Jednostavna promena sadržaja doručka može da poveća akademski uspeh kod vaše dece u školi
Istraživanje je pokazalo da su učenici koji zdravo doručkuju imali povećanu motivaciju i školska postignuća
Mnogi roditelji znaju da je zdrava ishrana krucijalna u podizanju dece i da je izuzetno važno da njihovi tinejdžeri doručkuju pre nego što krenu u školu. Iako ga mladi ljudi nerado jedu, doručak obezbeđuje energiju koja je potrebna mozgu i telu da funkcionišu tokom dana.
Kako ističe profesor Endrju Džej Martin, kao istraživač obrazovne psihologije koji traži trik da se poboljša način na koji učenici uče, u novom istraživanju naučnici su pokušali da utvrde kakav uticaj ima doručak na motivaciju učenika da uče i njihova akademska dostignuća u školi.
Takođe su ispitali i da li je važno da li je doručak zdrav ili nezdrav.
Za razliku od faktora koji su van kontrole učenika (kao što je kvalitet nastave) ili onih za koje je potrebno vreme da se poboljšaju (kao što su veštine učenja), jedenje doručka je nešto nad čim učenici mogu da imaju neposrednu kontrolu.
- Želeli smo da znamo da li doručak utiče na motivaciju i uspeh učenika. Takođe smo želeli da znamo da li je važno da li je doručak zdrav - ističe profesor Martiin.
Kroz deo projekta Australijskog istraživačkog saveta, naučnici su proučavali 648 australijskih srednjoškolaca iz pet privatnih škola u Novom Južnom Velsu. Dve od ovih škola bile su jednopolne škole za dečake, dve su bile jednopolne škole za devojčice, a jedna je bila uniseks. Učenici su bili prosečne starosti od 13 do 14 godina.
- Studiju smo sproveli tokom časova nauke učenika i bila je sastavljena od tri glavne komponente. Prvo su učenici popunili onlajn anketu o svojim navikama u doručku. Pitali smo ih da li su doručkovali tog jutra i koju vrstu hrane obično jedu za doručak. Oslanjajući se na nacionalne smernice za ishranu, napravili smo ocenu koliko često učenici konzumiraju zdravu hranu za doručak, kao što su voće i povrće, mlečni proizvodi i proteini, integralne žitarice i voda. Takođe smo pitali koliko često imaju nezdrav doručak, sa artiklima kao što su slatka bezalkoholna pića, prerađeno meso, brza hrana, nezdravi pekarski proizvodi i nezdrave grickalice - opisuje profesor, prenosi "Wales Online".
Drugo, ispitanici su bili zamoljeni da ocene motivaciju na časovima prirodnih nauka, uključujući i to koliko su sigurni u obavljanje školskih zadataka iz prirodnih nauka, koliko su cenili predmet i koliko su bili fokusirani na učenje.
- Treće, učenici su radili test zasnovan na sadržaju nastavnog plana i programa nauke Novog Južnog Velsa. Na ovaj način, naša studija je bila presek jednog radnog dana iz života studenata. Postavljali smo i pitanja o ličnom poreklu, kako obično doživljavaju časove nauke, kao i o karakteristikama učionice (uključujući vreme predavanja) kako bismo imali kompletnu sliku - objasnio je elemente eksperimenta stručnjak.
Ono što su otkrili je bilo da su učenici koji su jeli zdrav doručak ujutro tokom studije pokazali veći nivo motivacije i postignuća.
- To znači da su bili sigurniji u časove nauke i da su se fokusirali na njih. I postigli su više rezultate na testu naučnog znanja - ističe Martin.
Poređenja radi, učenici koji nisu doručkovali imali su niži nivo motivacije i postignuća, što nije bilo neočekivano, ali ono što je, kako kaže, iznenadilo sve je da su učenici koji nisu doručkovali imali sličan nivo motivacije i postignuća kao oni koji su doručkovali nezdravo.
- Ovo sugeriše da jedenje nezdravog doručka može biti jednako ometajuće za motivaciju i postignuće kao i ne jedenje doručka uopšte - naglašava naučnik i dodaje da je studija pokazala da čak i ako su prethodno imali dobre rezultate u nauci, i dalje bi mogli da postignu nisku motivaciju i postignuće ako nisu doručkovali ili jeli nezdravo tog dana.
Uz napominjanje da njihova studija nije mogla da prodre u konkretne razloge za ovo, istaknuto je da su rezultati bili ovakvi najverovatnije zato što jedenje pogrešne vrste hrane ne podstiče pravilno um ili telo za ono što je potrebno da bi se optimalno akademski "uključilo".
- Važno je napomenuti da su učenici u našoj studiji došli iz privatnih škola. Iako smo uzeli u obzir porodično poreklo učenika, socioekonomski aspekt doručka zahteva dalju istragu. Može biti da su koristi od zdravog doručka veće u raznovrsnijem uzorku učenika - zaključuje stručnjak.
(Ona.rs)