
Srpska istoričarka objašnjava šta se sve ne sme na Đurđevdan: Pozajmljivanje zabranjeno, a evo šta sa svećom
Dok se priroda oblači u najraskošnije prolećno ruho, srpski narod dočekuje Đurđevdan – praznik koji simbolično i doslovno označava početak života. Ovaj praznik ima posebno mesto u kolektivnom pamćenju našeg naroda, jer spaja drevne paganske običaje i bogatu hrišćansku tradiciju. Đurđevdan je i praznik svetlosti, obnavljanja snage i nade, i vreme kada se okupljaju porodice, pale sveće i kite domovi.
U razgovoru za Ona.rs, istoričarka Dijana Vasiljević otkriva duboku simboliku Đurđevdana, njegov značaj kroz vekove i sve slojeve značenja koje ovaj praznik nosi – od crkvenih liturgija do prastarih verovanja vezanih za plodnost i zaštitu.
Kada i kome je posvećen Đurđevdan
Đurđevdan, koji se svake godine obeležava 6. maja po gregorijanskom, odnosno 23. aprila po julijanskom kalendaru, jedan je od najvažnijih praznika u srpskom narodnom i crkvenom kalendaru. Ovaj dan posvećen je Svetom Georgiju (Đorđu), hrišćanskom mučeniku i ratniku koji je postao simbol vere, hrabrosti i pobede dobra nad zlom.
Sveti Georgije – Hristov vojnik i pobedonosac
Sveti Georgije je rođen u Kapadokiji (današnja Turska) u 3. veku. Poticao je iz hrišćanske porodice i rano je stupio u vojnu službu u Rimskom carstvu. Tokom vladavine cara Dioklecijana, poznatog po progonu hrišćana, Georgije je odbio da se odrekne vere u Hrista, zbog čega je bio mučen i pogubljen.
Njegova žrtva i doslednost učinili su ga simbolom mučeništva, ali i božanske pravde. Ikonografski je često prikazan kako ubija zmaja – čime se simbolički prikazuje pobeda hrišćanstva nad paganstvom, ali i pobeda dobra nad haosom i zlom. Zbog svoje hrabrosti i snage, Sveti Georgije je zaštitnik vojnika, konjanika i ratnika, a u pravoslavlju i svetitelj koji donosi zdravlje, snagu i plodnost.
Đurđevdan kao krsna slava i narodni praznik
Đurđevdan je veoma rasprostranjena krsna slava kod Srba, posebno u ruralnim krajevima. Smatra se da je ovo vreme kada se priroda u potpunosti budi, a dani postaju duži i topliji. Praznik simbolizuje početak leta u narodnom kalendaru, kada stoka prvi put izlazi na ispašu, a domaćinstva se pripremaju za novu sezonu rada.

Obredi i verovanja uoči Đurđevdana
Dan uoči Đurđevdana, 5. maja, proslavlja se Đurđevština, praznik za koji se verovalo da činjarice, žene koje imaju moć da preuzmu mlečnost od tuđe stoke i prenesu je na svoju, u ovoj noći obavljaju svoje čini ali će ih sveća koja od ovog dana neprekidno gori u kući, odagnati od toga ili je u tome sprečiti. Na ovaj dan se ništa ne pozajmljuje niti daje iz kuće, pogotovo ne vatra.
U noći pred Đurđevdan, odlazilo se na uranak, kada počinje jedna od najlepših proslava u čast ovog praznika i samog rađanja leta i letnjih svetkovina.
Uoči Đurđevdana mesi se kolač, koji se naziva i kravaj. U Homolju, po starim običajima, svaka žena ustane u ranu zoru i ćuteći umesi kolač od kiselog testa, koji se peče u crepulji pod sačem. U pitanju je običan hleb bez ikakvih šara, s utisnutim slovom na pet mesta i grančicom bosiljka u sredini. On je namenjen stoci i zove se stočni poskur, jedan deo se pojede u porodici a drugi se odnese čobaninu. U mnogim selima, Đurđevdan je dan okupljanja porodice, slavljenja života i pozivanja blagoslova na dom, stoku i plodove zemlje. Tradicionalna jela na slavskoj trpezi uključuju mladu jagnjetinu, pogaču, vino i bilje.
Paganstvo pod krstom: Predhrišćanski običaji Đurđevdana
Iako je danas Đurđevdan crkveni praznik, mnogi njegovi običaji potekli su iz drevnih paganskih rituala koji su slavili prolećnu ravnodnevicu, buđenje prirode i plodnost. Ovi običaji duboko su ukorenjeni u kolektivnom pamćenju i opstali su vekovima, prilagođeni hrišćanskoj tradiciji a neki od najkarakterističnijih paganskih elemenata su:
Lekovita voda, venčići i simbolika bilja
Branje lekovitog bilja i umivanje u vodi sa cvećem i travama, pošto se veruje da voda ostavljena preko noći u prirodi dobija lekovita svojstva i čisti od zla. Ujutru se ukućani umivaju ovom vodom radi zdravlja i sreće.
