Priča o staparskim gusarima: Dunavski pirati koji su dovodili Mariju Tereziju do ludila

 

Poštovani čitaoci,
Molimo vas da se pridržavate sledećih pravila za pisanje komentara:

  • Neophodno je navesti ime i e-mail adresu u poljima označenim zvezdicom, s tim da je zabranjeno ostavljanje lažnih podataka.
  • Komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom nečije seksualne opredeljenosti neće biti objavljeni.
  • Prilikom pisanja komentara vodite računa o pravopisnim i gramatičkim pravilima.
  • Tekst komentara ograničen je na 1500 karaktera.
  • Nije dozvoljeno postavljanje linkova odnosno promovisanje drugih sajtova kroz komentare, te će takve poruke biti označene kao spam, poput niza komentara istovetne sadržine.
  • Komentari u kojima nam skrećete pažnju na propuste u tekstovima neće biti objavljeni, ali će biti prosleđeni urednicima, kao i oni u kojima nam ukazujete na neku pojavu u društvu, ali koji zahtevaju proveru.
  • NAPOMENA: Komentari koji budu objavljeni predstavljaju privatno mišljenje autora komentara, to jest nisu stavovi redakcije Ona.rs.
Odgovor na komentar korisnika Logikom
Ime je obavezno
E-mail adresa je obavezna
E-mail adresa nije ispravna
*otkucano <%commentCount%> od ukupno <% maxCommentCount %> karaktera
Komentar je obavezan

<% message.text %>

Komentari

  • Zlatko

    02. decembar 2023 | 15:17

    Ja sam Staparac ,i mislim da je krajnje vreme da se vratimo starom zanatu. Nema više leba od poljuprivrede.

  • Milorad Timčenko

    01. decembar 2023 | 10:39

    Lep i interesantan tekst, jedino što poštovana autorka nije dovoljno upoznata sa detaljima tadašnje plovidbe Dunavom na potezu koji pominje. "Dunavskim kutijama" kako su se nazivali splavovi kojima su se Dunavom "Podunavske švabe" spuštali se od Nemačke sve do Pančeva. Putovalo se oko 3 meseca, a splavovi nisu imali nikakvo "kopitarenje" sa obale konjima jer su koristili maticu reke u nizvodnoj plovidbi do Pančeva, kad su bili prihvatani i uvlačeni u Tamiš, gde su ih od tadašnjeg ušća prihvatali konjskim zapregama i vukli pajvanima uzvodno 4,5km do centra grada, gde se dalje sprovodila procedura u vezi rastavljanja splavova a debla se rezala u građevinsku građu. Deo te građe je pridošlicama služio za gradnju kuća na plaćenika koji su im dodeljivani, a višak drvene građe su prodavali i tako obezbeđivali sredstva za početak života u Pančevu. Splavovi su im bili sastavljeni od debala četinara dužine i preko 20m a širine i do 10m na kojima su pravljene brvnare u koje su se smeštale porodice koje su tako plovila. Najduži splavovi su imali i po 2 brvnare za 2 porodice. Splavovima se upravljalo sa prednjim i zadnjim "dumenom" (dugačka drvena greda sa nakucanom širokom daskom na kraju koja je pratila ugao površine reke u služila je kao prednje i zadnje kormilo, kojim se sinhronizovano upravljalo od napred i pozadi. Kao što rekoh ti splavovi su koristili maticu Dunava za nizvodno plovidbu. Brodovi koji su tada plovili i nizvodno i uzvodno su bile uglavnom Šajke.

  • Logikom

    01. decembar 2023 | 08:35

    Lepa priča. Samo ne vidim logiku da lađe vuku niz dunav.