• 0

Vreme čitanja: oko 6 min.

Da li ste znali da je Severna Makedonija 13. zemlja na svetu po izvozu vina? Upoznajte blaga Južnog Balkana

Vreme čitanja: oko 6 min.

Direktor Turističke organizacije Severne Makedonije o dosadašnjem učinku i daljim planovima u okviru projekta Otvoreni Balkan

  • 0

Da li znate koja zemlja u našem regionu ima četiri nacionalna parka, više od četiri hiljade arheoloških lokaliteta, 43 jezera, 75 procenata zemlje sa blagim planinama, 15.000 kilometara biciklističkih i planinskih puteva. Da ne govorimo o 1200 sela, 350 manastira, 1200 crkava, 600 džamija, nekoliko sinagoga... I to je samo mali deo bogaststva koji je u našem susedstvu.

Ako niste do sad shvatili, reč je o Severnoj Makedoniji.

Blaga i skrivene dragocenosti ove zemlje južnog Balkana za Ona.rs otkriva direktor Turističke organizacije Severne Makedonije, gospodin Ljupčo Janevski, sa kojim smo razgovarali na Drugom međunarodnom sajmu vina "Vinska vizija Otvorenog Balkana".

Sajam Vina, Štand Severna Makedonija Foto: Nikola Tomić

Upitan šta je tradicionalni ukus Severne Makedonije, šta turistu mogu da očekuju kada posete štand Severne Makedonije, ali i samu zemlju, Janevski ističe da nema dovoljno vremena da se sve pobroji.

- Kao što ste već videli, ovde smo predstavli tradicionalne makedonske zanate kao što je makedonski filigram i makedonski rubin, kao i zanatski rariret - duboka makedonska rezba. Kao zemlja Otvorenog Balkana, u ovom momentu predstavljamo enogastro koncept, nacionalne parkove, avanturističke destinacije i, naravno, vino - nabraja direktor Turističke organizacije i otkriva da u ovom momentu, na Otvorenom Balkanu, Severna Makedonija ima 74 svoje vinarija od ukupno 225:

- Mi smo 13. u svetu po izvozu vina i 22. u svetu po proizvodnji vina prema procentu građana koji žive u Severnoj Makedoniji i procentu teritorije i hektara zemlje koji su zasađeni vinovom lozom.

Turistički sektor Otvorenog Balkana za 2023. godinu u sve tri zemlje (Srbija, Severna Makedonija i Albanija), kako kaže Janevski, doživeo je veliki rast. Upitan da li su u planu organizovane ture koje su usmerene na istraživanje vinskih puteva Severne Makedonije Janevksi najavljuje - da jesu.

- Ove godine smo se fokusirali na nešto različitu promociju nego predhodnih. Tu su vinski putevi i male vinarije, gde na radijusu od 500 metara možete da dobijete tri ili četiri različite priče o familijama koje su pravile ta vina i koje ih i danas prave, i gde ćete biti posluženi u vinskom podrumu sa nekoliko vrsta vina. U narednim godinama planiramo da sve više zastupamo vinske puteve, jer smo region u kome se na tako malom prostoru uzgaja toliko mnogo vinove loze. U okviru ruralnog turizma i gastro koncepta koji su nam jaka strana, zašto da ne budemo prvi u tome - ističe Janevski.

U okviru nekih drugih turističkih planova za Severnu Makedoniju, direktor turističke organizacije ove zemlje najavljuje pre svega digitalizaciju, ali i više virtualnih tura, vinskih puteva i degustacija, kako bi se turisti što više zadržali na ovoj destinaciji.

- Statistika kaže da će 2023. godina, prema broju turista i prema broju noćenja, u Makedoniji, biti rekordna. Međutim, nama je daleko značajnije saznanje da su se posle korone neke tradicionalne destinacije izmenile, i da su nekadašnji ukusi i motivacija turista da putuju drugačiji nego što su bili. Tako da sada možemo jasno da vidimo šta je potrebno da menjamo i poboljšamo u našoj ponudi. Nadam se da ćemo u narednim godinama da radimo više na ruralnom turizmu, eko turizmu, adventure segmentu turzima i svakako nek nas turisti otkriju onakve kakvi zaista jesmo i kakvi tek trebamo da budemo. Naš moto je "Taste life" ili "Okusi život", zato i želimo da turisti okuse Severnu Makedoniju na svoj način - naglašava Janevski.