Đurđevdanske venčiće od bilja i cveća žene stavljaju na kapije, vrata ili stoku. Bilje poput đurđevka, lazarkinje, koprive i vrbe smatra se zaštitničkim. Venčići se čuvaju do sledećeg Đurđevdana ili do nekog velikog nevremena, kada se bacaju u vatru.

Simbolika reka, jutarnje rose i obrednog okupljanja
Kupanje u reci pre izlaska sunca predstavlja simbolički čin pročišćenja i obnove.
U narodu se posebno verovalo da ako stoka na Đurđevdan prvi put pase travu, biće zdrava i plodna cele godine. Oko vrata su joj stavljani venčići ili crvene trake kao zaštita od uroka.
Đurđevdanski uranak tj. buđenje pre zore, često uz pesmu, frulu, okupljanje u prirodi i pripremu hrane, naročito jagnjetine, potiče iz vremena kada su ljudi slavili bogove proleća i vegetacije.
Đurđevdan u pesmi i duši naroda
Đurđevdan je ostavio dubok trag u umetnosti i narodnoj poeziji. Poznata je epska pesma o Đurđevdanu i hajduku Starini Novaku, kao i kultna pesma „Đurđevdan je, a ja nisam s onom koju volim“, koja na poseban način evocira tugu i odlazak našeg naroda u logore u II svetskom ratu, postala je svojevrsna himna.
Globalni značaj Svetog Đorđa
Sveti Đorđe (Georgije, Đurađ, George), kao jedan od najpoštovanijih hrišćanskih svetitelja, zaštitnik je mnogih gradova i zemalja širom sveta, a naročito u pravoslavnim, katoličkim i anglikanskim tradicijama. Njegovo poštovanje proizašlo je iz statusa hrišćanskog mučenika i ratnika, ali i simbolike pobede dobra nad zlom (ubistvo aždaje). Najvažniji gradovi i mesta gde se Sveti Đorđe poštuje kao zaštitnik su, Solun, gde se u gradu nalazi Rotonda Svetog Đorđa – spomenik iz rimskog doba koji je kasnije pretvoren u crkvu posvećenu njemu.
Tu je i naš Beograd, jer je Sveti Đorđe zaštitnik Beogradske nadbiskupije u starijem hrišćanskom periodu. I Hram Svetog Đorđa na Oplencu kod Topole, zadužbina dinastije Karađorđević, smatra se nacionalnim spomenikom i simbolom poštovanja svetitelja. Beograd nema zvaničnog gradskog zaštitnika, ali se Sveti Đorđe često pominje u kulturno-istorijskom kontekstu. U Subotici je katolička crkva posvećena ovom svecu gde se smatra i zaštitnikom grada među katoličkim vernicima.
On je glavni zaštitnik i Đenove, a njegov krst (crveni krst na beloj pozadini) je i simbol grada i mornarice. To je isti simbol koji je kasnije preuzet za zastavu Engleske. Poznat kao Sant Jordi, Sveti Đorđe je zaštitnik Katalonije. Njegov dan (23. april) je ujedno i praznik knjige i ljubavi – kada se u Barseloni razmenjuju knjige i ruže.
Sveti Đorđe je takođe zaštitnik i Engleske, a njegov dan (St George’s Day, 23. april) se obeležava širom zemlje. Njegov krst se nalazi na engleskoj zastavi, a takođe je prisutan u zastavi Ujedinjenog Kraljevstva (Union Jack).
Sa druge strane, on je glavni svetac i zaštitnik čak i Moskve. Njegov lik ubijanja aždaje se nalazi na grbu grada Moskve, a u Ruskoj pravoslavnoj crkvi se izuzetno poštuje. Takođe je jedan od najpoštovanijih svetitelja u Etiopiji. Grad Lalibela ima crkvu uklesanu u steni, posvećenu upravo njemu – Bete Giorgis, jedno od najimpresivnijih hrišćanskih svetilišta u Africi.
(Ona.rs)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Istoričarka Dijana Vasiljević: Žene su poslednji bastioni odbrane tradicije i čuvarke nasleđa
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Junge
Od kada istoričari kazuju šta neko mora ili ne mora da radi za verske praznik!!! Veću glupost skoro nisam pročitao.
Podelite komentar
Sale
Pitajte je da vam pokaže diplomu, nešto mi se čini da nije završila fakultet.
Podelite komentar