• 0

Vreme čitanja: oko 8 min.

"Idealan biznis je isto kao i idealan brak": Monja Bubonja (Dereta) o svojim počecima i zdravim proizvodima

Vreme čitanja: oko 8 min.

"Preduzetnički duh mojih roditelja je jako uticao na mene", kaže direktorka i osnivačica kompanije Organic Center

  • 0

U današnje vreme je ženama jako teško otisnuti se u samostalne poslovne vode, pokrenuti nešto novo i inovativno, a da imate podršku okoline. Monja Bubonja (Dereta) je dokazala da je sve moguće samo kada imate jaku i čvrstu volju da nešto promenite, unesete zdrave navike i znate da to može doneti samo boljitak vama i vašim najbližima.

Ova mlada i hrabra žena je u periodu kada je iščekivala dolazak na svet svoje naslednice Nore rešila da uradi nešto korisno za nju i njeno odrastanje. Javila joj se želja da ode u preduzetničke vode. Za Ona.rs objašnjava kako su izgledali njeni počeci i kakvo je bilo njeno iskustvo.

- Pri samoj ideji o preduzetničkim vodama imamo mnogo više ideala nego protivargumenata. Trenutak kada se rađa ideja za sopstvenim biznisom je slično trenutku kada se odlučujete da uđete u brak sa nekim. Zamišljate idealan sopstveni biznis i idealan brak, a onda kako vreme odmiče, suočavate se sa izazovima, problemima, i to su trenuci kada se izdvajaju pravi preduzetnici kao i pravi bračni saputnici - rekla nam je sagovornica.

Važno je okružiti se pravim ljudima

Prema njenim rečima, za preduzetništvo je bitno biti hrabar, ali i strpljiv i koliko je potrebno preuzeti rizik i odgovornost, pre svega prema sebi pa onda i prema svojim zaposlenima.

- Preduzetništvo je ubrzani kurs biznisa, finansija, prodaje, marketinga, menadžmenta, i ličnog rasta, kada imate sopstveni biznis, na početku vi ste uglavnom sve u jednom, što može i te kako biti opterećujuće, ali i najbolja moguća biznis škola i praksa koju možete da dobijete. Moram da naglasim, jedan od ključnih elemenata mog ličnog i profesionalnog uspeha u preduzetništvu su moji mentori, i svakome bih preporučila da se okruže prijateljima ili poslovnim saradnicima koji imaju mnogo veće iskustvo i znanje od njih i da uz njih uče - rekla je Monja.

Monja Bubonja Dereta Foto: Nikola Tomić

Majčinstvo pokrenulo preduzetništvo 

Monju je majčinstvo zapravo osnažilo da ode u preduzetničke vode. Njena zvezda vodilja bila je snaga nje kao žene i majke pa je krenula u potragu za ekološkim sredstvom za pranje veša.

- Mislim da majke i roditelji mogu da prevrnu svet naopačke za svoju decu, primer za to sam i ja. Moja ćerka Nora je bila moja motivacija od samog početka. Njoj sam želela da pružim zdraviju sredinu, da odrasta na zdravijoj planeti, da vodi zdraviji život. Zato sam se i ja okrenula lepšem i zdravijem načinu života i tako sam došla do brendova kao što su "Ecoegg", "Ecowell" i "Ecos3", a to su sve brendovi prirodne, ekološke i organske branše.

Iza svakog pokretanja sopstvenog biznisa, kaže naša sagovonica, postoji neka vrsta motivacije. Ukoliko je ta motivacija ona prava, unutrašnja, dugotrajna, to će na kraju rezultirati uspehom. Međutim, ukoliko je ta motivacija kratkog daha, površna je, nije zasnovana na pravim osnovama, to će negde na poslovnom putu izaći na površinu i biznis neče izdržati.

- Ukoliko je motivacija prava, uspećete vremenom da se saživite sa vašom firmom, proizvodima, uslugama i da se identifikujete i tu energiju i motivaciju ćete prenositi na druge, na kupce, potrošače, kolege i na vašu porodicu i onda će to neminovno dovesti do uspeha - objasnila je naša sagovornica, koja je sa nama podelila i anegdotu kako je zapravo počeo njen biznis.

