Ovo će biti dobro i za njih da mogu da putuju bez nekih peripetija i troškova. Veliki broj turskih građana ionako posećuje Srbiju. Tu imamo veliki rast i očekujemo da taj rast bude daleko veći. Očekuje se i uvođenje dodatnih letova kada je reč o Istanbulu i Ankari. Srbima je zanimljiva Kapadokija i vožnja balonima koju mogu tamo da iskuse. To je poseban adrenalin kada letite balonom, ali vremenski uslovi moraju da budu dobri – kaže direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija u “Uranku” na K1 televiziji.
Grčka
Direktor JUTE osvrnuo se i na silna poskupljenja i objasnio koliko će aranžmani u Grčkoj biti skuplji sledećeg leta.
- To moramo da podelimo na dve oblasti. Veliki broj naših turista letuje u privatnim apartmanima, a tu ne očekujemo da povećanje bude veće od pet do deset odsto. Tu nema mnogo uticaja eksternih faktora kao što je slučaj kod hotela. Hoteli bi već sad trebalo da budu skuplji deset do 20 odsto. Sve zavisi od kategorije hotela i mesta na kom se nalaze. Nažalost, u našem okruženju su cene skočile u trenutku kada je gorivo bilo najskuplje i koje je podiglo druge cene. Cene se posle toga nisu vratile na staro i to je trend da kada se jednom podigne cena retko kada se vraća na staro. Mnogo toga u turizmu zavisi od ponude i od tražnje.
- Mi ćemo videti kada će krenuti sezona, i ako na nekim destinacijama ne bude kako se očekuje, hotelijeri možda pribegnu spuštanju cena ne bi li privukli putnike. U to ne možemo da računamo u startu i ne možemo da budemo sigurni – objasnio je direktor JUTE.
Praznici
Kako kaže veliko je interesovanje za praznične aranžmane.
- Novogodišnji aranžmani se dobro se prodaju. Moramo da tražimo motiv u tome da ljudi faktički dve godine nisu mogli da putuju zbog restriktivnih uslova, pogotovo tokom zime i Nove godine. Sada imamo ponude evropskih metropola koje su i inače najtraženiji turistički aranžmani u ovom periodu godine. Najskuplja i najegzotičnija putovanja se uvek prva prodaju jer njih nema puno, ali svi su poskupeli zbog povećanja usluga avio-prevoznika. Kada je reč o evropskim gradovima Istanbul nam je zanimljiv cele godine, pa slede Solun, Atina, Budimpešta, Beč, Prag, Berlin, severna Italija... U našem najbližem okruženju aktuelni su Skoplje, Ohrid, Trebinje, Banjaluka... Skoplje ima zanimljiv trodnevni novogodišnji program. Jedan broj ljudi se godinama unazad, pogotovo sa juga Srbije, opredeljuje da ode u Skoplje. Zanimljivo je da dolazi i do velike fluktuacije stanovništva između gradova u Srbiji. Masa Beograđana za Novu godinu odlazi u Novi Sad, Niš ili u Kragujevac. Takođe i u obrnutom pravcu – rekao je Seničić.
Skijališta u Srbiji
Aleksandar Seničić kaže da su u Srbiji trenutno najaktuelnija skijališta, koja će biti aktuelna tokom čitave sezone.
Kopaonik, Stara planina, Zlatibor, Divčibare, Tara, Zlatar... to su sve planine u Srbiji koje su veoma dobro posećene tokom zimske sezone, a ako vas zanima skijanje prvi izbor su Kopaonik i Stara planina, pa Zlatibor sa Tornikom koji sada funkcioniše dosta dobro. Jahorina, koju doživljavamo kao svoju planinu, ima svoje goste. Poskupeli su, ali su izgradili veoma kvalitetne hotele i kvalitetne apartmane, a imaju limitiran kapacitet što utiče na ponudu i tražnju. Veliki broj skijaša iz Srbije ide u Bugarsku. Po zemljama Zapadne Evrope naši skijaši ne idu organizovano nego individualno – kaže on.
Beograd
Direktor JUTE je otkrio i koliko je Beograd interesantan turistima.
- Prestonica Srbije je veoma interesantna turistima i ove godine beleži najbolji rezultat u poslednjih 15 godina. Tokom ove godine imamo i povećanje broja noćenja i gostiju. Nama je važno i što turisti duže ostaju u prestonici Srbije. Prosek je bio 2-2,5 noći, a sada smo prešli tri. Svaka destinacija želi da se gost zadrži što duže. Naše turističke organizacije rade promocije na svim tržištima koja su nama jako važna, od Turske preko svih zemalja u okruženju. Veliki broj putnika se očekuje i iz Izraela. Hotelijeri su jako zadovoljni i popunjenost će biti dosta dobra - rekao je Seničić.
On je istakao i da privatni smeštaj i “stan na dan“ u Beogradu pokazuju da mesta nema do 10. januara, tako da očekujemo jednu uspešnu Novu godinu. Turistička grana će preživeti kao što je i kovid preživela.
- Već sada imamo pristojne rezultate, a očekuju se rekordni rezultati što je jedno prijatno iznenađenje za sve nas. Očekivali smo da će oporavak potrajati, pre svega izlazak na strana tržišta, ali to se već desilo ove godine. Kada govorimo o onima koji su imali probleme u protekle dve i po godine nije dovoljna jedna sezona kao što je bila 2022. godina da se pokriju svi troškovi. Imamo i one koji nisu preživeli i siguran sam da će u narednom periodu biti onih koji su na ivici egzistencije kada je reč o turističkom sektoru. Verujem da će naredna godina označiti oporavak celog turističkog sektora - rekao je Aleksandar Seničić u “Uranku” na K1 televiziji.
Video: Prirodne lepote Lazarevog kanjona ostavljaju bez daha
(Ona.rs)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Natalija Avemaria, vlasnica, osnivačica i dizajnerka brenda Dress me in denim
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.