• 1

Vreme čitanja: oko 4 min.

Kraljica Aleksandra kao modna ikona 19. veka: Žene su zbog nje volele čokere, šminku, ali i štap za hodanje

Vreme čitanja: oko 4 min.

Odmah po venčanju Aleksandra je postala popularna i voljena u Britaniji. Mlada, lepa i moderna princeza, buduća kraljica - ljudi su brzo počeli da kopiraju njen stil. Aleksandra je više volela jednostavnu, ali upečatljivu siluetu dobro skrojenog dvodelnog kompleta za svoj svakodnevni život

  • 1
Danska kraljica Aleksandra, Alexandra of Denmark. Foto: ullstein bild / ullstein bild / Profimedia

Kraljevska moda je i danas popularna tema, ako je sudeći po interesovanju za sve što obuku princeza Kejt Midlton, Megan Markl, kraljice Ranija i Leticija, da nabrojimo samo neke.

Posebno je javnosti zanimljivo to što su mnoge haljine i odore sa krunisanja preminulih članica kraljevskih porodica izložene, a sa njima i njihove venčanice. Iz arhivske mode koja prikazuje i svakodnevne komade garderobe ipak možemo najviše naučiti o velikim ličnostima i vremenima.

Princeza Aleksandra od Danske, a kasnije kraljica supruga, žena britanskog kralja Edvarda VII, igrala je veliku ulogu u ženskoj modi tokom većeg dela svog braka u 19. veku.

Aleksandra Karolin Mari Šarlot Luiz Julija od Šlezvig-Holštajn-Zonderburg-Gliksburga rođena je 1. decembra 1844. u Žutoj palati u Kopenhagenu. Njen otac je bio kralj Danske Kristijan IX.

Kada je Aliks, kako su je zvali u porodici, imala samo 12 godina, britanska kraljica Viktorija je počela da traži nevestu za svog sina i naslednika Alberta Edvarda - Bertija. Posle nekoliko neuspešnih pokušaja, konačno je angažovala svoju ćerku princezu Viki da joj pomogne u pronalaženju partnerke za naslednika. Viki je već bila poznata kao dobra provodadžijka. Nakon što je pročešljala evidenciju i poslala desetine pisama, konačno se opredelila za Aliks kao najbolju kandidatkinju.

Veridba je objavljena u septembru 1862. Par se venčao u martu 1863, a Aleksandrina venčanica predstavljala je početak modne slave.

Čokeri, šminka i hramljanje

Kraljica Viktorija je naglasila Aleksandri da njena haljina treba da bude patriotska i da istakne simbole njene nove zemlje. Aleksandrin ujak, belgijski kralj Leopold, dao joj je nekoliko jardi briselske čipke, ali joj nije bilo dozvoljeno da ih koristi. Umesto toga, morala je da koristi britansku honiton čipku za svoju venčanicu. Doduše, kako je sada poznato, ipak je imala jedan komad briselske čipke unutar haljine, kao mali buntovni čin.

Aleksandra nije bila usmerena na jednog određenog dizajnera. Kao i mnoge druge kraljevske i aristokratske žene iz tog perioda, posećivala je brojne različite krojačice kako bi opremila svoju garderobu. I uprkos Viktorijinom nastojanju da podrži samo britanske proizvođače tekstila i krojače, Aleksandra je tokom svog odraslog života često posećivala pariske modne kuće.

Odmah po venčanju Aleksandra je postala popularna i voljena u Britaniji. Mlada, lepa i moderna princeza, buduća kraljica - ljudi su brzo počeli da kopiraju njen stil. Aleksandra je više volela jednostavnu, ali upečatljivu siluetu dobro skrojenog dvodelnog kompleta za svoj svakodnevni život.

Aleksandra nije sama pokrenula mnoge trendove, ali ih je njeno rano usvajanje popularisalo širom kraljevsta.

Sva u draguljima i najfinijoj svili, Aliks je bila ikona svog vremena, popularišući nošenje čoker ogrlica koje su bile trend narednih 50 godina. Prema glasinama, Aliks je počela da nosi debele kragne i haljine sa visokim izrezom nakon operacije u detinjstvu koja je ostavila ožiljak na njenom vratu (ne zna se zbog čega je operacija rađena), ili možda da sakrije gušavost (otečenu štitnu žlezdu). Za razliku od ranijih monarha, Aliks je bila veoma svesna kako se treba pojaviti među narodom. Shvatila je da se moderan monarh, onaj koji se često pojavljuje u javnosti i drži govore, mora videti i iz daljine. Da bi sebi pomogla u tome nosila bi jaku šminku u jarko crvenim i ružičastim bojama kako bi bila vidljiva čak i onima na začelju gomile, čineći njene crte lica uočljivijim. To je dovelo do postepenog prihvatanja kozmetike u svakodnevnom društvu, dok je ranije bilo dozvoljeno da je nose samo glumice i seksualne radnice.

Verovalo se da se dama dobrog odgoja nikada ne bi usudila na tako nešto, ali Aliks jeste, i zahvaljujući njoj je prodaja kozmetike od 1870-ih do 1880-ih procvetala. Iz istog razloga, ona je takođe više volela manje šešire u stilu koji se obično povezuje sa jahanjem ili lovom, a ne velike šešire širokog oboda koji su bile popularni u to vreme.

Čak i ono što je zadesilo kraljicu Aleksandru na porođaju brzo se uspostavilo kao trend. Ona je nakon svoje šeste trudnoće, na porođaju doživela dislokaciju kukova, kako se pretpostavlja, što je ostavilo posledice u vidu šepanja.

Pošto je bila toliko popularna, žene bi oponašale njeno šepanje i koristile štap za hodanje iz modernih, a ne iz praktičnih razloga.

Kada bi se srela sa svojom sestrom Dagmar, odnosno ruskom caricom Mariom Fedorovnom, njih dve bi često imale potpuno istu garderobu od glave do pete. Sestre su ostale neverovatno bliske tokom celog života, a njihovi odgovarajući ansambli bili su veoma vizuelni pokazatelj, piše "Royal Central".

Posle smrti svog najstarijeg sina, princa Alberta Viktora, 1892. godine, ostala je zauvek u žalosti. Njena garderoba se uglavnom sastojala od crnih, sivih i prigušenih ljubičastih nijansi. Nastavila je da favorizuje vitku, strukturiranu siluetu sve do svoje smrti 1925.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Hrabra Amerikanka menja sve standardne lepote: Ona je Diznijeva princeza bez ruke

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Najnovije iz rubrike Moda i lepota

Komentari

  • Перагеније

    25. februar 2024. | 15:20

    "igrala je veliku ulogu u ženskoj modi" - СВЕ што не боде очи дошло им је из Француске.

    Podelite komentar