Slavimo Aranđelovdan: Otkud verovanje da domaćin nikada ne sedi na slavi i kako se određuje mesto svakog gosta

 
  • 0

Ono što naš narod čini jedinstvenim jeste sezona slava, kojoj se svako godine obradujemo. To je dan kada se proslavlja lik i delo svetog zaštitnika nečijeg doma, ali je to ujedno i povod da domaćin i glava kuće ne proslavi sam, već u krugu porodice i onih najdražih.

Danas veliki broj Srba proslavlja Svetog Aranđela Mihaila kao zaštitnika doma. Svako ko uđe danas u kuću, dobrodošao je, a na domaćinu je da ga posluži i pobrine se da s uživanjem obeleže ovaj poseban dan domaćinove porodice, koji ne bi bio  potpun bez ukusnih Zlatiborac proizvoda.

Prema narodnom verovanju Aranđelovdan je bila slava cara Dušana, koji je svake godine dočekivao goste stojeći, a anđeo mu je stajao na ramenu. Jedne godine se u umoru prevario i seo, anđeo se naljutio i odleteo, a caru je trebalo nekoliko meseci da ga umilostivi.

Svi smo upućeni u velike pripreme koje nam predstoje, nekad i po nedelju dana unapred. Na porodici je da misli o hrani, piću, desertima, glavnim slavskim "rekvizitima", ali i o tome koliko stolica ili stolova je potrebno za taj dan.

Ono što možda niste znali, jeste da te pripreme obuhvataju još jedno pravilo - pravilo sedenja. Da, svaki gost koji dolazi na slavu, ima mesto na kom treba da sedi, a više o tome nam je govorila naša sagovornica, etnolog Snežana Ašanin.

- Slave su važile za period odmora našim ljudima, jer su mahom spremane zimi i tada se radnom narodu završavala sezona rada na njivama. Zato su se još više radovali slavama, kako bi se družili i videli sa porodicom i prijateljima, gde bi pevali, veselili se i pričali o novitetima. Međutim, obaveze domaćina su uvek ostajale približno iste kroz vreme, a ono što mnogi ne znaju jeste da na osnovu verovanja postoji neki nezvaničan raspored sedenja gostiju, koji domaćin određuje - započinje naša sagovornica.

Salva, slavski kolač, slavska trpeza Foto: Shutterstock

Gde treba koji gost da sedi na slavi?

Kako Snežana navodi, ikona je okrenuta ka istoku, ka izlasku sunca i to se računa da je čelo sovre - trpeze.

- Mi svakog gosta gledamo gotovo pa kao svog sveca, kao neko božanstvo i upravo zbog toga želimo da ga dobro ugostimo, kako bismo "ugostili božanstvo". Na čelu sovre treba da sedne najvažniji gost, nekada je to kum, ujak, najugledniji čovek, tačnije neko ko se smatra važnim za tu porodicu. Nekada je to i neki blizak prijatelj, koji se smatra srećnim, uspešnim i smatra se da će neko takav da donesee sreću toj porodici kod koje je došao na slavu. To je isto kao i kad se bira položajnik za božićne običaje.

Naravno da se u tradicionalnoj kulturi mnogo više vodilo računa u samom rasporedu sedenja. Dakle na čelu je najvažniji gost, do njega ostali muškarci i to redom po starini, značaju, srodnosti, dok su u donjem delu sedele žene. To se kasnije izgubilo.

Većina domaćina sama raspodeli mesta sedenja, dok neki ostavljaju slobodan izbor gostima ili, da se niko ne bi naljutio, jednostavno kako ko dođe tako se popunjavaju mesta - navodi Snežana.

Takođe dodaje, da onaj koji je izabran da sedi na čelu sovre, mora da bude vešt govornik i da ume da blagosilja i održi dobru zdravicu, gde će poželeti zdravlje, napredak i sreću domaćinu i gostima.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Unikatne sveće monahinje Nektarije iz manastira Tumane

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Slave