• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Seksističke reklame 20. veka osvetljavaju kako se gledalo na žene: "Pokažite joj da svet pripada muškarcima"

Vreme čitanja: oko 3 min.

Nametnuti autoritet društva se ogledao i u reklamama

  • 0
Seksističke reklame, sexist  adverts Foto: Saint Hoax / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Iz decenijskih deonica 20. veka danas izvlačimo "karakteristike" po kojima želimo da ih pamtimo. Najčešće je taj osvrt baziran na ženskoj modi, počevši od prve decenije 20. veka, pa sve do kasnih '90-ih godina. Moda u ovom slučaju podrazumeva mnogo više od stila oblačenja, misleći i na samu estetiku koja je tada vladala po kućama do najsitnijeg detalja.

Međutim, iako je lepo prisetiti se priča i diviti se nekim detaljima iz prošlosti, da li je to zaista nešto čemu bismo težili danas? Pojedine influenserke na društveim mrežama naglašavaju želju da žive stilom '50-ih godina, te se tako oblače, a trude se da taj period prikažu i kroz dekoraciju doma. To je lepo videti, kada je u pitanju estetika, međutim, zaboravljamo da se u zapadnim zemljama sa politikčkom korektnosti, koja je počela da usvaja prava žena, počelo tek kasnijih godina, od 1960-ih, a na tome se radilo i par decnija kasnije.

Pa, postavlja se pitanje: Da postoji vremeplov, da li bi zaista želeli da žive u tom periodu?

Dok žene nisu počele da postavljaju pitanja zašto se njihov glas ne čuje, moglo se videti da je društvo "diskretno" nametnulo autoritet nad ženama - njihove očeve, a kasnije i supruge, tačnije muškarce. Nekada neki članci, dnevnici ili pisane beleške iz tih vremena ne moraju predstavljati celokupnu sliku tog vremena, s obzirom na to da su životne priče žena i njihovog statusa ipak bile različite, ali su imale zajedničko to što su i u kući imale podložni, potcenjeni položaj.

Zato, jedan od dokaza da je to bio jedan stil života celog društva, govore reklame za neke najobičnije stvari. Međutim, ako mislite da su ove reklame isuviše stare, razuverićemo vas. Neke od ovih "šaljivih" reklama, objavljene su čak i 1970-ih godina, što i nije toliko daleka prošlost.

Slike su možda i same po sebi dovoljne, kao što je reklama za kravate modne kuće "Van Heusen", na kojoj žena klečeći služi suprugu doručak u krevetu. Ispraćeno je naslovom "Pokažite joj da svet pripada muškarcima" i "Mora da je lepo videti, kada padaš na kolena". U opisima su naglašavali da "muškarci vladaju svetom".


Druga, koja je možda i jedna od najšokantnijih jeste reklama za pantalone, koja je rađena 1970-ih godina za kompaniju "Mr Leggs". Na fotografiji je muškarac koji drži nogu na glavi žene, koja je prikačena na tiglasti tepih. Ovo je predstavljeno kao "ulov i slika sa trofejem", jer su pantalone "toliko dobre".

Seksističke reklame, sexist  adverts Foto: Saint Hoax / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Ostale reklame koje smo izvojili, od mnogih, imaju sličan karakter u kom prikazuju ženu u jednom svetlu drugačijeg, takoreći robovlasničkog društva.

Još jedan od dokaza kako je društvo promovisalo ovaj tip odnosa muškaraca i žena kao jednu uobičajenu stvar, jesu i knjige poput "Brak kao trampa" Sislija Hamiltona, koja je služila kao priručnik i vodič za "dobre žene i uspešne brakove".

Kako bismo povukli jednu paralelu sa nama bližim primerima, ovo je bila teža i blago okrutnija varijanta jugoslovenskog izdanja "Knjige za svaku ženu" iz 1970-ih godina, koja je bila zastupljena u kućama širom naših prostora. Iako kod nas tih godina nije vladao tako okrutan pogled na žene, i dalje se odrazumevalo da će kućne i porodične poslove obavljati žena. Te su bili ispisani saveti za svaki ugao života, poput odnosa žene i dece, žena u kuhinji sa raznim receptima, koji nameštaj stilski odgovara kakvim stambenim prostorima, zatim i poglavlja o zdravlju žena, odnosu sa suprugom i slično.

Dakle, imale su i naše dame svojevremeno neki vid "vodiča" za uspešnu ženu i domaćicu. Moglo bi se u razmatranje uzeti i to da je nekada "dobar" i adekvatan poklon bio knjiga "kuvar", ali se tome nije pridavao preveliki značaj, jer je negde obuhvatalo da je to ne samo obaveza, već i sfera interesovanja pojedinih žena. Tako, kod nas se takođe javljao vid nametnute uloge žena, ali na jedan dosta blaži način i tada društveno prihvatljiviji i korektniji.

Dobro je ne zaboravljati lepe detalje iz prošlog veka, ali ne smeju se izostavljati i one druge strane te lepote i estetike koje danas naglašavamo i provlačimo kao "trend". Danas je društvo najslobodnije u istoriji, ali ne i najsavršenije.

Kako se vama čine ove reklame?

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Nataša Lazarević je fudbalski sudija na utakmicama muških klubova

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Budi jaka