Monja Bubonja Dereta Foto: Nikola Tomić

- U toku trudnoće i pripreme za dolazak bebe, slučajno sam otkrila britanski ECOEGG brend. Na našem tržištu nisam uspela da pronađem deterdžent za veš koji zadovoljava moje kriterijume, a to je da nema toksične sastojke zbog bebe. Takođe, s obzirom na moju specifičnu i dermatološki osetljivu kožu, i na postojanje genetske predispozicije da taj problem može da se prenese na bebu, prioritet je bio naći prirodno sredstvo za pranje veša. Sećam se kako sam stavila laptop na stomak i istraživala najbolje deterdžente na svetu za bebe i odlučila se za Ecoegg. I tako sam samo tri nedelje posle porođaja skupila hrabrost da kontaktiram proizvođače sa upitom za saradnju - kaže Monja i dalje opisuje svoj put:

- Kada sam poslala upit jednoj velikoj Ecoegg firmi iz Velike Britanije za saradnju, i kada mi je od njih stigao upitnik od 10 strana. Mejlom sam im vratila prazan upitnik, zakačila svoj CV uz pojašnjenje da ja firmu nemam, ali da sam jako motivisana njihovim proizvodima i da bih pokrenula biznis zbog njih ako mi daju šansu - rekla nam je Monja.

Smelost izlaska iz porodičnog biznisa

Naša sagovornica potiče iz preduzetničke porodice, pa ona i ne treba da čudi što je imala "podlogu" još kod kuće.

- Neću zaboraviti očeve početke i izgradnju Izdavačke kuće Dereta i kako je po 12 sati dnevno sedeo i nije ustajao sa radnog stola. Jedva bi se video od oblaka dima cigareta čiji bi se miris mešao sa mirisom papira koji je dolazio iz štamparije. Preduzetnički duh mojih roditelja je jako uticao na mene, od malih nogu bila sam na svakom Sajmu knjiga, čim se stekao uslov za to sestra i ja smo radile u našoj knjižari i po sajmovima. Dereta je prva privatna izdavačka kuća u bivšoj Jugoslaviji koja ove godine slavi 43 godine postojanja. Odrastati u preduzetničkoj porodici postavlja velika očekivanja od vas - kaže naša sagovornica i dodaje:

- Jako sam zavolela rad, uživam u radu ekvivalentno kao i u privatnom aspektu života, i taj balans je jako važan. U trenutku kada sam dobila želju da pokrenem svoju firmu, ja sam radila u Dereti, i možete zamisliti kako se moja majka osećala kad sam joj saopštila da želim da izađem iz porodičnog biznisa. Verovatno mislite da to nije baš najbolje podnela, ali bilo je baš suprotno, očekivano je bilo od mene da idem svojim putem - rekla je Monja.

"Ekološko", "prirodno", "organsko" - znamo li razlike

Naša sagovornica se vraća na temu njene firme i pokretanja biznisa gde govori o tome kako su proizvodi Ecoegg nežni prema koži, ali i prema prirodi. Istovremeno, ona priča i o tome da li se probudila svest kod naših ljudi o očivanju ekologije.

- Kada je Ecoegg deterdžent i omekšivač došao na naše tržište pre pet godina, mnogi su nam govorili da u Srbiji nikome nije važan ekološki momenat i da to neće privući kupce. U Srbiji 90% stanovništva ne razlikuje termine "ekološko", "prirodno", "organsko" ili "sa prirodnim/organskim sastojcima". Zato se stvorio prostor za "green washing" kao jedan od oblika obmanjivanja potrošača. "Greenwashing’’ podrazumeva da se proizvođači i marketari koriste raznim trikovima kako bi neke proizvode ili usluge predstavili prirodnim / ekološkim / organskim, a da oni zapravo nisu takvi. Da razjasnimo, termin "ekološki" znači da je proizvod dobar za prirodu ali ne i za ljudsku upotrebu, i tu ljudi najviše greše, pomisle proizvod je zelene boje i ekološki je, znači dobar je za mene. Termin "prirodan" se najviše odnosi da ima prirodne sastojke i da je dobar za našu kožu. Termin "organski" je najveći stepen kvaliteta i tu ste najsigurniji da je proizvod najbolji mogući. Ecoegg proizvodi su dobri za planetu ali i za našu kožu, i tu je ključna razlika u našim proizvodima - objašnjava Monja,

Priznaje da je u samom početku bilo jako teško, svest ljudi nije bila na tom nivou, ali kaže njoj i njenom timu to nije bila prepreka jer su svakodnevno edukovali kupce zašto je važno da nam sredstva za čišćenje budu nežna i za prirodu i za našu kožu.

