Ko su nebinarne osobe? Postoji bar 6 kultura širom sveta koje tradicionalno prepoznaju više od dva pola

M. M.
Vreme čitanja: oko 6 min.

Nebinarna osoba je neko ko se ne identifikuje isključivo kao muškarac ili žena, već se oseća kao mešavina polova ili kao da uopšte nema rod

Foto: Tanjug/AP

Mnogi se ovih dana, dok je još sveže poslednje takmičenje Eurosonga, susreću po prvi put sa pojmom - nebinarna osoba. Kako bi pomogli čitaocima da razreše nedoumice i dileme o čemu se zapravo radi, nudimo vam objašnjenje i neke istorijske i kulturne činjenice koje se vezuju za ovu pojavu.

Transrodna osoba je neko ko se ne identifikuje sa polom sa kojim je fizički rođena. To si ljudi koji sebe ne doživljavaju ni kao muško, ni kao žensko. Dakle reč koju koriste da bi opisali svoj pol je - "nebinaran".

Oni smatraju da je rodna binarnost nametnuti koncept da na svetu postoje samo dve rodne opcije: muški ili ženski, i da je rodni identitet zapravo lično i unutrašnje iskustvo i percepcija sebe. Nebinarna osoba je neko ko se ne identifikuje isključivo kao muškarac ili žena, već se oseća kao mešavina polova ili kao da uopšte nema rod.

Foto: Shutterstock

Neki nebinarni ljudi mogu i samo delimično da se identifikuju sa jednim ili više binarnih polova – na primer, rodno fluidna osoba (neko čiji se pol menja tokom vremena) koja se ponekad identifikuje kao žensko, a ponekad je i bez roda. Postoji zaista mnogo različitih načina da se bude nebinaran

Da bi bili jasnije shvaćeni u svom okruženju, takve osobe utiču na svoje prijatelje i porodicu da promene neke stvari u komunikaciji sa njima, najčešće kroz jezičke promene, tačnije kroz - zamenice.

Ako je u srpskom jeziku tipično da se kaže "on" za mušku, ili "ona" za žensku osobu, nebinarna osoba je neko ko očekuje da joj se praktično obraća sa zamenicom "ono", ali je to u srpskom jeziku veoma teško, jer takođe očekuju da budu oslovljeni u srednjem rodu množine, što bi bilo "oni/one", što je opet rodno jasna podela, zbog čega je možda najlakše oslovljavati ih imenom.

Naš jezik je prilično rodno polarizovan, i rekli bi, teže ga je prilagoditi ovim zahtevima, u odnosu recimo na engleski. Zato takve osobe očekuju da se u razgovoru sa njima koriste rodno neutralni izrazi, što može da bude veoma naporno za sagovornika, nezgrapno i čudno, ali se oni osećaju prirodnije i prihvaćenije tada.

I to su samo neke od stvari koje se menjaju u okruženju nebinarne osobe. Ali to takođe i nije nešto što je novo u svetu.

6 kultura koje prepoznaju više od dva pola

Tokom istorije, mnoge kulture su priznavale i druge rodne identitete pored muškog i ženskog. Nebinarni ljudi su često zauzimali jedinstvene pozicije u svojim društvima, služeći kao sveštenici, umetnici i ceremonijalne vođe. Evo nekih nebinarnih polova koje priznaju kulture širom sveta.

Hidžra

Hindu društvo karakteriše rodna hidžra, najčešći nebinarni identitet koji se danas prepoznaje u Indiji. Hidžre se nalaze u hinduističkim verskim tekstovima i kroz istoriju Južne Azije. Mnoge hidžre su rođene sa muškim polnim karakteristikama, mada hidžra zajednica takođe uključuje interpolne ljude.

Foto: Shutterstock

Njihova jedinstvena kultura leži u osnovi identiteta hidžre: hidžre često napuštaju svoj dom da bi se pridružile duhovnim grupama i preuzimaju versku ulogu u hinduističkoj kulturi, slaveći rituale poput venčanja i rođenja. Mnogi veruju da hidžre imaju moć da blagosiljaju ili proklinju druge.

Poslednjih vekova međutim podstaknuto britanskim kolonijaliznom podigla se stigma protiv hidžri. Zapravo britanski zakon iz 1871. kategorisao je sve hidžre kao zločince, a protiv njih se razvila stigma uprkos tome što su Bangladeš, Indija i Nepal priznali prava nebinarnih ljudi.

Kalalaj, Kalabaj i Bisu

Etnička grupa Bugis u Južnom Sulavesiju u Indoneziji prepoznaje tri nebinarna roda.

