Otkriveno da društvene mreže izazivaju istu reakciju u mozgu kao i rekreativne droge: Koji je proces detoksa?

N. K.
Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock/Alliance Images

Zavisnost od društvenih medija je zavisnost od ponašanja koje se karakteriše kao preterana konzumacija, vođena nekontrolisanom željom da se ulogujete i posvetite mnogo vremena i truda društvenim medijima, toliko da vam se druge važne životne oblasti urušavaju.

Proveravanje i listanje društvenih medija postala je sve popularnija aktivnost tokom poslednje decenije.

Iako ih većina ljudi koristi bez problema, postoji mali procenat korisnika koji postaju zavisni i učestvuju u prekomernoj ili kompulzivnoj upotrebi.

U stvari, psiholozi procenjuju da čak 5 do 10 odsto Amerikanaca danas ispunjava kriterijume za zavisnost.

Upotreba društvenih medija koja izaziva zavisnost će izgledati kao bilo koji drugi poremećaj upotrebe supstanci i može uključivati promenu raspoloženja (angažovanje na društvenim mrežama dovodi do povoljne promene emocionalnih stanja), razvijanja tolerancije (sve veća upotreba društvenih medija tokom vremena), simptoma apstinencijske krize (doživljavanje neprijatnih fizičkih i emocionalnih simptoma kada je upotreba društvenih medija ograničena ili zaustavljena), konflikta (međuljudski problemi nastaju zbog upotrebe društvenih medija) i relapsa (pojedinci zavisnici se brzo vraćaju svojoj prekomernoj upotrebi društvenih medija nakon perioda apstinencije).

Dopaminska adikcija

Fenomen zavisnosti u velikoj meri može se pripisati društvenom okruženju koje izaziva dopamin, a koje sajtovi društvenih mreža pružaju.

Platforme društvenih medija kao što su "TikTok", "Facebook", "Snapchat" i "Instagram" proizvode ista neuronska kola kao i kockanje i rekreativne droge, kako bi potrošači što više koristili njihove proizvode. Studije su pokazale da stalni tok retvitova, lajkova i deljenja sa ovih sajtova uzrokuje da oblast "nagrađivanja" u  mozgu pokrene istu vrstu hemijske reakcije koja se vidi kod supstanci kao što je kokain. U stvari, neuronaučnici su uporedili interakciju na društvenim medijima sa "špricem dopamina koji se ubrizgava direktno u sistem".

Foto: Shutterstock.com

Zbog efekta koji ima na mozak, društveni mediji stvaraju i fizičku i psihičku zavisnost. Prema novoj studiji Univerziteta Harvard, samopredstavljanje na sajtovima društvenih mreža osvetljava isti deo mozga koji se takođe pali kada se uzima supstanca koja izaziva zavisnost.

Područje nagrađivanja u mozgu i njegovi putevi hemijskog glasnika utiču na odluke i senzacije. Kada neko doživi nešto korisno ili koristi supstancu koja izaziva zavisnost, aktiviraju se neuroni u glavnim oblastima mozga koji proizvode dopamin i nivoi istog rastu.

Stoga mozak dobija „nagradu“ i povezuje lek ili aktivnost sa pozitivnim pojačanjem. Ovo je vidljivo u korišćenju društvenih medija; kada pojedinac dobije obaveštenje, kao što je lajk ili pominjanje, mozak prima nalet dopamina i šalje ga putem nagrađivanja, uzrokujući da osoba oseća zadovoljstvo.

Društveni mediji pružaju beskrajnu količinu trenutnih nagrada u vidu pažnje drugih, za relativno minimalan trud. Mozak se ponovo povezuje kroz ovo pozitivno pojačanje, pojačavajući ljudima želju za lajkovima, retvitovanjima i reakcijama.

Samoljublje

Još jedan faktor koji odražava zavisnost od društvenih medija je činjenica da su centri nagrađivanja u mozgu najaktivniji kada ljudi govore o sebi.

U nevirtuelnom svetu, procenjuje se da ljudi govore o sebi oko 30 do 40 odsto vremena; međutim, društveni mediji se svode na pokazivanje nečijeg života i dostignuća - tako da ljudi govore o sebi u neverovatnih 80 odsto vremena.

Kada osoba objavi sliku, može dobiti pozitivne društvene povratne informacije, koje stimulišu mozak da oslobađa dopamin, nagrađujući to ponašanje i održavajući naviku društvenih medija. Korišćenje društvenih medija postaje problematično kada neko gleda na sajtove društvenih mreža kao na važan mehanizam za ublažavanje stresa, usamljenosti ili depresije.

Foto: Shutterstock

Detoks

Digitalna detoksikacija, vremenski period tokom kojeg neko značajno smanjuje vreme provedeno u korišćenju elektronskih uređaja, kao što su pametni telefoni ili računari, mogla bi biti mudra mera predostrožnosti. Ovo može uključivati jednostavne korake, kao što je isključivanje zvučnih obaveštenja i provera sajtova društvenih medija samo jednom na sat.

Druge promene mogu uključivati periode tokom dana u kojima postoji samonametnuto vreme van ekrana, na primer tokom obroka, ili ostavljanje telefona u posebnoj prostoriji noću kako ne bi ometali san, prenosi "Addictioncentar".

(Ona.rs)