U čast rođendana čuvene Fride Kalo: Šta znamo o ovoj meksičkoj umetnici čvrstih uverenja

U najtežim trenucima svog života iznalazila je načine da se uzdigne i neprekidno zadivljuje sve oko sebe

Foto: Profimedia/akg-images

Čudesna Frida Kalo je bila meksička slikarka i kultna ličnost poslednjih decenija 20. veka. Bila je izuzetno ponosna na svoje meksičko nasleđe - rođena je 6. jula 1907. u Kojoakanu u Meksiku od oca Nemca i majke španskog porekla. Iako je važila za "mestiza" (osoba mešovitog evropskog i autohtonog meksičkog porekla), blisko se poistovetila sa svojim autohtonim nasleđem i volela meksički narod.

Nedavno je i CNN, u čast rođendana ove čudesne umetnice, preneo nekoliko zanimljivih detalja u vezi sa njenim buranim životom. U najtežim trenucima svog života je iznalazila načine da se digne i da neprekidno zadivljuje sve oko sebe.

Frida je još kao mala, sa šest godina obolela od dečje paralize, zbog čega joj je desna noga bila tanja od leve, a ovaj deformitet je kasnije prekrivala raznobojnim dugim haljinama.

Sebi nije dozvoljavala da ispolji slabosti, nikada nije sebe sažaljevala niti je često plakala. Skoro nikada... Ova jedinstvena žena možda kao devojčica nije mogla da preskoči konopac, ali je zato usavršila boks i rvanje i bila najbolja plivačica među svojim vršnjacima.

Nakon teške saobraćajne nesreće koju je doživela, niko nije imao vere u to da će preživeti tog septembra 1925. Usledile su čak 32 operacije, bila je prinuđena da leži u krevetu puna četiri meseca.

Upravo su to bili trenuci kada se rađala njena ljubav prema slikanju i umetnosti. Da bi je spasla od depresije, dosade i negativnih misli, majka joj je nabavila četkice i slikarsko platno...

Foto: Tanjug/AP

Udala se za poznatog meksičkog slikara

Kalo je upoznala priznatog meksičkog slikara Dijega Riveru kada ga je zamolila da oceni i uradi kritiku na njen rad. Iako je Rivera bio 20 godina stariji od nje, njihovo prijateljstvo je brzo preraslo u romantičnu vezu.

Venčali su se 1929, a nakon toga još jedanput. Njihova oba braka potresali su njihovi vatreni temperamenti i vanbračne veze.

Usponi i padovi njihove burne veze postali su predmet višestrukih Fridinih radova. U "Autoportretu sa ošišanom kosom," koju je naslikala mesecima nakon njihovog razvoda, Kalo prikazuje sebe kako sedi svečano u muškom odelu, držeći dugačke pramenove svoje nedavno ošišane kose. Predimenzionirano odelo je slično onima koje je nosio Rivera, a poznato je da se divio njenoj dugoj kosi koju je Kalo oslikala razbacanu po podu.

Foto: D.K.

Odbacila je etiketu nadrealiste

Kalo je poznata po svojim autoportretima, ali to nije sve što je naslikala. Bavila se temama mrtve prirode, kao što su "Voće kaktusa" i "Prozor na ulici u Detroitu", ali je slikala čudne i mračne scene. "Šta mi je voda dala" prikazuje figure i pejzaže kako lebde u kadi. Često je crpila inspiraciju iz bolnih ličnih iskustava, uključujući njen buran brak, pobačaje i medicinske procedure. Mnogi njeni autoportreti prikazuju fizičke i psihičke rane.

Njene slike su takođe uključivale teme ženskog osnaživanja i snage volje. Savremenici, uključujući čuvenog nadrealistu Andrea Bretona, opisali su Fridino delo kao nadrealizam. Ali to je bila etiketa koju je odlučno odbacila.

- Mislili su da sam nadrealista, ali nisam. Nikada nisam slikals snove. Slikala sam svoju stvarnost - rekla je Kalo za svoje kritičare, prema navodima Muzeju moderne umetnosti.

Veoma ponosna na svoje meksičko poreklo

Kada je Kalo imala samo tri godine, izbila je meksička revolucija. Odrasla je u političkom haosu koji je doveo do kraja skoro 30-godišnje diktature i uspostavljanja ustavne republike. To turbulentno vreme pomoglo je u oblikovanju Fridinog pogleda na svet. Sa 16 godina pridružila se lokalnom ogranku socijalističke partije, a u svojim 20-im postala je član Komunističke partije Meksika.

Kalo je godinama čak tvrdila da je rođena 1910. kako bi bila percipirana kao ćerka revolucije, ostala je glasni levičar i veliki obožavalac meksičkog naroda tokom svog života.

Koristila je modu za izražavanje političkih stavova

Kalo je namerno pomešala zapadnu modu sa tradicionalnom domorodačkom odećom kako bi dala politički stav o kulturnom identitetu, nacionalizmu i feminizmu. Stvorila je svoj prepoznatljiv stil kao spoj tradicionalne meksičke i evropske mode, kombinovan sa fundamentalnim efektima njenog invaliditeta i njenih političkih uverenja.

Njen antikolonijalni stil uključivao je moderne haljine ukrašene desenima pod uticajem Maja, rebozo šalove i tradicionalne ogrlice, između ostalih dodataka. Vremenom je Frida Kalo postala jednako poznata po svom jedinstvenom izgledu kao i po svom impresivnom delu.

(Ona.rs)