• 0

Kada je vreme da deca uče da čitaju i kako im pomoći: Logoped objašnjava metode i korake

, Telegraf Ona

Zbog čega se greške dešavaju, kako da pomognete svojoj deci i kada je vreme da se za pomoć obratite stručnjaku, za portal Ona.rs govori Aleksandra Đorđević, diplomirani logoped i reedukator psihomotorike

  • 0
Dete, čitanje, mama, učenje

Foto: Shutterstock

Veštine neophodne za celokupan uspeh u životu su svakako čitanje i pisanje. Iako se ove veštine uče u školi, usled pandemije korona virusa veliki deo obaveza pao je na roditelje, pa se mnogi zbog toga pitaju kako svojoj deci mogu da pomognu u savladavanju ovih važnih zadataka.

U svakom slučaju, od početka školovanja čitanje je veština na kojoj se najviše radi, jer će dete savladavanjem ove veštine moći da usvaja dalja znanja. Iako deca nisu u obavezi da znaju da čitaju i pišu pre polaska u školu, mnogi to savladaju ranije, dok ima i one dece za koju je ovo veći izazov.

Zbog čega se greške dešavaju, kako da pomognete svojoj deci i kada je vreme da se za pomoć obratite stručnjaku, za portal Ona.rs govori Aleksandra Đorđević, diplomirani logoped i reedukator psihomotorike.

Đorđević kaže da dete najpre treba da stvori svest o tome na koji način određena reč počinje, pa da tako razvija fonološku svesnost.

- Dakle, da bude svesno koji je glas na početku, koji glasovi učestvuju u formiranju određene reči, koji glas je na kraju, koliko određena reč ima slogova, a rečenica reči. Trebalo bi da u predškolskom uzrastu dete auditivno prepoznaje sličnosti među rečima, kako bi to moglo da se prenese i na vizuelni plan, odnosno čitanje. Sve te sposobnosti nazivaju se fonološka svesnost - objašnjava Đorđević i naglašava da je u čitanju od prvog dana važno obratiti pažnju na razumevanje pročitanog.

- Upravo je razumevanje poenta čitanja jer ono što pročitamo treba da prenese neku informaciju i to je način na koji dalje nešto učimo - kaže ona.

Nesavladana tehnika čitanja, neadekvatna brzina za određeni uzrast, sve su problemi sa kojima se roditelji, ali i deca suočavaju, što su, naglašava logoped, posledica loše savladane tehnike čitanja.

- U tom slučaju se vraćamo korak unazad i počinjemo sa slogovnim čitanjem, odnosno spajanjem glasova u slog kao i sa stimulacijom sposobnosti koje su nam neophodne za uspešno čitanje - kaže logoped i napominje da se neretko kod takve dece uočava i problem sa pisanjem i loša vizuelna i auditivna percepcija.

Aleksandra Đorđević Saška, logoped

Aleksandra Đorđević, reedukator psihomotorike i logoped - Foto: Privatna arhiva

- Ako se ne reaguje pravovremeno, poteškoće u čitanju mogu sa sobom povući i probleme u računanju, odnosno razumvanju i rešavanju tekstualnih zadataka iz matematike, a onda i daljem učenju - kaže Đorđević.

Kada je pravo vreme da se deca stimulišu ka procesu učenja?

Prema rečima logopeda, dete bi pre polaska u školu trebalo da može da pročita kratke reči i kratke rečenice, budući da u školi nije moguće posvetiti dovoljno pažnje učenju tehnike čitanja.

- U razredu ima mnogo dece, a nedovoljno vremena, uz svu dobru volju prosvetnih radnika, nije moguće posvetiti se svakom detetu u onolikoj meri koja mu je potrebna.

Deca se odmah pošto nauče 30 slova azbuke stavljaju pred sam zadatak čitanja, a bez prethodnog objašnjenja kako se to čita i da je čitanje spajanje glasova u reč, a reči u rečenicu - kaže Đorđević i dodaje da bi dete već od četvrte godine polako trebalo stimulisati ka procesu učenja čitanja.

Pre svega, objašnjava, sa decom bi trebalo igrati igru "Na slovo, na slovo", koja će kod dece početi da budi svest o tome na koje slovo određena reč počinje.

- Ovakve igre treba igrati često i postepeno ih otežavati. Dakle, posle pitanja na koje slovo počinje određena reč, postavljati im pitanje koje slovo je drugo u reči i na koje slovo se određena reč završava. Svakako ne treba birati teške, dugačke i komplikovane reči, već krenuti od jednostavnih ka komlikovanijim - savetuje logoped.

Korak po korak

Uporedo sa vežbama analize glasova u reči treba vežbati sintezu glasova, dakle pitati decu, kada kažete "M-I-Š", šta ste rekli kada glasove spojite u jednu reč, objašnjava logoped i kaže da uz to treba raditi i vežbe vizuelne percepcije, koja olakšava sam proces čitanja.

- Onaj ko ima dobru vizuelnu percepciju imaće bolju tehniku čitanja, a to se vežba kroz zadatke kao što su pronalaženje razlika između dve slike, izbacivanje uljeza iz određenog niza, rešavanje lavirinata itd. S druge strane, dobro razvijena auditivna percepcija nam omogućava da razumemo tekst koji smo pročitali.

Čitanje

Foto: Pixabay

Osluškujte svoje dete, nisu svi za logopeda

Čak i ako dete pokaže interesovanje za čitanje pre četvrte godine, podstaknite ga u tom smeru, ali budite sigurni da je prethodno uspelo da poveže glas i slovo. Poželjno je da adekvatno izgovaraju i čuju svih 30 glasova srpskog jezika.

Jedan od preduslova za čitanje jeste da deca savladaju slova, odnosno znakove za svaki od 30 glasova našeg jezika.

- Ukoliko umesto jednog glasa izgovaraju neki drugi (recimo L umesto R), onda neće praviti razliku između reči "lampa" i "rampa", što veoma narušava razumevanje pročitanog - kaže Đorđević i ističe da nije svako dete koje ima poteškoća sa čitanjem za logopeda.

- Ipak, ako roditelji imaju nedoumce i preventivno se mogu obratiti stručnjaku koji će ih posavetovati da li je dete neophodno uključiti u tretman ili im samo dati smernice za rad od kuće.

Šta je reedukacija psihomotorike?

Aleksandra Đorđević pored toga što je diplomirani logoped, jeste i reedukator psihomotorike i završila je muzičku školu.

- U svom radu, pored klasičnih logopedskih tehnika koristim i reedukaciju psihomotorike i muziku. To je tretman pokretom, koji je izuzetno koristan kada je u pitanju savladavanje tehnike čitanja, jer je najpre neophodno da se deca dobro orijentišu u prostoru koji ih okružuje, kako bi mogla da se orijentišu i na papiru - objašnjava ona i dodaje da deca treba da znaju da se čita sa leva nadesno, odozgo nadole, koje slovo je prethodno, a koje sledeće.

- Muziku koristim na taj način što deci pevam i sviram glasove, odnosno slova napisana na papiru, njima je melodija bliskija, interesantnija i stimulativnija nego ,,klasično" čitanje za stolom. Ovakavim pristupom ubrzavam i olakšavam proces spajanja glasova u slog i slogova u reči - zaključuje logoped za Ona.rs.

(Ona.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Povezane vesti

Najnovije iz rubrike Porodica