Prva žena akademik u Srbiji: Ko je bila Katarina Ivanović, rodoljubiva slikarka i hrabra žena u tuđini
"Živela je život koji joj neće dati umreti, jer je ime besmrtno sviju onih koji su osećali i radili za svoj rod"
Katarina Ivanović bila je jedna od najznačajnijih žena srpske kulturne istorije. Svojim čuvenim "Autoportretom" ostavila neizbrisiv trag u srpskom slikarstvu.
Jedna je od pionirkih srpskog ženskog slikarstva, a postala je i prva žena akademik i član SANU.
Njena opredeljenja i životni put najbolje je opisao čuveni arhitekta Mihajlo Valtrović, koji je kao upravnik Narodnog muzeja i osnivač Srpskog arheološkog društva, prema pisanju "Iserbia", o njoj rekao: “Živela je život koji joj neće dati umreti, jer je ime besmrtno sviju onih koji su osećali i radili za svoj rod“.
Umetnica je rođena u srpskoj porodici u Vespremu u Mađarskoj, 15. maja, 1811. godine. Otac Lazra, koji je bio trgovac, i majka Marija razvili su kod nje težnju za obrazovanjem i stvaralaštvom. Takvo usmerenje dovelo je do toga da je Ivanovićeva već sa jedanaest godina govorila dva strana jezika, prenosi B92.
O njoj se zna da je detinjstvo provela u maloj srpskoj zajednici, u Stolnom Beogradu, a da je talenat u slikarstvu pokazivala od detinjstva. Slikanje je počela da uči zahvaljujući novčanoj pomoći trgovca Đorđa Stankovića, i to u Pešti, u ateljeu Jožefa Peškog i Revaja, a pohađala je i privatne časove kod bečkog slikara Valdmilera,
Usavršavala se na Akademiji u Minhenu, studirajući dve godine istorijsko slikarstvo, gde je započela studiju istorijski poznate kompozicije "Oslobođenje Beograda" 1806. godine. Usavršavanje je nastavila u Parizu, gde je jedno vreme živela, a pre preseljenja u Beograd, 1846. godine živela je u Zagrebu i Hrvatskoj 1842.
U Srbiji je ostala godinu dana, živeći kod pesnika Sime Milutinovića, a svoj boravak je iskoristila da portretiše mnoge viđene Srbe, među kojima i knjeginju Ljubicu Obrenović.
Slikarski opus
Njen slikarski opus nije veliki, sastoji se od svega 48 slika, od kojih je čak 10 izgubljeno. Narodnom muzeju u Beogradu poklonila je ukupno 23 slike, uz koje je ostavila i zadužbinu od 1000 forinti za njihovo održavanje 1874. i 1880. godine.
Petnaest slika, uključujući i dva autoportreta, danas se čuvaju u Narodnom muzeju u Beogradu, dok se portret Anke Nenadović, udate Topalović, mlađe sestre kneginje Perside Karađorđević, nalazi u galeriji Matice srpske u Novom Sadu. To je prvi ženski portret koji je slikala jedna žena u srpskom slikarstvu.
Po uzoru na sliku "Korpa sa grožđem", holandskog slikara Jana Hita, njena istoimena slika nastala je 1837. godine i predstavlja prvu tematski i likovno zaokruženu mrtvu prirodu. Tu su još i slike „Italijanski vinogradar“ koja je inspirisana njenim putovanjem u Italiju i „Starica se moli pred obed“, nastala nakon puta u Holandiju. Tokom studija u Beču, naslikala je 1839. godine „srpskog Homera“- slepog starca guslara koga slušaju dva Srbina i jedna Srpkinja.
Postala je član Srpskog učenog društva 13. juna 1876. godine i prva žena akademik kod Srba. Kako prenosi "Politika", od tada, među 1.481 naučnikom i umetnikom koji su za 180 godina u Srbiji poneli zvanje akademika - našlo se svega 47 žena. Uvid u ove činjenice pruža edicija „Život i stvaralaštvo žena članova Srpskog učenog društva, Srpske kraljevske akademije i Srpske akademije nauka i umetnosti", u čijem se uvodnom tekstu navodi da je prva žena koja je u Srbiji postala akademik bila slikarka Katarina Ivanović (1811–1882).
Ona je zapravo izabrana u počasno članstvo Srpskog učenog društva, koje je u međuvremenu nastavilo tradiciju Društva srpske slovesnosti. Tek devet godina kasnije, 1885, primljena je još jedna žena, i to iz inostranstva. Dobrotvorka srpskog naroda, književnica i prosvetiteljka Britanka Adelajn Polina Irbi (1833–1911), koja je najpre postala dopisni član, a osam godina kasnije i počasna članica Srpske kraljevske akademije. Na sledeći prijem žene u najvišu nacionalnu naučnu i umetničku instituciju čekalo se više od pola veka, sve do 1939, kada je Isidora Sekulić postala dopisna članica Srpske kraljevske akademije. Ova književnica će, inače, 1950. postati i redovna članica Srpske akademije nauka.
Poslednji dani prve srpske slikarke
Pred kraj života vratila se u Stolni Beograd, gde je živela i radila do smrti. U tom razdoblju života uglavnom je stvarala istorijske kompozicije, žanr-slike i mrtve prirode.
Kao istinski rodoljub, imala je snažnu potrebu da kao umetnica izrazi patriotizam i da ga pretoči u svoje slike. Smatrali su je hrabrom, a ostala je upamćena po svom akademskom statusu i umetnosti, što je za njeno vreme bilo veoma teško postići kao žena. Pristup znanju bio je određen polom, ali je Ivanovićeva uspela da ostane svoja u tuđem svetu, kao i u muškom svetu i svetu svojih slika.
Preminula je u Stonom Beogradu 22. septembra 1882. godine. Njeni ostaci su 1976. godine preneti u Beograd i sahranjeni u Aleji narodnih heroja na Novom groblju.
(Ona.rs)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: Vetar zategao široku haljinu i pokazao divan stomak Marije Kilibarde
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boža zemunac
SLAVA KATARINI IVANOVIĆ.
Podelite komentar
Boža zemunac
SLAVA KATARINI IVANOVIĆ.
Podelite komentar