• 0

Zašto mnoge žene sve ranije dobijaju osteoporozu

Osteoporoza je jedno od oboljenja sa tendencijom rasta u 21. veku. O tome koji su faktori rizika, kolike su šanse da osteoporozu dobijemo i koji su koraci za prevenciju, pričali smo sa vrhunskim trenerima

  • 0
Osteoporoza

Foto: Shutterstock

Osteoporoza prvenstveno pogađa starije osobe bele rase evropskog porekla i to uglavnom žene: prema istraživanjima svaka treća osoba starija od 60 godina ima osteoporozu, dok se za 50 odsto osoba starijih od 80 godina procenjuje da pate od fraktura kostiju zbog osteoporoze. Nisu neke brojke, reći ćete, od nečega se mora umreti? Iako se od osteoporoze ne umire direktno, sasvim sigurno se smanjuje kvalitet života i rizik od progresije drugih bolesti. Ono što je još važnije jeste da se osteoporoza javlja kod sve mlađih osoba, pa se prvi znakovi uočavaju već sa 45 ili 50 godina života.

Zašto nastaje i kakve su posledice osteoporoze?

Osteoporoza je bolest koštanog tkiva koju karakteriše smanjenje gustine kostiju na ekstremno niske nivoe, tako da kosti postaju sklonije lomovima. Pored toga, osteoporoza utiče i na funkciju mišićnog tkiva, jer mišići su svojim tetivama vezani za kosti, kao i nervnog sistema.

Polovina starijih osoba s prelomima ostaju kao trajni invalidi, a 20 odsto žena s prelomom kuka umre u roku od godinu dana od povrede. Troškovi usled potrebne medicinske nege i gubitka samostalnosti usled fraktura izazvanih osteoporozom iznose više milijardi dolara u Severnoj Americi i zemljama Zapadne Evrope.

Postoji više uzroka osteoporoze, uključujući i genetske faktore i faktore načina života. Degradacija koštanog tkiva se dešava brže od sinteze novog koštanog tkiva, nivo opterećenja koje kosti mogu podneti se postepeno smanjuje. Najčešće se javljaju prelomi kičme i donjeg dela leđa. Starije žene u menopauzi su najviše izložene riziku od osteoporoze jer nizak nivo estrogena (ženskog hormona) smanjuje nivoe sinteze koštanog tkiva.

Pored genetike, elementi načina života, kao što su redovno vežbanje i adekvatna ishrana, naročito u periodu mladosti su jako važni za prevenciju nastanka osteoporoze u kasnijem životnom dobu. S obzirom na to da se zbog dugotrajnog sedenja na poslu, sve nekvalitetnijeg načina života u gradskim uslovima i nedostatka vremena za fizičku aktivnost zbog porodice, žene sve manje i manje fizički aktivne, to se i povećava degradacija koštanog tkiva već pri izlasku iz menopauze!

Prema tome, osobe koje su bile fizički neaktivne u mladosti i te kako imaju veću šansu da dobiju osteporozu. Zbog toga je važno da svaka osoba, a naročito žene, imaju redovnu fizičku aktivnost. Pod tim se ne misle kućni poslovi, šetnje i planinarenje. Trening snage, kardio trening i različite druge metode vežbanja dokazano pomažu u prevenciji nastanka osteoporoze.

Fizička aktivnost, fizička neaktivnost

Foto: Shutterstock

 

Kako vežbanje pomaže osobama koje imaju predispoziciju za osteoporozu?

Proces mehaničkog opterećenja je neophodan za formiranje kompaktnih kostiju. Nedovoljno opterećenje smanjuje sadržaj minerala u kostima, koštanu masu i gustinu kostiju. Aktivnosti nošenja težine i mišićne kontrakcije koje povećavaju mehaničko opterećenje na kosti pomažu u povećanju gustine kostiju. Najveća gustina kostiju se nalazi kod sportista koji se bave sportovima sa opterećenjem, trčanjem i aktivnostima koje izazivaju hipertrofiju mišića kao što je dizanje tegova. Vrlo je važno izgraditi visok nivo koštane mase rano u životu kako bi se sprečila pojava osteoporoze kasnije u životu. Zato se svoj deci i adolescentima preporučuje da se bave fizičkom aktivnošću u mladosti kako bi u starijem dobu imali puno manje šansi da obole od osteoporoze.

Ne morate ići u teretanu, vežbajte kod kuće ili u prirodi

Trening snage, kardio trening, HIIT trening, trening za mršavljenje, trening za oblikovanje, trening protiv bolova, trening istezanja – nalazite li se u makar jednom od ovih tipova treninga? Svaki od ovih oblika vežbanja će vam pomoći da sprečite nastanak osteoporoze, ako ste jedan manji ili veći deo života proveli u sa nedovoljnom aktivnošću.

Gde raditi ove treninge? U koju teretanu ići? Pa ne morate nigde ići, sve možete raditi i kod kuće, napolju, na plaži, u lokalnom parku, gde god želite. Kako bi fizičku aktivnost približili svakome ko želi da vežba, strunjčaci iz MyFitWorld tima su kreirali PREMIUM nalog na MyFitWorld aplikaciji, sa željom da pomognu u poboljšanju psiho-fizičkog zdravlja.
Pretplatom na PREMIUM nalog aplikacije, možete pronaći preko 700 detaljno opisanih treninga i preko 2000 vežbi, a sve možete pretraživati sa preko 100 filtera: označite šta tačno želite da trenirate, vaše ciljeve, mesto gde vežbate i sve druge bitne parametre, a aplikacija vam sama izlista treninge prilagođene vama!
Sve treninge koji se nalaze na PREMIUM nalogu su napravili doktori nauka sa Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja.

Uputstvo za pretplatu možete pronaći OVDE, a ukoliko već imate otvoren nalog na aplikaciji onda ispratite OVA uputstva.

Aplikacija je dostupna na svim mobilnim uređajima, a možete je preuzeti klikom na sledeći LINK.

Na aplikaciji možete pronaći treninge koji su prilagođeni i za fitnes centre, teretane, za samostalano vežbanje kod kuće, a i napolju.

MyFitWorld PREMIUM paket osim 2000 i više vežbi i 700 i više detaljno opisanih treninga, sadrži i kompletnu istoriju statistike vaših treninga, promena telesnog sastava i dnevne aktivnosti, neograničen kapacitet za čuvanje omiljenih vežbi i treninga, sve je tu. PREMIUM paket možete dobiti po ceni od svega 7,5 evra mesečno, odnosno 59,99 evra ukoliko se pretplatite na godišnju članarinu.

Ukoliko želite da se pretplatite na PREMIUM, pročitajte šta sve dobijate na sledećem LINKU.

Video: Teorija zdravlja: Zašto sve više reumatskih i autoimunih bolesti pogađa ljude u Srbiji?

(Ona.rs/MyFitWorld)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Povezane vesti

Najnovije iz rubrike Fitness