Valentino Garavani slavi 91. rođendan: Od sujeverja do zaštitnog znaka brenda - crvene boje
Uprkos nizu promena, pristup modi originalne modne kuće ostaje onakav kakav je postavio sam Garavani
Dizajner poznat po svojim očaravajućim haljinama sa zamršenim detaljima i senzacionalnim kreacijama - Valentino Garavani je napravio revoluciju u modnoj industriji svojim prepoznatljivim brendom blistavog šika, negujući prepoznatljiv stil koji je sada sveprisutan prizor na crvenim tepisima.
Danas slavi 91. rođendan.
Inspirisane starim holivudskim glamurom, Valentinove haljine su izrađene od ultra ženstvenih materijala poput čipke, svile i šifona i često imaju delikatan vez. Poznat je po svojoj neizmernoj pažnji prema detaljima i upotrebi tkanina obojenih u njegovu prepoznatljivu boju - crvenu.
Dizajner se zvanično povukao 2008. godine, a jedna od njegovih naslednica, Marija Gracija Kjuri, otišla je u "Dior" 2016. Pjerpaolo Pičioli je od tada postao jedini kreativni direktor "Valentina", a savremena kolekcija koja nosi njegovo ime, "Red Valentino", dozvoljava široj publici da pristupi ukusu njegovog prepoznatljivog stila.
Uprkos nizu promena, pristup modi originalne modne kuće ostaje onakav kakav je postavio sam Garavani.
Rani početak
Valentino Garavani je rođen 11. maja 1932. godine u Lombardiji, severna Italija. Obožavao je modu od malih nogu i posebno je voleo da posećuje pozorište i operu da bi video raskošne kostime.
- Bio sam tako očaran svim tim večernjim haljinama, tim šljokicama, tim sjajnim stvarima. Onda sam shvatio da je moj put da se bavim dizajnom - rekao je Valentin kada je intervjuisan kao deo serije Modnih ikona 2014. sa Fern Malis.
Sa 17 godina, uz pomoć majke i oca, Valentino se preselio u Pariz da studira modu na prestižnoj Ecole des Beaux-Arts and at the Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. Nakon što je diplomirao, postao je šegrt i usavršavao svoj zanat u modi kod Džina Desesa i Gaja Laroša.
Posle nekoliko godina u Parizu, Valentino se preselio u Rim i 1959. godine, uz pomoć svog oca i poslovnog saradnika, otvorio svoju istoimenu modnu kuću.
Nakon burne godine poslovanja, Valentino se našao pred bankrotom, ali je ubrzo upoznao Đankarla Đametija, mladog studenta arhitekture koji će kasnije postati predsednik njegove kompanije. Njih dvojica su sklopili doživotno partnerstvo, a Đameti je doneo rizičnu odluku da napusti školu i postane Valentinov poslovni partner.
- Kakav dosadan život imam, da budem arhitekta, da idem kući da učim. Voleo bih da dođem ovde i uradim nešto za modnu kuću - Garavani se prisetio šta mu je Đameti rekao tokom svog već pomenutog intervjua.
- Došao je i pobrinuo se za sve što nije bilo u stvaranju. Malo po malo došli smo do nečeg sasvim solidnog.
Uz pomoć Đametija, modna ikona Valentino Garavani je debitovao na međunarodnom nivou 1962. godine uz svoju prvu modnu reviju održanu u Piti palati u Firenci. Sa paradom haljina u njegovoj prepoznatljivoj crvenoj nijansi, revija je imala ogroman uspeh i smatra se Valentinovim velikim prodorom u svet međunarodne mode, piše "Farfetch".
Modna revolucija je crvene boje
Garavani je brzo postao miljenik socijalista i aristokrata iz celog sveta i zvezda italijanske modne scene. U stvari, njegova slava je bila toliko velika da se sredinom 1960-ih osećao dovoljno sigurnim da ostavi ustaljene firentinske izložbe iza sebe i preseli svoje revije u Rim, gde je otvorio novu prodavnicu. Uz holivudske glumice i supruge istaknutih svetskih lidera ove revije postale su društveni spektakli sami po sebi, nudeći glamur koji je daleko iznad svega viđenog na savremenim nedeljama mode i učvršćujući ime Valentino u široj javnoj svesti.
U vreme kada je Garavani dobio prestižnu modnu nagradu Neiman Marcus 1967. godine, imao je listu klijenata koja je uključivala Odri Hepbern, Elizabet Tejlor, Džeki Kenedi (za koju je dizajnirao venčanicu kada se udala za Aristotela Onazisa 1968.) i Begum Agu Kan.
