Zazel je žena koja je prva poletela u nebo u cirkusu: Svi su se bojali za nju, a ona je uživala da bude "đule"

Vreme čitanja: oko 4 min.

Otac je potpisao njenu "predaju" cirkusu i tada je počela da izvodi najpoznatiju tačku

Foto: akg-images / akg-images / Profimedia

Rosa Matilda Rihter je možda manje poznato ime, ali je zato žena koja se upisala u istoriju svojom hrabrošću.

Poznatija pod umetničkim imenom Zazel, Rosa je sa samo 17 godina postala prva osoba koja "ispaljena" iz topa kao čovek-đule.

Rođena je u Londonu 1860. godine u porodici koja je imala više od četvoro dece. Roditelji su joj bili oduvek "zaljubljeni" u nastupe i cirkus. Tako, majka je imala uspešan i dug radni staž kao plesačica u cirkusu, dok je njen otac bio lovac na talentovane ljude željne da se pridruže cirkusu, a uporedo je tragao i za interesantnim životinjama za isti cirkus. Rosa, odmalena je bila upoznata sa nastupima, a pre bilo kavih performansa, njeni roditelji su je naučili da pada.

Naime, u staroj lokalnoj crkvi, vežbala je padanje sa velikih visina. Vezivali su je elastičnijim žicama i dok je dole postavljena mreža, skakala je sa galerije i učila kako pravilno da padne. U međuvremnu, Rosa je dobila poziv da igra zamenu u predstavi kao Pepeljugina zla polusestra. Iako je bila samo zamena, sudeći po člancima iz tadašnjih njujorških novina, sve je oduševila svojim nastupom. Ubrzo je krenula na časove baleta od uvaženog instruktora, a zatim se bavila gimnastikom. Takođe je postala aktivna i kao izvođač na trapezu od svoje šeste godine.

Postala je poznata po "skoku za život" - tački na trapezu koju je izvodila tokom svoje karijere. Tokom nekih od ovih ranih nastupa, koristila je umetničko ime La Petite Lulu. Kada je imala dvanaest godina, pridružila se putujućoj japanskoj ili sijamskoj akrobatskoj trupi, sa kojom je usavršavala svoje veštine balansiranja na koje se oslanjala i kasnije tokom svoje cirkuske karijere. Prva od mnogih nesreća tokom predstave, takođe su se dešavale tokom nastupa na trapezu. Zbog toga se na kratko vreme povukla od nastupa, a njen otac je i potvrdio da nije hteo da je spreči da dalje nastupa. Sa silnih putovanja se vratila u London 1873. godine.

Ljudsko đule - tačka koja joj je i karijeru vinula u visine

Ovu tačku kada čovek "uđe u top i bude katapultiran u nebo", osmislio je performer poznat kao Veliki Farini, koji je prvi prešao Nijagarine vodopade. On se oblačio u devojku i predstavljao je u jednom delu svog nastupa ženu koja izvodi raznorazne vratolomije. Veliki Farini lansirao je topom predmete iz cirkusa, a onda je osmislio i bizaran čin sa lansiranjem osobe, piše "Wikipedia".

Kada ga je Kraljevski akvarijum u Londonu angažovao da organizuje nastup, koji će raspametiti publiku, on se dosedio svoje sulude ideje "ljudskog đuleta". Ernst Rihter, Rosin otac, poznavao se sa Farinijem i godinama ranije se zakleo da "nikada ne želi da mu da ni psa na čuvanje, a kamo li ćerku, zbog svojih nastupa". Dodao je: "Šta bi, zaista, Društvo za prevenciju okrutnosti prema životinjama reklo Fariniju da ispali čak i magarca iz topa?".

Foto: Shuttetrstock

Međutim, Suzana Rihter, Rosina majka, nije bila toliko zaštitnički nastrojena, a Ernst je rekao da ga je zavela u zabludu, potpisujući sporazum za koji je verovao da će biti sa jednim od njegovih prijatelja, a ne sa Farinijem, i da će Rosa samo pevati i plesati.

U aprilu 1877, 17-godišnja Rosa je postala poznata u Evropi kao prva ljudska topovska kugla ili đule, nastupajući pod novom najavom: "Zazel - prelepa ljudska topovska kugla". Ispaljena je iz topa u stilu opruge, pre nego što je proletela kroz vazduh i pala u mrežu. Izveštaji o događaju razlikuju se u zavisnosti od udaljenosti koju je prešla, navodeći između 6,1 metara i 21,3 metara. Top je koristio gumene opruge da ograniči razdaljinu koju će preći. Iako je Farini podneo još jedan patent u Engleskoj 1875. (i u SAD 1879.) za "prilagođavanje topa tako da koristi eksploziv kada se ona ispali", on je već koristio eksploziju na bazi baruta za efekat tokom misije.

Tačka koja joj je oduzela karijeru, a umalo i život

Zazel je počela sve slobodnije da se oseća u letu, pa su je vremenom sve više hvalili po novinama, opisujući je kao elegantnu, a opet jaku i hrabru mladu damu. Putovala je od mesta do mesta i nadmašivala sebe dodavajući nove kolutove u svojoj izvedbi. Ipak, mnogi su počeli ozbiljno da se brinu za njenu bezbednost. Tako se i dogodilo da je jednom mreža istrulila i kada je pala, odmah je kroz istu i proletela. Čudom, nije slomila ništa, ali je situacija dovoljno bila alarmantna da su joj zabranili da nastupa sa ovom tačkom.

Uspela je da se vrati nakon nekog vremena, a kako su se širili prosperiteti, tako je i njena kreativnost. U svoje nastupe je dodavala okrete, kolutove, pa čak i let sa kišobranom i svakojake kostime. Međutim, 1891. godine se ponovo dogodila nezgoda, kada je greškom pala u nezgodan položaj i polomila kičmu. Nije mogla da se ispravi, a onda su radnici probali da joj pomognu na licu mesta, počevši da je vuku. Vrištala je, a posetioci su izašli sa velikim traumama. Ovo je bio kraj njene karijere.

Zazel se bavila humanitarnim radom, operom, ali i podučavanju sigurnosti u svetu performera. Preminula je osmog decembra 1937. godine.

(Ona.rs)