Serija „Tvrđava“ digla je region na noge: Ljubavna priča Hrvatice i Srbina usred rata koja lomi najtvrđa srca
Retko se dešava da jedna domaća serija u isto vreme izazove toliko emocija, polemika i tišine pred ekranom. „Tvrđava“ - novo i snažno ostvarenje Radio-televizije Srbije, poslednjih nedelja ne prestaje da se komentariše - ne samo zbog brutalno iskrenog prikaza vremena u kojem se radnja odvija, već i zbog ljubavne priče koja je u njenom središtu.
U moru ratnih scena, političkih intriga i raspada jednog sveta, upravo ta intimna linija - ljubav između Darije i Luke - postaje sidro za gledaoce. Njihova priča ne nudi bekstvo od stvarnosti, već podseća na ono što je u njoj najugroženije. I najvrednije.
U nastavku prenosimo originalni tekst u celosti, jezički prilagođen na ekavicu, preuzet sa portala telegram.hr.
Olovno proleće i bolnica u Kninu
"Vreme je olovno. Proleće 1995. Dok u Beogradu pljušte krvave overe u sukobima isprepletanih velmoža vlasti, udbaških i mafijaških krugova, u oronuloj kninskoj bolnici glave zbijaju dve ustrašene porodice, srpska i hrvatska. Bratoubilački ratovi oko njih besne već četvrtu godinu. Padalo je među njima i ružnih reči, strah ne pita, pa su opet krpili šavove, mazali melema, mezetili i jedni drugima popravljali kapije…
Život ili smrt - rođeno iz čiste ljubavi
Ali sad su onako pribegarski ranjeni i srca jedni drugima pumpaju, jer pitanje je života ili smrti - ono najsvakodnevnije, rođeno iz čiste ljubavi. Mlada trudnica Darija na operacijskom je stolu, na kocki je i njen život i bebin. Sve je srećno ispalo.
Rođenje, strah i tiha proslava
Iznureni, prestravljeni od budućnosti i srećni, članovi srpske porodice Baša i hrvatske Tolj okupljaju se u mesnoj birtiji i muklo slave rođenje unuka. Nakon neprospavane noći, mladi otac Luka trči u bolnicu. Uleti u sobu. Nem od ganuća.
Tišina koja govori sve
Na krevetu je njegova Darija s novorođenčetom u naručju, sve njegovo, sav svet. Ni ona ne izusti ni reči, nego samo pušta osmeh u svemir. Oboje se počinju smejati najraskošnijim osmesima sreće i olakšanja. Veličanstveni mladi glumci Darija Vučko (Darija Tolj) i Ognjen Mićović (Luka Baša) bez i jedne reči, samo usnama iskonske radosti, pričaju nam svu patnju koju su prošla njihova lica.
Genom serije „Tvrđava“
I verujem da bi bili u stanju ovako igrati ceo život. U devetoj epizodi televizijske serije „Tvrđava“ (važno umetničko i društveno ostvarenje u produkciji Radio-televizije Srbije upravo ulazi u finalni vikend) majstorski je sazdan ceo genom serije. Kao što je majstorstvo baš svaki bedem, svaka cigla ovog neimarstva.
Bez ijednog slabog kadra
Prvorazredna je činjenica da u 11 epizoda nema ni jednog kadra slabog mesta (poslednje dve epizode, koje su na programu u subotu i nedelju na Prvom kanalu RTS-a, imao sam priliku pogledati ranije), nego je baš svaka sekunda producirana, napisana, režirana, snimljena i nadasve odigrana - fascinantno. Verodostojno i iskreno do fizičkog osećanja u nama, s druge strane ekrana.
Ljudi za ljude, o ljudima
I to sigurno nije bila laka misija. Tajna je u magijskom čojstvu kojim je serija stvarana, ne posrnuvši ni milimetra u neku jeftinu pamfletčinu koju bismo raskrinkali i zaboravili već nakon uvodne špice. Očigledno su „Tvrđavu“ gradili ljudi za ljude, o ljudima. I sačinili od „Tvrđave“ atomsko sklonište, utočište svih onih nesavršenih sporednih ljudi kojima su moćničke fukare uništile živote.
Ljubav Darije i Luke
Priča o ljubavi Hrvatice Darije i Srbina Luke, tinejdžerski rođena u Kninu u zlehudo proleće 1990, ima naravno sve one šekspirijanske korene o žilavosti nevine ljubavi u vremenu kancerogene mržnje. Ali lako se mogla izliti u tezičnu kloaku šupljih crno-belih karaktera. Ili nezgrapno trančiranje epa ispolitizovanog za dnevno krčmenje. Svim tim opasnostima mudro, nežno i strasno se odupro reditelj Saša Hajduković.
