Bolja od mediteranske: Kako biljna ishrana smanjuje kiselost tela i topi kilograme

 
  • 0

U Srbiji se tradicionalno jede „jaka“ hrana – sa mnogo mesa, jaja, sireva i drugih mlečnih proizvoda – hrana koja nas „drži“, kako mnogi vole da kažu. Međutim, sve više naučnih istraživanja donosi upozoravajuće nalaze da ovakva hrana, koja zadovoljava ukus i navike naše populacije, može imati skrivene loše efekte na zdravlje, kojih se ne primećuju odmah. Jedan od tih efekata je i povećana kiselost tela, odnosno kiselinsko opterećenje organizma putem ishrane – faktor koji je sve više pod lupom naučnika, a u vezi sa gojaznošću, upalnim procesima u telu, kao i zdravljem bubrega i kostiju.

Tako je nedavno objavljena studija u uglednom časopisu Frontiers in Nutrition došla do veoma zanimljivih podataka. Naime, naučnici su hteli direktno da uporede efekte biljne ishrane bez dodatih masnoća i tzv. mediteranske ishrane (koja uključuje ribu, jaja, mlečne proizvode i maslinovo ulje). I iako mediteranska ishrana ima imidž jednog od najzdravijih načina ishrane, ova studija je pronašla da potpuno biljna ishrana, odnosno izbacivanje bilo kakvih životinjskih proizvoda ima i veće prednosti – da značajno smanjuje kiselost organizma i doprinosi gubitku kilograma – i to bez ikakvog brojanja kalorija.

sočivo, sočivo recept, recept Foto: Shutterstock/Foodio

Šta kaže nauka: Biljna ishrana smanjuje kiselost i topi kilograme

U navedenoj naučnoj studiji po slučajnom uzorku učestvovalo je 62 odraslih ljudi sa viškom kilograma. Oni su prvo 16 nedelja jeli klasičnu mediteransku ishranu, a zatim, posle pauze, prešli na biljnu ishranu bez dodatih masti (ili obrnuto, u zavisnosti od grupe u koju su svrstani). Rezultati primenjenog programa ishrane su pokazali sledeće:

  • Kiselinsko opterećenje tela (mereno pomoću tzv. PRAL i NEAP vrednosti) nije se promenilo na mediteranskoj ishrani, ali se značajno smanjilo na biljnoj ishrani.
  • PRAL vrednost (potencijal o opterećenje bubrega kiselinom) značajno je opala tokom programa biljne ishrane (u proseku za 25.8 jedinica).
  • NEAP vrednost – neto proizvodnja kiseline u telu je takođe značajno opala na biljnoj ishrani (u proseku za 27.1).
  • I ono što će mnoge zanimati – prosečan gubitak težine tokom faze biljne ishrane je bio čak 6 kilograma, bez ikakvog ograničenja kalorija.

Kakve veze kiselost uopšte ima veze sa zdravljem?

Hrana sa previše životinjskih proteina i zasićenih masti stvara u organizmu više kiselinskih nusprodukata (otpadnih kiselina), što dovodi do:

  • Opterećenja bubrega
  • Povećanje upalnih procesa
  • Može doprineti gubitku kalcijuma iz kostiju (jer telo povlači kalcijum iz kostiju kako bi neutralisalo kiselost)
  • Može usporiti metabolizam i gubitak težine.

Sa druge strane, voće, povrće, mahunarke i integralne žitarice pomažu da telo ostane u balansu – stvarajući alkalnije okruženje, koje pomaže organima da rade optimalno.

Pečeno povrće Foto: Shutterstock/Nina Firsova

Šta to znači za nas u Srbiji?

U zemlji gde su tradicionalna jela često bazirana na mesu, kajmaku i jajima, možda je vreme da razmislimo o balansu. Ovo istraživanje ne govori da svi moramo postati vegani preko noći, već svedoči o tome koliko je snažan uticaj ishrane na biohemiju unutar našeg tela.

To znači da i mala promena može imati značajan efekat. Evo primera:

  • Zamenite doručak sa jajima i suhomesnatim proizvodima – ovsenom kašom sa voćem, kakaom i semenkama.
  • Napravite ručak od pasulja, integralnog pirinča i sezonskog povrća.
  • Uvedite bar 2 dana nedeljno bez mesa – sa varivima od leblebije, sočiva ili boranije.

Ako osećate umor, natečenost, teško skidate kilograme ili jednostavno želite lakši osećaj u telu – možda nije do vas, već do toga šta vaše telo pokušava da izbaci.

Kiselost je tiha, ali očigledno moćna. A biljke su za nju prirodni lek. Probajte nedelju dana sa biljnim obrocima i posmatrajte kako se osećate. Možda nećete samo izgubiti kilograme – možda ćete pronaći i lakoću.

ovsena kaša, zdrava hrana, ishrana, voće, jagode, borovnice, kupine Foto: Shutterstock/New Africa

Evo i primera dnevnog jelovnika zasnovanog na biljnim, alkalizujućim i protiv-upalnim sastojcima:

Doručak - Ovsena kaša sa jabukom, cimetom i orasima

  • 4 kašike ovsenih pahuljica
  • Biljno mleko (ili voda)
  • 1 rendana jabuka
  • Malo cimeta i prstohvat kurkume (opciono)
  • 3–4 jezgra oraha

Priprema: Skuvati ovsene pahuljice u biljnom mleku ili vodi, pa ohladiti (ili potopiti prethodno veče u tečnosti da nabubre), pa onda dodati rendanu jabuku (ili drugo sezonsko voće) i začine. Odozgo posuti seckane orahe.

Ovo je zasitan doručak koji ne sadrži kiselu osnovu od mlečnih proizvoda i dodatih šećera.

Užina – Čaj + Domaći integralni hleb (raž, spelta,…) ili galete + humus (namaz od leblebija) + malo sveže mirođije

Lagana užina, bez suvišne masnoće, daje energiju i stabilizuje šećer u krvi.

Ručak – Varivo od sočiva sa povrćem + salata od kupusa

Za varivo:

  • Zeleno ili crveno sočivo
  • Šargarepa, crni i beli luk, paškanat
  • Malo maslinovog ulja, lovorov list, biber, kurkuma

Sočivo je jedna od najalkalnijih mahunarki, bogato proteinima i vlaknima. Kupus je takođe visoko alkalna hrana.

Užina - Sezonsko voće + nekoliko oraha

Voće hidrira organizam uz dozu vitamina i antioksidanasa, orašasti plodovi doprinose sitosti.

Večera - Povrće iz rerne + integralna proja bez sira

Tikvice, paprika, paradajz, crveni luk, beli luk Maslinovo ulje, ruzmarin origano

Proja: Kukuruzno i integralno pšenično brašno, maslinovo ulje, biljno mleko ili voda, prašak za pecivo.

Ovo je lagana i zasitna večera koja vam neće opteretiti sistem za varenje.

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Voditeljka Danijela Pantić nam je otkrila sistem pakovanja za letnji odmor

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Plantbased