U svoju prvu konfekcijsku kolekciju 1959. Valentino je uključio haljinu pod nazivom "Fiesta". Bila je to haljina srednje dužine bez naramenica u jarkocrvenoj boji koja će brzo postati potpis brenda, inače poznatog kao "Valentino Red".
Od tada je svaka kolekcija imala crvenu haljinu. Dženifer Aniston je kasnije nosila "Fiesta" haljinu iz Valentinove debitantske kolekcije na premijeri filma "Along Came Polly".
- Valentinova sujeverja su postala statusni simboli. Jednom je imao crvenu boju, a sada imate crvenu u svakoj kolekciji. Većina naših komada je nastala zato što smo romantični; ne volimo da bacamo stvari koje volimo ili koje donose sreću - rekao je Đankarlo Đameri 1985. za "Vogue".
Valentino stil uokviruje apsolutni koncept elegancije koji nema mnogo veze sa kratkoročnim sezonskim trendovima. Moda ima zadatak da obezbedi estetsko sećanje na apsolutnu lepotu kroz vreme.
Prepoznatljiv logo
Istorija "Valentino" logotipa je jednostavna jer se nije mnogo promenila tokom vremena. Prva verzija logotipa je sadržala drugo ime osnivača - Garavani, a kada je u pitanju istorija logotipa, počinje sa verzijom iz 1960. Godine 1979. Valentinov logo se promenio i ostao je isti do danas.
Novi logo ne sadrži drugo ime osnivača i ima malo drugačiji font od prethodnog. U pitanju je stilizovano slovo "V" sa elipsom koja ga okružuje.
Valentino logotip je jednostavan i moderan i predstavlja bezvremensku eleganciju po čemu je Valentino poznat od početka. Savršeno opisuje brend Valentino i njegov rad.
Parfemi, tašne i cipele
Pored čuvene boje "Valentino rosso", za koju se kaže da je napravljena od kombinacije 100 odsto magenta i žute, i 10 odsto crne, ono po čemu je Valentino poznat širom sveta su njegova odeća i dizajn koji se proširio i na aksesoare i druge stvari, kao što su torbe, cipele i šalovi.
"Valentino" torbe su poznate po svojoj ekstremnoj eleganciji, luksuznom izgledu i bogatim bojama. Postoji impresivan asortiman raznih torbi koje se mogu koristiti u mnogim prilikama i u mnogo različitih odevnih kombinacija. Obično se prave od teleće kože.
"Valentino" cipele su one jedinstvene, moderne stvari koje jednostavno morate obožavati zbog njihovog glamuroznog izgleda. Izrađuju se za muškarce i žene, od visokokvalitetnih materijala, najčešće od prirodne teleće kože.
Žene obožavaju "valentino" visoke potpetice, sandale i čizme, ukrašene posebnim logom potpisom. Muške kolekcije uključuju čizme, mokasine, patike i sandale za sve vrste prilika.
Bilo da ste ljubitelj dugih, kratkih, midi haljina, autentičnih printova, desena ili klasičnih jednobojnih komada, brend "Valentino" ima ogromnu ponudu za svaki ukus.
Pojavili su se i "valentino" parfemi, a neki od najpopularnijih među njima su "Valentino Uomo Intense" za muškarce i "Valentino Donna" za žene.
Povlačenje
Valentino Garavani je 2007. odlučio da se povuče sa mesta kreativnog direktora svog brenda, imenovavši Alesandru Fakineti za svoju naslednicu. Međutim, nakon godinu dana, Fakineti je smenjena i zamenila su je dva mlada dizajnera, Pjerpaolo Pičioli i Marija Gracija Kjuri, koji su zajedno preuzeli mesto. Dvojac je bio u "Fendiju" kada je zapeo za oko Garavaniju.
- Došli smo u "Valentino" jer smo voleli brend. Bili smo veoma fascinirani pričom o Valentinu, kulturom, lepotom, elegancijom - rekla je Kjuri za "Yahoo".
U 2016, Kjuri je objavila da će napustiti "Valentino" i otići u "Dior". Pičioli je ostao u svojoj ulozi jedinog kreativnog direktora, gde je i danas.
Nakon Garavanijevog zvaničnog penzionisanja januara 2008. godine, brend je postavio razne memorijalne eksponate, uključujući virtuelni muzej koji prikazuje njegova osnovna dela i izložbu mode u londonskoj kući Somerset. Garavanijeva zaostavština kao dizajnera do danas živi kroz njegov brend, koji je do sada poznati međunarodni luksuzni brend, i kroz medijske priloge o njegovom životu, posebno "Valentino: Poslednji car", popularni dokumentarac o njegovoj karijeri.
Odlikovan je francuskom Legijom časti i ima više drugih građanskih nagrada i nagrada vezanih za dizajn.
(Ona.rs)