Unutrašnji, duševni ep
Lucidno i suvereno vodeći žanr koji bismo mogli nazvati unutrašnjim, duševnim epom. Naravno, epska arhitektonika pulsira u pozadini i prisutna je u toj raspadajućoj antievoluciji 1990-1995, u mutiranju Jugoslavije na feudalne gramzive državice s nacionalnom histerijom kao omiljenim i najjeftinijim alatkama. Ali Hajduković taj ep vodi iznutra, kroz duše i utrobe ljudi.
Sazrevanje i snaga scenarija
Samurajski usredsređen na njihovu epiku, brutalna sazrevanja iz dana u dan. Maestralan scenaristički materijal Mirka Stojkovića (kreator i showrunner) i Gorana Starčevića impregniran je dojmljivo oblikovanim slojevitim licima, filigranski vođen škrutim a značenjima bogatim dijalozima, garniran ćutnjama i dimenzijama neizrečenog.
Bitke za normalan život
Dirljiva je i opsesivna žudnja scenarista i reditelja da do poslednjeg daha vode bitke za zrnca normalnog življenja, uprkos svetu koji se demonizira i raspada. Jesu li pršuti sazreli, da li je jagnje reš-pečeno, ima li još rezervnih osigurača po kući, ako nema - priskočiće komšija…
Opsada čovečnosti
Da se komšiluk u vremenu vučjem ne pretvori u baksuzluk, da nacije ne požderu ljude - ta mantra malih heroja opstanka najbolnija je linija priče. Hajduković i kad prikazuje direktne scene ratnog haosa, stilizuje ih (moćna kamera Lazara Radića) na način Waltera Hilla, frapantno posvećen „pomerenom“ fokusu na duše i unutrašnji kosmos svojih junaka.
Gluma kao čin ljudskosti
U tom naumu uspostavio je predivan odnos sa glumcima, vodi ih najsuptilnije moguće, a oni uzvraćaju ikonama ljudskosti koje se ne zaboravljaju. Darija Vučko i Ognjen Mićović iznose na plećima svu žrtvovanu decu, postižući impresivnu liniju brutalnog sazrevanja. Antologijski je kvartet njihovih roditelja - Bašinih (Jovo Maksić i Nikolina Friganović) i Toljevih (Slađana Zrnić i Slaviša Čurović), uz pridruženog člana - Lukinog ujaka Momčila (Nikola Pejaković). I John Ford bi ih poželeo u svojim „Plodovima gneva“.
Nema lažne note
U brigadama „tvrđavskih“ glumaca zaista nema ni jedne geste fejk-umetništva. Jovan Jovanović (Igor), Jana Bjelić (Jasna), Mladen Sovilj (Srđa), Miodrag Radonjić (Komandant), Ivana Velinović (Pumpika), Marko Todorović (Petar), Ivana Zečević (Sandra)… lavovski se bore u opsadi čovečnosti, zauvek useљavajući u naša srca.
Predatori moći i mržnje
Bitke za ljubav osuđene su na predatore mržnje i pohlepe. Iz ciničnih poteza mastermind-ovskog trija Dilpar–Sredoje–Aleksandar (žestoko ih igraju Ljubomir Bandović, Predrag Miki Manojlović i Marko Mandić) vidljiva su sva ona međusobna dilanja tajnih službi i đubradi javne, na celoj teritoriji krepajuće Jugoslavije.
Finale koje se pamti
Besramna trgovina droge, oružja i ljudskog mesa, bogato razvijena, a histerično zamagljena ideološkim nacionalnim alibijima za rat. Ne smem spojlovati pa ne mogu prepričati kako se završava dragocena serija koja bi naprosto morala zaigrati na svakom ekranu našeg regiona. Biće u finalu puno gustih razarajućih emocija, suza i krvi do kolena."
Ljubav kao armirani beton
Ono što smem reći jeste da ljubav graditelja „Tvrđave“ nipošto nije utopija, već armirani beton. Reditelj Saša Hajduković delikatan je i samozatajan detaljista i simbolista: Darija i Luka prvi bliski susret „alienovske“ vrste imaju šekspirijanski - na Kninskoj tvrđavi. Dok cover bend peva „Veče ne miriše na rakove i školjke, mesec je bleda fleka boje cimeta…“
Šekspire bi bio zadovoljan."
(Ona.rs/RTS)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: "Sve bih uradio zbog ljubavi": Pitali smo sugrađane da li bi promenili veru zbog ljubavi
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Malena
Alooo, Srbi, da li ste svi duge kose, a kratke pameti? Pa mi paćenici 30 godina živimo medju vama, zar vam je trebala serija da pokazete empatiju? Čast izuzetcima!
Podelite komentar
nenadd
Fejk bratstvo i jedinstvo u Srbiji, a preko - tompson glavni
Podelite komentar
branka
Izvrtanje istorije. Tokom tog nesrecnog rata, cak stavise, mnogo brakova se raspalo radi nacionalnosti.
Podelite komentar