• 0

Neda Lang: "21. vek je vreme koje zahteva pojačano učešće žena"

"Verovanje u stereotipe stvorene iz pretpostavki o nekome zasnovane na polnim osobinama trebalo bi da bude stvar prošlosti", kaže Neda Lang, HR direktorka kompanije "Schneider Electric"

  • 0
Neda Lang

Foto: Schneider Electric

Može li žena opstati u "muškim" zanimanjima, da li uspešna poslovna žena mora da se odrekne bilo čega, jesu li žene uspešni menadžeri? Ova i slična pitanja ranije su često bila predmet razgovora, danas mnoge kompanije pokazuju da su donekle i prevaziđena, a udruženja koja podržavaju žensko preduzetništvo trude se da što više istaknu kompanije koje primenjuju principe rodne ravnopravnosti i osnažuju žene u profesionalnom napretku. O svemu ovome razgovarali smo sa Nedom Lang, HR direktorkom kompanije "Schneider Electric", koja je i zvanično proglašena rodno najsenzitivnijom kompanijom.

- U okviru manifestacije "Cvet uspeha za ženu zmaja, petu godinu zaredom dodeljeno je priznanje velikim kompanijama koje u svom poslovanju primenjuju strategiju društveno odgovornog poslovanja, rukovode se principima Ujedinjenih nacija za osnaživanje žena, primenjuju principe rodne ravnopravnosti i pružaju najbolji model uključivanja žena u lance snabdevanja.

U kompaniji "Schneider Electric" verujemo da su i muškarci i žene podjednako važni za postizanje rezultata i uspeha kompanije. Samim tim duboko verujemo da jednakosti polova i unapređenje osnaženja žena daje rezultate. Mi smo se davno opredelili da ćemo izgraditi bolji svet u kojem su raznovrsnost i jednakost stvarni i na taj način promovišemo inkluzivno radno okruženje, budući da verujemo u svet u kojem smo svi #EachforEqual. Naša inkluzivna fleksibilnost u principima rada osposobljava i zadovoljava potrebe i žena i muškaraca da upravljaju svojim životom i poslom. Verujemo da su sve te vrednosti koje uključujemo u naše poslovanje bile presudna za dodeljivanje ove nagrade na koju smo, kao kompanija, vrlo ponosni, a i ja lično - ističe Neda Lang, HR direktorka kompanije "Schneider Electric".

Na pitanje kakav je odnos broja zaposlenih žena i muškaraca u kompaniji, naša sagovornica odgovara:

- Upravo da se nadovežem na prethodni odgovor - u našoj kompaniji skoro 40 odsto žena ima neku od rukovodećih pozicija, dok je ukupan broj zaposlenih žena viši od 35 odsto. Imajući u vidu da je naša kompanija inženjerska, mislim da je to najbolji pokazatelj našeg opredeljenja.

Velike kompanije u svetu, a i kod nas sve više posluju po principima Ujedinjenih nacija za osnaživanje žena. Tema žena u biznisu negde je već prevaziđena, podrazumeva se kao toliko često dokazana, ali negde je i vrlo osetljiva. Pitanje je koliko brzo ove promene u poslovanju napreduju.

- Mislim da se situacija na tom polju menja iz godine u godinu i da ide u pravcu boljitka za žene. Do danas, od 1960. godine postoje samo 63 zemlje u kojima je žena bila na najvišem položaju u izvršnoj vlasti. Godina sa najvećim brojem ženskih svetskih lidera bila je 2020. Te godine je 18 zemalja od 195 predvođeno ženama, što predstavlja samo devet odsto zemalja širom sveta. Takođe, treba imati na umu da svako doba donosi promene i različite potrebe, tako da mogu biti potrebni različiti načini vođenja u različitim okolnostima i vremenima. Uz svu objektivnost i uzdržanost, očigledno je da se i dalje snažno nameće ideja da je 21. vek vreme koje zahteva pojačano učešće žena. Ovo se replicira i na našu zemlju takođe - kaže naša sagovornica.

