Prvi dan škole nije bajka: Psihološkinja Ivanović otkriva 10 grešaka roditelja koje otežavaju deci početak
Prvi dan škole - trenutak koji roditelji zamišljaju kao bajku, a deca doživljavaju kao potpuno novu stvarnost. I dok mališani kroče u svet tabli, knjiga i učiteljice, roditelji neretko prave propuste u pokušaju da im olakšaju ili ubrzaju taj put. Prevelika očekivanja, stalno poređenje sa drugima i preopterećivanje aktivnostima mogu stvoriti više stresa nego podrške.
Psihološkinja Sara Ivanović objašnjava koje su to najčešće zamke i kako ih izbeći.
Prevelika očekivanja od prvog dana
Roditelji očekuju da dete odmah bude odlično organizovano, pažljivo i uspešno u svemu. Preporuka je fokus staviti na postepeno prilagođavanje, ne na rezultate. Pohvalite trud, ne samo uspeh.
Poređenje sa drugom decom
Roditelji često imaju perspektivu da će poređenje biti podsticajno za decu. "Pogledaj kako Marko već zna da čita, a ti ne." U tom kontekstu važno je da znate da svako dete ima svoj tempo razvoja. Poređenje sa samim sobom (napredak u odnosu na pre) je mnogo zdravije. Negujte individualnost kod deteta, savet je psihološkinje Ivanović.
Prevelika kontrola domaćih zadataka
Dešava se da roditelj sedi pored deteta i diktira svaki korak. Preporuka roditeljima je da pomognete samo kada dete zapne, a inače ga pustite da samostalno radi. To razvija odgovornost i samopouzdanje.
Previše dodatnih aktivnosti
Roditelji često žele da dete ima što više društvenih i vannastavnih aktivnosti. Važno je znati da je prva godina period prilagođavanja. Dovoljna je 1-2 aktivnosti koje dete voli. Dete ne treba biti preopterećeno.
Negativan govor o školi ili učiteljici
Nije preporučljivo da roditelji pred detetom kritikuju školu ili nastavnike. Bolje rešenje je graditi pozitivan stav o školi — dete oseća vaš stav i preuzima ga.
Nedosledna rutina spavanja i obroka
Kasno ležanje i neorganizovani obroci tokom radne nedelje ne doprinose boljem postignuću i adaptaciji. Bolje rešenje je uspostaviti stabilan ritam spavanja (najmanje 9-10 sati) i redovne obroke.
Pokloni za svako postignuće
Roditelji često u želji da motivišu decu koriste nagrade i uslovljavanje poput: "Ako dobiješ peticu, kupićemo ti igračku."
Bolje rešenje je motivisati pohvalama, zajedničkim vremenom i osećajem ponosa, a ne materijalnim nagradama.“
Očekivanje savršenog ponašanja
Roditelji često imaju pretpostavke da dete "zna" kako se sedi mirno, čeka red ili prati instrukcije. Deca prvi put iskuse školski sistem kada kreću u školu, te stoga ne treba formirati očekivanja o ponašanju koje nisu naučili.
Preporučuje se pre škole vežbati osnovna pravila ponašanja kroz igru.
Ignorisanje emocija
Dešava se ignorisanje straha, treme ili uzbuđenja deteta. Važno je pitati dete kako se oseća, normalizovati nervozu i deliti sopstvena iskustva iz detinjstva.
Rešavanje konflikata umesto deteta
Kada dete ulazi u konflikt, roditelj odmah rešava svaki nesporazum. Bolje rešenje je obučiti dete kako da samo izrazi svoje potrebe i reši manji problem, a uključiti se samo ako je neophodno. Tako dete uči o svojoj sposobnosti da reši problem i roditelji istovremeno podstiču samostalnost.
Polazak u školu ne treba da bude poligon za perfekcionizam roditelja, već prilika da se dete uči odgovornosti, samostalnosti i zdravom odnosu prema učenju. Greške koje pravimo uglavnom su iz dobre namere - ali dobra namera nije uvek i dobro rešenje.
(Ona.rs)