Izbacite ovu namirnicu i sačuvajte srce i mozak: Dijetetičari otkrivaju šta šteti krvnim sudovima

B. P.
B. P.  
  • 0

Često govorimo o zdravlju mozga i srca kao o dve odvojene stvari. Ipak, ova dva organa su veoma blisko povezana. Mozak zavisi od krvi bogate kiseonikom koju srce doprema kako bi mogao nesmetano da obavlja sve svoje funkcije.

Kada dođe do moždanog udara, arterija koja vodi do mozga ili se nalazi u njemu može da se zapuši ili pukne. Kao rezultat toga, deo mozga ostaje bez kiseonika koji mu je potreban, pa moždane ćelije počinju da odumiru, što može da ostavi ozbiljne i trajne posledice. Dobra vest je da se veliki broj moždanih udara može sprečiti. Jedan od najvažnijih koraka koje možete preduzeti jeste ishrana koja čuva zdravlje srca.

Međutim, zdrava ishrana za srce ne podrazumeva samo ono što treba da jedete. Važno je i šta treba da ograničite, posebno namirnice bogate šećerom, poput zaslađenih napitaka, slatkiša, keksa, kolača i mafina.

Kako bismo saznali više o vezi između hrane bogate šećerom i moždanog udara, razgovarali smo sa registrovanim dijetetičarima. Evo šta su nam rekli, kao i njihovih najvažnijih saveta kako da smanjite rizik od moždanog udara.

Kako slatka hrana može povećati rizik od moždanog udara?

Dugoročno, prekomeran unos šećera može pokrenuti niz nepovoljnih promena koje utiču na zdravlje srca i zajedno povećavaju rizik od moždanog udara.

Može izazvati upalne procese

Istraživanja pokazuju da ishrana bogata šećerom može biti jedan od faktora koji doprinose hroničnoj upali. Ona može biti povezana sa brojnim hroničnim bolestima, uključujući i moždani udar.

- Hronična upala u organizmu može dovesti do oštećenja krvnih sudova i nakupljanja naslaga, kao i do sužavanja ili otvrdnjavanja arterija, što su sve faktori koji mogu povećati rizik od moždanog udara - kaže dijetetičarka Roksana Ešani.

Međutim, to nije jedini način na koji upala može doprineti moždanom udaru. Prema jednom istraživanju, oštećenja organa širom organizma povezana sa upalom mogu podstaći oslobađanje štetnih supstanci koje dospevaju do mozga, čime se povećava rizik od moždanog udara i otežava oporavak nakon njega.

Ako se pitate koliko dodatog šećera je prihvatljivo unositi, Američko udruženje za srce preporučuje najviše šest kašičica dnevno za žene i devet kašičica za muškarce.

Šećer Foto: Shutterstock

Mogu da povećaju nivo šećera u krvi

Većina nas unosi previše šećera. Čak i ako ne pijete zaslađena gazirana pića, šećer iz deserata, žitarica, aromatizovanih jogurta i slatkih grickalica može se brzo nakupiti. Kada prekomeran unos šećera postane redovna navika, može doći do velikih oscilacija nivoa šećera u krvi koje mogu oštetiti krvne sudove, kaže Ešani. To, zauzvrat, može povećati rizik od stvaranja krvnih ugrušaka u mozgu koji mogu izazvati moždani udar.

Jedno istraživanje pokazalo je da se rizik od moždanog udara povećava za 10% na svakih 5% ukupnog kalorijskog unosa koji potiče od dodatih šećera. Ipak, nisu svi dodati šećeri isti. Istraživanja pokazuju da dodati šećeri iz zaslađenih napitaka imaju najveći uticaj na rizik od moždanog udara.

Često dolaze u paketu sa nezdravim mastima

Konzumiranje previše namirnica bogatih šećerom ne povećava samo nivo šećera u krvi, već može indirektno uticati i na povećanje nivoa holesterola, što takođe može povećati rizik od moždanog udara.

To je zato što su mnoge slatke namirnice, poput keksa i peciva, istovremeno bogate zasićenim mastima koje podižu holesterol, a siromašne vlaknima koja pomažu u regulisanju šećera u krvi.

- Veći unos rafinisanih žitarica može indirektno povećati LDL, odnosno "loš" holesterol. LDL može dovesti do nakupljanja masnih naslaga u arterijama, što može izazvati moždani udar - objašnjava nutricionistkinja Patriša Kolesa.

Hranljive materije na koje treba obratiti pažnju za zdravlje srca

Evo nekoliko hranljivih materija koje bi trebalo da unosite u većoj meri kako biste očuvali zdravlje srca i smanjili rizik od moždanog udara.

Vlakna

Vlakna nisu važna samo za bolje varenje. Ona pomažu da se "loš" LDL holesterol veže u organizmu i izbaci iz njega. Na taj način mogu smanjiti nakupljanje plaka u arterijama i rizik od moždanog udara. Posebno su korisna rastvorljiva vlakna iz integralnih žitarica poput ovsa i ječma.

Unosite manje natrijuma

Prekomeran unos natrijuma može doprineti visokom krvnom pritisku, koji predstavlja jedan od glavnih faktora rizika za moždani udar. Pošto najveći deo natrijuma unosimo kroz industrijski prerađenu hranu i obroke iz restorana, čitanje deklaracija može pomoći da izbegnete skrivene izvore soli.

Omega-3 masne kiseline

Istraživanja pokazuju da veći unos omega-3 masnih kiselina može smanjiti rizik od moždanog udara. One pomažu u smirivanju upalnih procesa, snižavanju nivoa triglicerida i mogu doprineti održavanju zdravog krvnog pritiska.

Najbolji način da unesete omega-3 masne kiseline jeste kroz masnu ribu, poput lososa, haringe, skuše, inćuna i sardina.

Kalijum

Ovaj mineral pomaže u suzbijanju efekata natrijuma koji povećava krvni pritisak, zbog čega može imati važnu ulogu u zaštiti od moždanog udara. Kalijum se ne nalazi samo u bananama - dobri izvori su i losos, avokado, pasulj i tamnozeleno lisnato povrće.

(Ona.rs/eatingwell)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Gurmanska i holesterolska atomska bombetina

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Fitnes i zdravlje