Kako napraviti pravilan izbor ranca za školarca: Savet Društva fizioteraputa Srbije
Težina ranca ne bi trebalo da prevazilazi 10 odsto telesne mase deteta
Raspust se bliži kraju. Intezivno krećemo da gledamo školske torbe i rančeve kako bi naši mališani bili zadovoljni i srećni, između ostalog, i izgledom nove torbe. Međutim, gotovo niko se ne zapita da li su ponuda i izbor dece zaista ono pravo i dobro za njihovu kičmu?
Aleksandra Krstić, diplomirani fizioterapeut - predsednica sekcije za sport "Društva fizioteraputa Srbije", daje odgovor na ovo pitanje.
Od trenutka kada se dete uspravilo i počelo da hoda, nastavlja se razvoj motornih sposobnosti: hodanje, provlačenje, penjanje, trčanje, skakanje. Dete ima neprestanu potrebu za kretanjem i istraživanjem. Obaveza roditelja je da u periodu od prohodavanja omoguće detetu pravilan rast i razvoj i jačanje muskulature kroz aktivnosti u parku, igre sa loptom, uključivanje u sport.
Pred polazak u školu svako dete prolazi sistematski pregled, gde se uočava postojanje ili odsutvo posturalnih deformiteta (kriva kičma, problemi sa kolenima i stopalima) i dete upućuje u odgovarajuće ustanove, gde se predlaže tretman deformiteta.
Period kada deca polaze u školu jeste i period ubrzanog rasta, naročito kod devojčica, pa je redovno kontrolisanje u kraćim vremenskim intervalima (od četiri do šest meseci) od strane pedijatra, fizijatra ili ortopeda poželjno.
Roditelji i sami mogu proveravati jednom mesečno kakav je stav njihovog deteta.
Savet kako da pregledate vašu decu kod kuće:
- Gledano sa zadnje strane leđa, pravilan stav podrazumeva da je glava u centralnoj poziciji između ramena,
ramena u istoj ravni; ramena i kukovi postavljeni u jednoj ravni.
- Gledano sa strane, linija koja ide od sredine uha, prolazi preko ispupčenja na ramenom zglobu do
spoljašnje strane zgloba kuka, treba da bude ravna. Uočavanje odstupanja u smislu pojave asimetrije,
zahteva konsultativne preglede fizijatra i ortopeda.
Kakva školska torba treba da bude
Rančevi su se pokazali kao dobar izbor, jer ih deca nose na leđima što se svakako preporučuje zbog rasterećenja kičmenog stuba. U kupovinu ne treba ići bez deteta, jer veličina treba da odgovara konstituciji deteta.
Dno ranca ne sme da ide ispod struka, a vrh mora da bude ispod linije ramena.
S obzirom na činjenicu da se deca školskog uzrasta razlikuju u telesnom rastu, odabir dobrog ranca zahteva poštovanje anatomskih karakteristika deteta.
- Širina ranca mora biti prilagođena širini ramena
- Naramenice treba da budu šire, kako bi se težina ranca pravilno rasporedila preko ramena i napravljene
od mekog materijala kako se ne bi usecale
- Visina ranca treba da bude nekoliko centimetara iznad gornje ivice karlice
- Zadnja strana ranca treba da bude ojačana
Poželjno je da postoji pojas koji se kopča sa prednje strane a koji dodatno rasporedjuje težinu ranca na kukove i prednji deo tela.
Težina ranca ne bi trebalo da prevazilazi 10 odsto telesne mase deteta. Ako je dete teško 30 kilograma, ranac ne bi smeo biti teži od tri kilograma, a današnji rančevi koje deca nose u školu su težine između osam i 10kg, što ima izrazito negativan uticaj na držanje leđa kod dece školskog uzrasta.
Kako je težina školskog ranca uglavnom veća od datih preporuka, nošenje većeg tereta podrazumeva da se dete naginje unapred, prenosi težište na prednji deo stopala, naglašava vratnu i lumbalnu krivinu. Zbog toga se dete može žaliti na bolove u vratu, ramenima, trnjenje ruku ili bolove u donjem delu leđa. Težište tela prebačeno unapred, ramena povijena put napred, naglašavanje krivina kičmenog stuba može dovesti i do smanjenja disajnog kapaciteta, povećanog opretećenja na pršljenska tela i zglobove koji obezbeđuju stabilnost kičmenog stuba.
Kod dece koja imaju skoliozu, neravnomeran raspored težine dovodi do većeg opterećenja jedne strane kičmenog stuba.
Pakovanje knjiga
Pakovanje knjiga i svesaka takođe mora da prati odredjeni raspored. Najpre se stavljaju najveće i najteže knjige, a potom se ređaju manje i lakše knjige, sveske i pernica na kraju.
Ako dete nosi patike i opremu za fizičko stavite ih sa spoljne strane kao i flašicu sa vodom.
Naučite dete da tako pakuje ranac i češće proveravajte sadržaj ranca kako biste sve nepotrebne stvari, koje dete može da stavlja u ranac, pravovremeno odstranili.
Pakujte samo one knjige i sveske koje su predviđene za taj dan.
Kako se u prvim danima stiču navike nošenja školske torbe koje ostaju tokom čitavog školovanja, veoma je važno pokazati detetu koje polazi u školu kako se pakuju knjige i nosi torba. U početku ovaj proces treba i kontrolisati, kako bi dete usvojilo pravilne navike.
Kupovina ranca sa točkićima u početku može izgledati kao dobro rešenje. Ali ako razmatrate ovu opciju, ramislite o konfiguraciji terena kojom dete ide od kuće do škole. Nagib terena, stepenice, ivičnjaci, nošenje ranca uz i niz stepenice u školi jednom rukom mogu predstavljati dodatni problem.
Nošenje ranca preko jednog ramena takođe opterećuje jednu stranu tela, pa i to može uticati na nelagodnost i pojavu bolova u vratu, trnjenje u rukama, bolove u grudnom i krsnom delu kičmenog stuba.
Rešenje za ove probleme osim pravilnog odabira ranca i “pametnog“ pakovanja knjiga, jeste svakako insistiranje na fizičkoj aktivnosti deteta.
Jačanje muskulature kroz igru u parkovima, sportskim terenima, uključivanje u neki od sportova, obezbedjuje i pravilan rast i razvoj deteta, naročitio u periodu intenzivnijeg rasta.
(Ona.rs)