Umrla urednica Voga: Ostaće zapamćena po revolucionarnom modnom stilu i perfekcionizmu

J. V.
Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Shutterstock

Poli Melen, preminula je u 100. godini života, kako pišu strani mediji. Bila je jedan od najvažnijih modnih urednika 20. i 21. veka. Njena karijera, koja je trajala više od četiri decenije, obuhvatila je rad u najprestižnijim modnim časopisima, poput "Vogue" i "Harper’s Bazaar", a kasnije se dokazala i kao kreativni direktor "Allure". Melen je ostavila dubok trag u svetu mode, stvarajući slike koje su oblikovale i odredile estetiku tog vremena, kao i uticale na pop kulturu.

Njen rad sa najboljim fotografima tog vremena, poput Ričarda Avedona, Helmuta Njutona, Artura Elgorta i Irvinga Pena, bio je ključan u oblikovanju modernih modnih fotografija. Melen i Avedon su stvorili legendarne fotografije, uključujući one sa modelom Tvigi, sa karakterističnim psihodeličnim izgledom i dugim uvodom u modnu revoluciju 60-ih godina. Fotografije koje je napravila sa Nastasjom Kinski, na kojima je bila gotov naga, kao i sa Rudolfom Nurejevim, koje prikazuju ogoljenost u svakom smislu, a posebno svetu mode, bili su snimci koji su probijali granice tadašnje modne estetike i zauvek ostali u kolektivnoj svesti.

Poli je često bila prisutna na modnim revijama i bila je poznata po svom uzbuđenju i izraženim reakcijama, koje su bile u kontrastu sa suzdržanošću njenih kolega. Njen strastveni pristup modi bio je očigledan, jer je često stajala da aplaudira i izražavala je svoje emocije tokom revija, pa čak i uzimala komadiće tkanine dok bi model prolazio pored nje. To nije bilo samo zbog entuzijazma, već zato što je imala sposobnost da prepozna inovaciju i ubedljivost svakog komada odeće i svakog modnog trenutka.

Kritičar i perfekcionista

Jedna od karakteristika koja je činila Polin stil jedinstvenim bila je njena gotovo mistična sposobnost da prepozna šta je "savršeno" u modi. Njena zapažanja - bilo da je to bila opaska o boji ptice koju je videla ili o nekoj zagonetnoj teksturi na tkanini, ostale su svima u sećanju zbog originalnosti. Njene izjave bile su često u obliku uvoda u poetiku, specifični modni "verski jezik", kako je to nazvao jedan od njenih kolega, koji je bio čisto odražavanje njene duboke posvećenosti detaljima i njenom perfekcionizmu.

Takođe, kao i njena mentorka Dijana Vriland, Poli Melen imala je svoj specifičan način govora i postojala je kao ličnost koja nije dopuštala da se moda shvati olako. Poznata po tome što je bila izuzetno zahtevna, mnogi su je doživljavali kao osobu koja ne prihvata ništa osim savršenstva. Priča se o njenoj oštroj reakciji kada je Vera Vang, u svom prvom danu kao asistent, rekla da nije "genije", a Poli joj je hladno odgovorila: "Pa, onda uzmi blok i olovku, jer ćeš morati da pamtiš mnogo". Ova vrsta ozbiljnosti bila je prisutna u svakom delu njenog života i karijere.

Njena posvećenost i strast za modom često su dolazile i do izražaja u njenoj discipline izvan radnog prostora

Na setovima je bila poznata po tome što je odbijala obroke, čak je tokom godina eliminisala čak i ručak, ali je povremeno jela jabuku. Držala se strogog režima, a njena sposobnost da prepozna "savršeni trenutak" u modi je postala gotovo legendarna među kolegama i asistentima.

Poli Melen nije bila samo urednica, ona je bila i instigator promjena, često prepoznajući talenate koji su kasnije postali globalni modni fenomeni. U vreme kada su mnogi njeni kolege preferirali da provode vreme u svojim seoskim kućama, Mellen je bila neumorna u podršci mladim dizajnerima i fotografima. Posvetila je puno svog vremena da prisustvuje njihovim revijama i da osigurava da dobiju prostor na stranicama časopisa. Njen entuzijazam za inovacije nije poznavao granice.

Njena sposobnost da prepozna potencijal u mladim kreatorima i da ih podrži tokom njihovih početaka postavlja je u sam vrh modnih urednica, koje su stvarale i oblikovale čitave karijere. Često je bila ključna u promociji dizajnera koji su kasnije postali poznati, dok su njeni kolege, u to vreme, možda bili manje voljni da ulažu toliku energiju u nove talente.

Kraj jedne ere

Njena karijera je obuhvatila sve, od modnih revija, fotografija, do kreativnog vođenja i stilizovanja. Kroz sve to, Poli Melen je ostavila neizbrisiv trag, ne samo u svetu mode, nego i u kulturi, a njen odlazak označava kraj jedne epohe. Modni svet, iako je nastavio da raste i razvija se, više nikada neće biti isti bez njenog uticaja.

Njenu posvećenost modi i njen ogroman doprinos modnoj industriji prepoznali su i mnogi iz sveta mode. Modni kritičari, dizajneri i manekenke, uključujući Kristi Brinkli i Anu Vintur, nisu propustili da istaknu njen značaj. Vintur, koja je bila i sama ključna figura u svetu mode, istakla je da je odlazak Melen kraj jedne važne epohe u svetu mode, ističući je kao legendu u industriji koja je oblikovala mnoge tokove modne kulture.

Poli Melen će biti upamćena kao osoba koja je uticala na sve oko sebe - i stvorila modnu umetnost koja je bila duboko lična, emotivna i istovremeno univerzalna. Za nju, moda nije bila samo posao, ona je bila životna strast.

(Ona.rs)