U 106. godini na naslovnicama zbog umeća tetoviranja bambusom: Umetnica koju nema ko da nasledi

Vreme čitanja: oko 3 min.

Da li ste čuli za mambabatok?

Foto: Shutterstock

Apo Vang-po, poznatija još kao Mari Ogej, nedavno je osvojila naslovnice mnogih časopisa, među kojima je i poznati "Vog".

Apo je u svojoj 106. godini života postala najstarije lice naslovnice ovog popularnog modnog časopisa, kao i mnogih drugih.

Mladost i početak karijere

Njena priča vodi nas na Filipine, zemlju koja odiše kulturom i zanimljivostima na svakom koraku. Apo je rođena 1917. godine u Buskalanu na Filipinima. Rasla je u veoma poštovanoj porodici, naročito zbog oca koji je bio poznati mambabatok, što je naziv za majstora tetoviranja koji tetovira bambusom.

Tetoviranje bambusom je njihova stara i tradicionalna metoda, koja polako nestaje, zajedno sa Apom kao poslednjom umetnicom koja tetovira na ovakav način.

Kada je Apo bila mala, pomno je posmatrala oca kako tetovira njihove lovce. Lovci su se delili na čuvare mesta, ali i na grupu "lovaca na glave", što je podrazumevalo lov na ljude. Lovci su svoje tetovaže morali da zasluže, tako što su branili selo.

Tada su samo muškarci mogli da se bave tetoviranjem, i to oni koji su pokazivali najviše dara. Međutim, posmatrajući oca i prikupivši dovoljno tehnika, Apo je postala prva priznata žena za mambabatok, kada je imala samo 15 godina. Nije joj trebalo mnogo dokazivanja, te je odmah započela sa najpoznatijim klijentima-lovcima. No, radi estetike, započela je tetoviranje žena u svom mestu.

Proces tetoviranja podrazumevao je i pričanje proročanstva. Takođe, svaka tetovaža morala je da bude barem malo simbolična i povezana sa nekim zaštitnim znakom tog majstora. Recimo, lovcima je često tetovirala orlove kao simbol uspešnog povratka iz lova, sa njenim potpisom u blizini. Ovakav lov postojao je do sredine '70-ih godina, što je rezultovalo velikom posetom turista.

Apo se tetovirala još kao tinedžerka, te na sebi ima istetoviranog pitona. U njihovoj tradiciji piton obeležava tetovažu koju je bog ljubavi podario jednoj Filipinki. Tako, tetovaža pitona simboliše zaljubljenost u smrtnike i prenosila se sa jedne generacije na sledeću.

U početku, Apo je tetovaže radila besplatno, a kasnije je dobijala snopove pirinča od porodice klijenata. Danas zarađuje više, pre svega zahvaljujući turistima.

Tehnika, ali bez naslednika

Mastilo za tetoviranje koje koristi sastavljeno je od materijala sa tog područja, obično mešavine drvenog uglja i vode koja se ubacuje u kožu pomoću trna sa drveta kalamansija ili pomela, prikačenog na stabljiku bambusa. Ova drevna tehnika datira hiljadu godina i relativno je bolna u poređenju sa modernim načinima tetoviranja.

Dizajne traži u prirodi i geometrijskim oblicima. Potpis na tetovaži je obavezan, a od 2017. njen prepoznatljiv potpis sastojao se od tri tačke, koje predstavljaju nju i njena dva učenika. Tačnije, prenošenje znanja na dalje generacije.

Nažalost, Apo Vang-do se nije ostvarila kao majka, ali zbog jednog sebi datog obećanja. Kad je bila tinejdžerka, zabavljala se sa jednim lovcem kojeg je tetovirala. Nažalost, drugi su o njemu govorili loše, ali to nije interesovalo mladu i zaljubljenu Apo. Njihova veza je cvetala sve dok joj nisu saopštili da je venčanje mladića isplanirano, ali sa njenom najboljom drugaricom. Apo se od tada borila sa svojim bolom, ali kada je imala 25 godina, mladića je lovačka sreća napustila i on je stradao na zadatku. Tada se zaklela da neće imati dece, niti će ulaziti u brak. Prolazile su godine, Apo je imala momke, ali o braku nije bilo ni govora.

Danas se bavi malo jednostavnijim tetovažama, ali i dalje sa svojim šegrtima stigne da uradi tetovaže za 25 klijenata. Trenutno uči 20-ak devojčica da tetoviraju ovom metodom, ali su se za sada samo dve dovoljno dobro pokazale, te ih smatra dobirm budućim mambabatocima. Kaže je da je novo doba uzelo maha i da se njihov rad i dizajn prilično razlikuju od, kako opisuje, suve tradicije koju ona predstavlja.

Apo govori samo na jeziku njenog prostora, bez reči engleskog ili tagalog jezika - filipinskog. Osim što je umetnik tetovaža, Vang-od je ugledni seoski starešina i svira flautu za nos. Takođe obavlja poljoprivredne poslove, kao što je hranjenje svinja i pilića, kao i uzgoj pirinča, navodi "wikipedia.org".

(Ona.rs)