- Danas mislim da je situacija mnogo bolja. Sama informacija da smo u avgustu iskoristili ovogodišnje resurse planete Zemlje u Africi i Evropi govori o tome da je krajnji trenutak da svi vrlo ozbiljno shvatimo koliko su ekološki proizvodi važni za sve nas. Upravo zato se nismo zaustavili samo na deterdžentu već smo naš asortiman proširili sa drugim Ecoegg proizvodima. Recimo, jaja za sušilicu su jedan od mojih omiljenih proizvoda. Prvo, skraćuju taj proces sušenja, samim tim troši se manje energije i struje. Drugo, smanjuje se gužvanje pa mi pegla posle sušenja nije ni potrebna, tu opet štedimo na utrošenoj struji.

Govoreći o ekologiji, naša sagovornica na prvom mestu ističe njihov proizvod krpice od bambusa. Dobijaju se od čistog bambusa, a bambus je najodrživija hipoalergena biljka koja raste brzo i prirodno se brzo obnavlja.

- Lako je pričati o ekologiji i zdravlju i premijum proizvodima sa visokim cenovnim rangom, ali nama je cilj da ovakvi proizvodi budu pristupačniji i dostupni svima - rekla nam je sagovornica.

Monja Bubonja Dereta Foto: Nikola Tomić

Svako od nas se vodi životnom parolom koja ga održava kako privatno, tako i poslovno, ali Monja kaže da za nju zvezde vodilje ne postoje.

- Oduvek mi je bilo nejasno kako neko može da ima jedan moto, bilo poslovni ili privatni. I da postoji jedan moto, očekivano je da se on s godinama menja, jer ne razmišljamo isto sa 20 i 50 godina. Nemam određeni moto, a smatram da je jako važno, kao što sam pomenula, da postoji balans u svemu. Da ne zvuči kao kliše, ali nije dovoljno da posle radnog vremena provodimo vreme odmarajući se fizički dok smo mentalno još uvek na poslu ili telefonu. Ishrana je jako važna, to je gorivo koje nam kontroliše ne samo apetit, već i misli, energiju, snagu, i adekvatna i pravoremena ishrana je imperativ. Često čujete "Ako si dobar sebi, onda si dobar i detetu", ovo se može primeniti i u odnosu sa partnerom ali i na poslovni aspekt - jasna je Monja.

Ona osnažuje žene da postanu preduzetnice i iznosi neke vrlo zanimljive brojke kada je reč o preduzetnicama.

- Žene su oduvek bile spremne za preduzetništvo, ali ne i osnažene. U poslednjih par godina, ta klima se znatno menja u korist žena preduzetnica. Prema analizama pre 2011. godine, većina žena (66%) je ulazila u preduzetništvo vođena nuždom, dok je ostalih 34% motivisano prepoznavanjem prilike za razvoj vlastitog poslovanja. Istraživanja iz 2022. godine nam govore da su 70% novih preduzetnika žene, sa prosečnom starošću oko 46 godine, to su 50% obrazovane žene i što je najvažnije one su uglavnom postale preduzetnice zato što su želele, a ne zato što su morale. Želim da podržim sve žene i muškarce da ukoliko već dugo vremena razmišljaju da pokrenu svoj biznis, da skupe hrabrosti i naprave taj prvi korak jer on je najteži ali i krucijalan - zaključuje naša sagovornica.

Ceo intervju sa Monjom Bubonjom (Dereta) pogledajte u videu na početku teksta.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Radila je sa Donatelom Versače, a znamo je iz "pohoda" na muža: Ko je Milena Tunguz?

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Budi jaka