Žene su sve više prisutne u zanimanjima u kojima su nekada prednjačili muškarci, a naša sagovotnica ističe kako to upravo izgleda u njihovoj kompaniji.

- Nedovoljna zastupljenost žena najviše je vidljiva u tehnološkim kompanijama, naročito u oblasti tehnologije, energije i softvera. Mi u kompaniji ohrabrujemo ideju o ženama u biznisu, odnosno mi smo to davno shvatili. Danas je u našem bordu situacija pola-pola. U našem izvršnom odboru smo skoro na pola-pola, što se tiče menadžmenta, kao što sam malopre pomenula oko 40 odsto su žene, što je imajući u vidu da je u pitanju tradicionalno muška industrija, impresivan procenat. To je dug put i zahteva mnogo energije i uključenost svih, ali to donosi višestruku korist za preduzeća, u kontekstu kreativnosti, angažovanja, duha i balansa. Mi smo jasno usmereni ka tom pitanju i u našoj kompaniji. Na taj način želimo da motivišemo i devojčice i mlade devojke da inženjerska zanimanja nisu isključivo rezervisana za muški pol - kaže Neda Lang.

Naša sagovornica ističe da kroz fondaciju “Centar za mlade talente” kompanija želi da doprinese razvoju teorijskih i praktičnih znanja iz informatike, matematike i drugih oblasti kroz besplatnu nastavu. Programi koji su dostupni deci uzrasta od petog razreda osnovne škole, pa sve do upisa na studije, uključuju sve više devojčica koje se opredeljuju za "tech" zanimanja.

posao, kanc

Foto: shutterstock.com

Na pitanje kakve su žene u poslu, da li je njihova organizovanost i multipraktičnost ono što ih izdvaja od muških kolega, koliko ženski karakter boji radno okruženje, naša sagovornica odgovara:

- Prema nekim istraživanjima o tome šta čini dobrog lidera, karakteristike kao što su integritet, inteligencija, saosećanje i inovativnost su prilično visoko rangirane na skali ocenjivanja. Kada se porede ove osobine između muškaraca i žena, žene su postigle veći rezultat u većini ovih kategorija, što znači da šira javnost gleda na žene kao na saosećajnije, inovativnije i sa jakim integritetom... U budućnosti će biti potrebno sve više transformacionih lidera, što znači lidera koji nastoje da razviju druge i efikasnije slušaju, pored toga što generalno razmišljaju više izvan okvira. Istraživanje nam je takođe pokazalo da žene obično bolje koriste ove veštine (tj. „meke veštine) od muškaraca. Verovanje u stereotipe stvorene iz pretpostavki o nekome zasnovane na polnim osobinama trebalo bi da bude stvar prošlosti. Žene treba oceniti kao profesionalce (aseksualni tip) i sve treba da imaju istu startnu poziciju sa koje mogu da pokažu i dokažu svoju kompetentnost i sposobnost - ističe Neda Lang i dodaje:

- Mnoge žene koje su uspele u tzv “muškom biznisu” znaju da nije lako, ali znaju i da je moguće. Ono što takođe ide u susret zenama jeste veća fleksibilnost u radu i pojačana briga i svest o "well-beingu" u poslovnom svetu. Svi znamo koliko je izazovno praviti balanse na raznim poljima i pri tome voditi računa i o sebi i svom zdravlju, a to je najvažnije - ističe Neda Lang.

A šta žena na poziciji HR direktorke jedne kompanije podrazumeva pod pojmom uspešne poslovne žene?

- Uspešna poslovna žena je ona koja radi posao koji je cini ispunjenom i zadovoljnom i pri tome napravi dobar balans između privatnih i poslovnih obaveza, za početak. Upravo ta ženska svestranost je klasifikuje za uspeh, i ukoliko uspe u tome, kao i u tome da bude dobar menadžer svom timu, kao i mentor, rezultati su maltene zagarantovani. Takođe, mislim da uspešene žene karakteriše i stalna potreba za učenjem i pronalaženjem vremena za usavršavanjem.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Ona