Zašto deca veruju oglasima i kako to promeniti?

A. V.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Promo

Deca i tinejdžeri danas provode više vremena online nego ikada ranije. Prema podacima, čak 96% njih koristi internet svakog dana, a skoro polovina je „gotovo stalno“ povezana. Internet je postao deo školskog pribora – digitalni udžbenik koji roditelji nisu birali, a utiče na znanje, pažnju i navike njihove dece.

Problem nije samo u količini vremena pred ekranom, već u tome kakav internet deca koriste. U ekonomiji pažnje, gde je pravilo „ako ne plaćaš proizvod – proizvod si ti“, velikim platformama je cilj da zadrže korisnike što duže. Algoritmi su dizajnirani da privlače klikove, a ne da pružaju tačne i korisne informacije. To je okruženje u kojem mladi odrastaju. Istraživanja pokazuju da je vreme pred ekranom u poslednjih nekoliko godina naglo poraslo, a gotovo četvrtina dece koristi telefon na način sličan ponašajnoj zavisnosti. Kod mladih se beleži i porast simptoma depresije, posebno u vezi s intenzivnim korišćenjem društvenih mreža.

Šta deca zapravo vide tokom pretrage: Oglasi prerušeni u informacije

Posebno je izazovna oblast – pretraga. Deca često veruju da su prvi rezultati koje dobiju objektivno najbolji, i ne znaju da su mnogi od njih zapravo oglasi. U jednom istraživanju, samo 54% dece od 8 do 17 godina prepoznalo je da su vrh rezultata na Google-u zapravo plaćeni sadržaji. To znači da dete, dok traži izvore za školski projekat ili informacije o zdravlju, dobija rezultate oblikovane interesima oglašivača, a ne kvalitetom informacije.

Zato je važno da roditelji postanu „arhitekte digitalnog okruženja“ u kojem njihova deca uče i istražuju. Cilj više ne može biti potpuna kontrola ili zabrana – jer internet jeste deo svakodnevnog života i obrazovanja. Cilj je da deci obezbedimo alate koji ne rade protiv njih.

Kako izgleda kvalitetniji internet

Jedno od rešenja je Kagi – pretraživač koji funkcioniše po sasvim drugačijem modelu. Za razliku od velikih platformi koje se finansiraju oglasima, Kagi radi isključivo na osnovu pretplate, što znači da nema reklama, praćenja i sponzorisanih rezultata. Umesto da „prodaje pažnju“, fokusira se na kvalitet informacija, brzinu i sigurnost pretrage.

„Za porodice postoji poseban plan sa dečijim profilima, gde roditelji mogu blokirati pojedine sajtove i kreirati bezbednije okruženje za učenje. Kagi Orion browser, besplatan na iOS-u (uskoro i na Linuxu i Windows-u), ima ugrađen blokator reklama, što dodatno smanjuje rizik od klikova na sadržaje koji mogu biti prevara ili malver. Za dete to znači manje distrakcija, manje agresivnih vizuelnih podsticaja i više prostora za fokus. Kada pretražuje informacije, ono dobija relevantne izvore, a ne zamke klikova i kupovine. Za roditelje to znači da konačno mogu da biraju ne samo koliko vremena dete provodi online – već i kvalitet tog vremena“. kaže Vladimir Prelovac, CEO Kagija.

Kagi trenutno radi sa školama i bibliotekama kroz program Kagi for Education.

„Naš prvi veliki klijent je sistem biblioteka u San Francisku, a uskoro očekujemo i primenu u školama sa više od 50.000 učenika“, pojašnjava Prelovac.

Ono što Kagi priču čini posebno zanimljivom jeste da prvi put jedna kompanija na svetu otvara fizički prostor ne samo za svoje zaposlene već i za svoje korisnike, i to baš u centru Beograda.

Rana registracija je za sve Kagi korisnike moguća je na hub.kagi.com dok se sistem bukiranja otvara tokom decembra ove godine.

Foto: Promo

Deci ne treba zabrana, već kompas

Digitalna higijena postaje jednako važna kao i ona svakodnevna: kao što biramo zubara ili lekara, vreme je da biramo i digitalne alate. Deci ne treba samo ograničenje ekrana – treba im digitalni kompas koji će im pomoći da razumeju informacije, razlikuju oglas od znanja i nauče da se bezbedno kreću u online svetu. Upravo tu odgovoran odabir pretraživača i brauzera postaje ključna roditeljska odluka.

(Telegraf.rs/PR)