Juče se u galeriji Apolon u Luvru desila filmska pljačka: Evo šta se sve tamo nalazilo i šta je od nje ostalo

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Tanjug/AP

Pariz je ponovo postao svetska vest. Galerija Apolon, jedno od najsvetlijih i najčuvenijih prostora muzeja Luvr, opljačkana je. Prema prvim informacijama, nestalo je devet komada nakita neprocenjive istorijske i umetničke vrednosti, dok su pljačkaši u bekstvu.

Zvaničnici muzeja su potvrdili da se radi o predmetima iz kraljevske kolekcije, o simbolima moći i raskoši koji su vekovima čuvani iza neprobojnih vitrina.

Galerija Apolon - prostor svetlosti i luksuza

Foto: Tanjug/AP

Galerija Apolon (Galerie d’Apollon) nazvana je po bogu svetlosti, umetnosti i reda. To nije slučajnost – prostor odiše zlatom, raskošom i simetrijom. Zidovi su ukrašeni monumentalnim platnima koja slave umetnost i sunce, a sam plafon je delo Charlesa Le Bruna, dvorskog slikara Luja XIV.

Tu je Luvr pokazao najviše - ne samo umetnost, već i ideju da je moć stvar stila.

Ova galerija čuva ono najvrednije iz francuske istorije: kraljevski nakit, posude od poludragog kamenja i komade koji su pripadali monarsima od renesanse do XIX veka. U vitrinama se nalaze predmeti od ahata, ametista, žada, lapis lazulija i gorskog kristala - materijala koji su u svoje vreme bili simbol statusa, bogatstva i večnosti.

Dragulji koji su preživeli vekove, ali ne i jučerašnju provalu

Među opljačkanim predmetima nalazili su se i legendarni dragulji: spinel "Côte de Bretagne", koji je nekada pripadao Ani od Bretanje i preživeo niz krađa, ratova i rasprodaja, kao i tri istorijska dijamanta: Regent, Sansi i Hortenzija.

Regent od 140 karata smatra se jednim od najpoznatijih dijamanata na svetu. Pronađen u Indiji 1698. godine, ovaj kamen izuzetne čistoće i sjaja isecen je brilijantnom tehnikom koja je tada bila revolucionarna. Kroz istoriju je krasio krune francuskih kraljeva, Napoleonovu sablju i carske kolekcije.

Tu je i takozvani Neptunov brod - remek-delo od pozlaćenog srebra i emajliranog zlata koje prikazuje rimskog boga mora. Ovaj predmet, pun detalja i minuciozne obrade, jedan je od najlepših simbola francuskog zlatarskog zanata.

Luvr - muzej koji prkosi vekovima, ali i dalje biva ranjiv

Foto: Tanjug/AP

Ovo nije prvi put da je Luvr suočen sa pljačkom. Još 1911. godine, čuvena Mona Liza nestala je iz muzeja, a svet je bio u šoku. Sada, više od jednog veka kasnije, ponovo svedočimo da ni najčuveniji muzej sveta nije imun na ljudsku pohlepu.

Zanimljivo je da je Luvr, kao institucija, nastao iz straha; pretvoren iz kraljevske palate u muzej tek kada su francuski monarsi odlučili da svoje bogatstvo prikažu narodu, verujući da će time smiriti revoluciju.

Danas Luvr čuva preko 35.000 izloženih predmeta, a procenjuje se da bi posetiocu, koji bi svakom delu posvetio samo 30 sekundi, trebalo više od 100 dana da sve vidi.

Zašto je galerija Apolon više od prostora - ona je simbol

Galerija Apolon nije samo zbirka nakita. To je manifest moći, statusa i umetničkog nadahnuća koje je vekovima definisalo francuski identitet. Sam naziv, Apolon, bog svetlosti i harmonije, simbolično odražava težnju da umetnost nadživi tamu.

I zato današnja pljačka deluje kao simbolički čin: kao da je neko pokušao da otme svetlost.

Zlato, dijamanti, ametisti i lapis lazuli nikada nisu bili samo ukrasi. Oni su priča o civilizaciji koja je znala da umetnost nije luksuz, već moć, i da kultura jeste najdragoceniji resurs koji imamo.

Pariz ponovo u šoku: Umetnost kao večita meta

Foto: Tanjug/AP/Clement Lanot

Policija je još uvek u potrazi za počiniocima, dok javnost raspravlja o tome kako je uopšte moguće da neko provali u najobezbeđeniji muzej sveta.

Francuski mediji pišu da su lopovi delovali brzo i profesionalno, gotovo filmski. Ipak, dok traje potraga, jedna stvar je sigurna: bez obzira na to koliko puta je opljačkan, Pariz nikada ne prestaje da vraća ono što mu je oduzeto, veru u umetnost, lepotu i trajnost.

Luvr: Muzej koji ne čuva samo umetnost, nego i ljudsku potrebu za smislom

Pljačka galerije Apolon samo je još jedan podsetnik da umetnost nikada nije bila sigurna od ljudske pohlepe - ali i da, paradoksalno, upravo to potvrđuje njenu vrednost. Nema tog zida, brave ili alarma koji može da zaštiti ono što je zaista dragoceno, duh stvaranja, talenat i viziju koja je vekovima oblikovala svet.

A Luvr, kao i Apolon čije ime nosi jedna od njegovih najsvetlijih galerija, nastavlja da prkosi - i tami, i ljudskoj slabosti.

(Ona.rs)