Upitan šta glavni grad Severne Makedonije može da ponudi turistima, pored uobičajenih destinacija Skoplja, direktor otkriva i redak prirodni dragulj.

- Skoplje je grad koji ima istoriju od dve hiljade godina, ali ako želite da istražite i njegovo šire područje, na samo 30 minuta autobusom ili kolima možete da dođete do predivnog zaštićenog područja Matke. Tamo ćete između ostalog moći da vidite i više od 80 vrsta leptira, kao i predivnu floru i faunu, pored zaštićenog područja Jasena, te svetskog čudo do sada, neotrkivene dubine podvodne pećine Vrelo... Imate dan ili dva koja možete da otkrivate lepote Matke i tog dela Skoplja - nabraja Janevski.

Kada govori o samom glavnom gradu, naš sagovornik nabraja stari rimski deo Skoplja, potom staru čaršiju, te manastir Pantelej na planini Vodno pored Skoplja.

- Tu se nalazi slika koja je naslikana 160 godina pre renesanse, jedinstvena freska koja pokazuje emocije, za koju se smatra da je zbog stila u stvari preteča renesanse - objašnjava Janesvki i dodaje da Severna Makedonija ima zaista mnogo toga da ponudi i podeli sa Evropom i celim svetom: - Na taj način kulturna i turistička diplomatija može da pomogne mnogo više nego neka druga diplomatija. Turistička diplomatija gradi mostove između ljudi, destinacija, i država. Svakako Otvoreni Balkan je tipičan primer kako treba da koračamo zajedno u budućnosti.

Pored svih atrakcija koje turista mora da vidi u Severnoj Makedoniji - arheološke lokalite, jezera, planine, manastire, crkave, džamije, sinagoge... pored i istorijskog, kulturnog i autohtonog nasleđe ove zemlje, direktor turističke organizacije ističe: 

- To je samo mali deo koji imamo da pokažemo. Gde je tu istorija i Prvi svetski rat. Ako ste u mogućnosti i dobroj kondiciji, prošetajte po makedonskom frontu i vidite ta čuda i tu istoriju koja treba da nas nauči nečem. Jer ako slavimo današnjost, možemo da kreiramo budućnost. Što i jeste moja poruka i siguran sam da će u narednih pet do deset godina postati i moto naših zemalja i stabilizator ekonomske krize koja trenutno vlada u Evropi.

Kako kaže, ako ima nešto što nije dobro i što se dešava u Evropi i u svetu, onda je na turističkim organizacijama da to amortizuju i učine ovu granu privrede mostom između ljudi i destinacija.

- Povezivanjem sa koleginicama iz nacionalnih turističkih organizacija Srbije i Albanije govorimo o zajedničkim projektima i nastupima na trećim tržištima, kao ovaj primer ovde. Onda ćemo ponuditi tour operatorima celog regiona mogućnost kružnih tura, sa atrakcijama od pet, sedam, pa možda i 14 dana. Tako ćemo omogućiti da turisti što više ostanu na nekoj destinaciji i imaćemo više deviznog priliva od turizma. Već za 2023 godine, siguran sam da smo prestigli preko pola milijarde evra od turizma, što je skok od 20 do 25 procenata ako uporedimo sa dosada najboljom 2022. godinom - otkriva direktor turističke organizacije Severne Makedonije.

Upitan za kraj, da li je nakon proteka nekog vremena, inicijativa "Otvoreni Balkan" zaista i unapredila stanje u turizmu u Severnoj Makedoniji, kao što je bilo i očekivano, Janevski bez rezerve kaže "da".

- Prvi samit koji je održan 2022. godine u Ohridu je bio trenutak kada smo ispisali istoriju i nadam se da ćemo opet da slavimo istoriju i u idućim godinama. A prvi memorandum koje su potpisale sve tri zemlje bio je u segmentu turizma. To je velika poruka - da možemo više, da znamo, da smo mudri. Nudimo svetu zadnju neotrkivenu destinaciju u Evropi, ovaj naš Balkan i ono što mi imamo mistično. Znate kako kažu "ako dođete u Makedoniju i čujete taj čudan ritam sedam-osmina, onda ste naučili i shvatili šta je Makedonija - zaključuje Janevski.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Vinska Vizija Otvorenog Balkana

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Putovanja