Kalalaj se odnosi na ljude koji imaju ženske seksualne karakteristike, ali su prisutni na tradicionalno muški način, često šišaju kosu i oblače se po muškoj modi. Oni takođe zauzimaju društveni položaj sličan muškoj, prevazilazeći neka ograničenja koja se postavljaju ženama.

Kalabaj su ljudi koji imaju muške polne karakteristike, ali zauzimaju ulogu poput one koju tradicionalno zauzimaju žene. Ipak, kalabajci se ne identifikuju kao žene, odbacuju ograničenja koja žene doživljavaju i ne menjaju njihove seksualne karakteristike. Ove osobe često nadgledaju venčanja i upravlja svakim aspektom ceremonija.

I Bisu, rod koji oličava totalitet muškosti i ženstvenosti. Ljudi iz Bugisa veruju da bisu nadmašuje druge rodove i da imaju duhovnu ulogu. Ljudi Bisu često nose cveće i svete bodeže kako bi simbolizovali svoj ekspanzivni identitet. Oni obavljaju duhovne obrede i smatra se da premošćuju svetovno i božansko.

Muke

Mukes čine zajednicu ljudi u Meksiku koji obično imaju muške polne karakteristike, ali prihvataju ženski identitet. Reč "muke" ima sličnost sa španskom reči za "ženu", odnosno "mujer".

Muksi često preuzimaju uloge u domaćinstvu koje obično pripadaju ženama, kao što su šivenje, kuvanje i briga o porodici. Ali zajednica nije monolitna: mukes izražavaju svoje rodne identitete na različite načine, a svi su ujedinjeni pod krovnim terminom mukes.

Foto: Shutterstock

Muke identitet je ugrađen u kulturu domorodačkog naroda Zapotek, koji živi uglavnom u južnomeksičkoj državi Oaksaka. Iako kultura Zapoteka poštuje muksa ljude, muksi i dalje trpe određena ograničenja.

Obično im je zabranjeno da žive sa svojim intimnim partnerima ili napuštaju svoje porodične domove. Svake godine, muksi slave La Vela de las Autenticas Intrepidas Buscadoras del Peligro, ili Festival autentičnih i neustrašivih tragača za opasnostima, dan energičnog veselja u čast muksima.

Sekrata

Autohtoni narod Sakalava na Madagaskaru, prepoznaje rod sekrata. Ljudi sekrata imaju muške polne karakteristike, ali nakon što su u detinjstvu pokazivali ponašanje koje se smatralo ženstvenim, porodice ih odgajaju kao devojčice.

Sekrata usvaja ženstveni izgled u oblikovanju kose i nošenju nakita. Kao odrasli, oni naseljavaju jedinstvenu nišu: ne zauzimaju tradicionalno muške uloge, poput vojnika, već umesto toga, preuzimaju druge odgovornosti, poput nastupa na ceremonijama.

Sekrate su široko prihvaćene u društvu Sakalava. Na njih se gleda kao na svete i kao zaštićene natprirodnim moćima.

Ljudi sa dva duha

Dva duha je termin koji su neki starosedeoci Severne Amerike usvojili da se odnosi na ljude u njihovim zajednicama za koje se veruje da otelotvoruju i muški i ženski duh.  Smatra se da su dva duha jedinstveno sposobni da vide život iz muške i ženske perspektive i da premoste razlike između njih.

Iako je termin dva duha skovan 1990. godine, načini života koji obuhvataju protežu se unazad kroz istorije mnogih domorodačkih kultura, iako se razlikuju po imenu, izrazu i statusu od jedne kulture do druge.

Dva duha su imali specijalizovane uloge u svojim zajednicama, zaslužujući poštovanje kao tkači korpi i grnčari i kao iscelitelji, provodadžije i ceremonijalne vođe. Evropska i evropska američka kolonizacija uključivala je potiskivanje domorodačkih kultura, uključujući pokušaje da se izbrišu „načini hodanja“ sa dva duha. Međutim, dva duha su ponovo prihvaćena u nekim domorodačkim zajednicama.

Bakla

Na Filipinima se izraz bakla odnosi na ljude koji poseduju muške polne karakteristike, ali se identifikuju sa ženstvenošću i često izražavaju svoj pol kroz ženstveno odevanje i ponašanje. Bakla, iako je prvenstveno rodna prezentacija, može se preklapati sa seksualnom orijentacijom, a mnogi bakla ljudi su takođe i LGBTQIA+ deo  zajednice.

Istorijski se smatralo da bakla obuhvata aspekte i muškosti i ženstvenosti, i često su služile kao vođe svojih zajednica. Nakon zapadne kolonizacije, prihvatanje bakle je naglo opalo, ali zajednica bakla i dalje postoji na Filipinima i drugde, objašnjava Britanika.

(Ona.rs)