Hladnije destinacije sve traženije: Klimatske promene im (možda) idu na ruku
Čini se da im klimatske promene u tom smislu idu na ruku, pa ne čudi što su zemlje Skandinavije svoju ponudu usmerile upravo ka tome
Kako pokazuju rezultati jedne studije Evropske unije, sve je više turista koji se, polako ali sigurno okreću evropskim destinacijama na kojima su niže temperature.
Čini se da im klimatske promene u tom smislu idu na ruku, pa ne čudi što su zemlje Skandinavije svoju ponudu usmerile upravo ka tome.
Turistička atrakcija je i šetnja po ledniku Nigardsbreen u Norveškoj. Iako je temperatura tek oko deset stepeni i duva vetar, čini se da turistima to ne smeta naročito.
- Naravno, većina ljudi još uvek želi da ide na sunce. Ali Španija ili Italija u ovo doba godine? Tamo je sve toplije i iskreno, više to ne mogu da podnesem - izjavila je za "Deutsche Welle" Hanneke Bechthum iz Holandije, koja se u ovu avanturu upustila sa sinovima.
Kao vodič koji više od četiri decenije vodi turiste u obilazak lednika, Steinar Bruheim je rekao da za turiste koji se odlučuju za takva putovanja imaju specifičan naziv.
- Nazivamo ih "klimatskim turistima", jer beže od vrućina prisutnih u južnom delu Evrope. Zato u toku leta dolaze kod nas u Skandinaviju, iako je ovde leti temperatura samo 15 stepeni i ima dosta kiše - objasnio je.
Značajan rast turističkih poseta
Osim na norveškom tlu, trend rasta broja turista koji su zainteresovani za ovakve ture uočljiv je i na području Švedske.
Iako su ranije imali običaj da odmaraju na nekoj od mediteranskih destinacija, nemački turisti Karen i Janek Struwe su se odlučili za posetu kampu Sater, koji je od Stokholma udaljen oko tri sata i nalazi se u severozapadnom delu zemlje.
- Neizdrživo je vruće. Ne možete ništa da radite, stalno morate da nosite šešir i mažete se kremom za sunčanje. Jednostavno, to nije više zabavno - osvrnula se Karen na to kako iz njene perspektive sada izgleda letovanje na Mediteranu.
Ipak, u ovom kampu u Švedskoj su vremenske prilike sasvim drugačije. Ne samo zato što je temperatura vazduha oko 19 stepeni, već i zato što sa vremena na vreme pada prilično jaka kiša.
Celokupna situacija iz perspektive Berta de Vriesa, vlasnika kampa, deluje obećavajuće. Čini se da se sve više ljudi, koji su ranije odmarali mahom u južnom delu Starog kontinenta odlučuje za posetu skandidanvskim zemljama.
Hladnije vreme kao marketinški alat
Zemlja koja je prepoznala ovaj turistički trend lansirala je i novi pojam. Zahvaljujući švedskoj državnoj turističkoj agenciji "Visit Sweden" nastao je termin "Coolcation" i to kao kombinacija dve reči, a u značenju hladno i odmor.
- Na našim web stranicama smo istakli šta se sve može videti i doživeti u zemlji, kako bismo privukli one turiste koji su zainteresovani za "Coolcation" varijantu odmora. Sve to je dovelo do toga da Švedska bude vrlo visoko rangirana u pretrazi za taj termin. Danas je broj jedan tu upravo Švedska - izjavila je Suzan Anderson, direktorka agencije.
I koliko god turistima to bilo zanimljivo, ne može se isto reći i za stanovnike Švedske. Turistički atraktivne lokacije u zemlji i te kako imaju i osećaju posledice masovnog turizma. Čak u Švedskoj postoji i rasprava o tome "da li je potrebno da zemlja na ovaj način profitira od klimatskih promena".
Rezultati studije Evropske unije, kojom prilikom su uzeti u obzir podaci iz 269 regija Starog kontinenta ukazuju na to da od klimatskih promena benefite imaju severni delovi kontinenta, dok je u južnim delovima Evrope prisutan pad potražnje turista.
Međutim, iz želje da promovišu takve destinacije, zapravo se suočavaju sa masovnim turizmom.
- Rekli smo norveškoj turističkoj industriji da prestanu da nas reklamiraju na azijskom kontinentu - rekao je Steinar Bruheim, turistički vodič i dodao:
- To je paradoks! Oni žele da vide glečere pre nego što budu nestali. Međutim, što veći broj ljudi dolazi avionima, to je sve veći uticaj i na klimatske promene. Time se stvara i veća pretnja za glečere - zaključio je.
(Ona.rs)