Pepeljuge 20. veka: Kecelja je plašt nekadašnjih heroina, a bila je sitnica u kojoj se ogledala pozicija žene

 
 
  • 0

Položaj žena u ranijem dobu 20. veka, pre industirjalizacije i feminističkih pokreta, pa i još ranije, bio je mnogo drugačiji od onog kog mi danas poznajemo.

O tome svedoče ne samo ekstremni primeri gledanja na žene kao na "robove" svojih supruga, već i kroz neke detalje. Ovog puta, bacićemo pogled na, naizgled, neprimetnu i ne toliko "važnu" stvar - kecelju.

Posleratne porodične vrednosti učinile su kecelju simbolom doma, porodice, ali pre svega su stajale kao simbol majke i žene. To je bila negde prva asocijacija kada ljudi pogledaju u kecelju. Kako su šivaće mašine i tkanina postali dostupni, kecelje su postale uniforma "profesionalne domaćice".

Kao što je Pepeljuga nosila svoju kecelju za kućne poslove i, nakon što je kecelja uklonjena, bila je transformisana, tako su bile i žene 20. veka, najčešće Amerikanke, pa onda i one u celom svetu.

Čitava razvijena nauka, samo da bi se došlo do uniforme za novu profesiju - spremačicu

Međutim, to što žene nose "obeležje domaćice" u vidu kecelje, nije im davalo za pravo da budu nesređene za svet da bi tako na neki način sramotile dom. To su podrazumevale porodice srednje i više klase u društvu. One siromašne porodice su takođe za domaćicu kuće imale kcelje, samo što žene nisu imale sredstava da priušte da se srede.

No, o tom fenomenu u višem društvu, svedoče mnoge fotografije ili filmovi, u kojima žena nosi lepu dnevnu haljinu, ogrlicu i ostali nakit, doteranu kosu i šminku, ali i kecelju preko, dok služi kafu mužu ili dok sprema ručak.

Sa početkom novog veka, radne kecelje su bile osnovne komponente ženske zaštitne odeće. Kecelje su dobijale razne forme i različite namene. Postojale su samo donji delovi kecelja, onda kecelje koje prekrivaju i grudi i noge do kolena, ali i čitave haljine-kecelje.

Godine 1900. većina američkih žena je obavljala prvenstveno tradicionalne kućne uloge, obavljajući kućne poslove ili nadgledajući svoje malo kućno osoblje. Ženski časopisi podržavali su nacionalni interes za neformalno i formalno proučavanje "domaće nauke", ili "kućne studije", kao i studije koje će biti uključene u univerzitetske nastavne planove.

Zagovarajući važnost izrade doma kao legitimnog poziva i discipline, "Good Housekeeping" magazin je predložio tradicionalnu uštirkanu belu kecelju, uparenu sa odgovarajućom kapom kao odgovarajuću "uniformu" za profesiju posluge i žene čiji će posao kasnije biti nazvan "spremačica", prenosi "Lsu.edu".

kecelje, retro, 1920, 1930, 1940, 1950, žene, domaćice Foto: Shutterstock

Časopisi, katalozi i opisi uzoraka kecelja s početka 20. veka podržavaju sve veće interesovanje žena za ukrasne kecelje, kecelje čija je svrha prevazilazila upotrebnu i profesionalnu sliku, kecelje koje su oponašale modernu čipku i vezom ukrašene haljine donjeg veša iz tog perioda.

Kao atraktivni dodaci ženskoj haljini, kecelje su takođe smatrane još jednom svrhom u jednoj novinskoj rubrici kada je savetovala: "Heroj (muškarac) će možda postaviti pitanje (prosidba) u plesnoj sali, ali je verovatno odlučio da to uradi kada ju je video u kuhinji".

Plan garderobe za kućnu pomoćnicu i spremačicu iz 1926. godine savetovao je pažljiv odabir samo pet dnevnih haljina i tri para gaća, ali i desetak platnenih maramica, dve nove maramice i šest kecelja - više kecelja nego donjeg veša!

Velika ekonomska depresija ili kriza 1930-ih i ponovo nacionalna zabrinutost za očuvanje robe široke potrošnje vratili su "huveret-kecelju" u modne kataloge. Ovaj period je zahtevao ograničenja u vezi sa odećom, pa su vreće od brašna, šećera, soli, obroka i stočne hrane obezbedile su pamučne tkanine za ličnu garderobu, uključujući i kecelje.

Štedljivost su takođe praktikovale žene koje su krojile nove kecelje od odbačenih odevnih predmeta kao što su muške košulje.

kecelje, retro, 1920, 1930, 1940, 1950, žene, domaćice Foto: Pexels

Američke doterane dame nakon Drugog svetskog rata - ali u keceljama

Završio se Drugi svetski rat, vojnici su se vratili kući, a u reklamama u časopisima za potrošačku kupovinu su se pojavljivale žene u kecelji u štiklama, muškarci sa ženama u kecelji u štiklama.

Američka porodica i uobičajeni raspored uloga su se menjali i, kao izdanak, došli su muškarci u kecelji, predstavljeni u reklamama u časopisima i komercijalnim ilustracijama uzoraka, obučeni u mesarske kecelje preko odela i kravata. Ukidanje ratom izazvanih ograničenja takođe je donelo "novi izgled" skupocene mode, pa su nastale haljine koje su oponašale kecelje.

Nekada su kecelje bili odevni komadi, dok danas kecelje viđamo i kao obična pomoć i faktor zaštite u kuhinji, ali isto tako i u poslovima gde će pomoći da žene i muškarci mogu da obrišu ruke.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Kad se moda preseli u pozorište: Revijom posvećenom Tamari Bakić zatvoren Fešn selekšn

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Moda i lepota