Naučnik na tragu tajne dugovečnosti: Koji su benefiti dijete "kvazi gladovanja"?

 
  • 0

Benefite gladovanja nauka odavno istražuje, a u tom kontekstu većina je čula za pojam - autofagija. Ona označava proces u kome ćelije „jedu same sebe“, odnosno dolazi do razaranja, a zatim i reciklaže oštećenih ćelija. Nauka kaže da u procesu čišćenja ovako nastalog ćelijskog „otpada“ dolazi do opitimizovanja funkcionisanja preostalih ćelija. Do aktivacije procesa autofagije u organizmu dolazi nakon produženih perioda gladovanja kada količina nutrijenata u cirkulaciji opada primoravajući ćelije da budu što efikasnije i da same sebe popravljaju.

A zamislite sada sve te zdravstvene benefite koji se povezuju sa gladovanjem – podmlađivanje na ćelijskom nivou, gubitak kilograma, pozitivne metaboličke promene i bolja osetljivost na insulin, smanjenje upalnih procesa i opasnosti od najčešćih hroničnih bolesti, ali bez potrebe da stvarno danima ništa ne jedete? Jer zaista, i pored velikih prednosti koje se povezuju sa upražnjavanjem povremenog gladovanja, za većinu ljudi to nije izvodljiva opcija u kontekstu svakodnevnog života i obaveza.

Zato je dobra vest da je nauka pronašla rešenje – novi režim ishrane sa sličnim pozitivnim efektima, ali bez potrebe za stvarnim gladovanjem. U pitanju je tzv. Fasting Mimicking Diet (FMD) ili u prevodu „dijeta kvazi-gladovanja“. Iako ovaj moj prevod „kvazi-gladovanje“ možda zvuči čudno (a nisam se setila boljeg), iza ovog dijetalnog režima ne stoji nikakva kvazi nauka, već naprotiv dugogodišnja naučna istraživanja u pravcu koji mnogo obećava.

Stari ljudi zdravlje Foto: Profimedia

Idejni tvorac dijete „kvazi gladovanja“ ili FMD dijete je dr Volter Longo. Longo je Italijan rodom iz Kalabrije sa naučno istraživačkim stažom dugim 35 godina. U Americi je danas na čelu Instituta za dugovečnostu Los Anđelesu, a istovremeno je i direktor laboratorije za dugovečnost i rak na Institutu za Molekularnu Onkologiju u Milanu (Italija).

I verovatno nije slučajno da je jedan Italijan u vrhu svetskih istraživanja o dugovečnosti, jer je poznato da u njegovoj matičnoj zemlji ljudi u nekim regionima žive izuzetno dugo, uključujući i deo Sardinije – jedne od prvih oblasti koje su proglašene Plavim Zonama (mesta sa najvećim brojem stogodišnjaka). Na osnovu svog dosadašnjeg bogatog iskustva u istraživanju dugovečnosti dr Volter Longo smatra da je za nju „ishrana daleko najvažniji faktor“. Zato je za početak interesantno saznati kako se on hrani i šta smatra najboljom ishranom za dugovečnost?

Šta jede doktor koji celog života istražuje dugovečnost?

Dr Longo kaže da ishranu koju on preporučuje zove i „ishranom za dugovečnost“. Ova vrsta ishrane preuzela je mnoge elemente upravo dijeta iz poznatih oblasti gde ljudi dugo žive, kao što su ostrvo Okinava u Japanu, ali i neki delovi Mediterana. Idealno, dr Longo za dugovečnost preporučuje ishranu koja ima sledeće karakteristike:

  • Većinski je bazirana na biljnoj hrani (uglavnom veganska, odnosno plant based ishrana)
  • Relativno mali unos voća, ali visok unos povrća
  • Dosta mahunarki
  • Orašasti plodovi
  • Cele žitarice
  • Riba 2-3 puta nedeljno

On odraslima preporučuje da ne jedu crveno niti belo meso, možda najviše 2-3 jaja nedeljno i što manje sira, odnosno generalno vrlo malo životinjskih proizvoda. Za starije od 70 godina, s obzirom na slabije iskorišćavanje proteina iz ishrane preporučuje da malo povećaju njihov unos, ali najbolje iz biljnih izvora ili od ribe.

Longo veruje i u prednosti dnevnog gladovanja, odnosno neunošenja hrane na pr. između 8 uveče i 8 ujutru (tokom večeri, noći i ranog jutra). Taj vremenski interval od 12 sati produženog gladovanja tokom noći on smatra nečim što ima benefite, a većini ljudi nije teško da upražnjavaju.

Njegovo naučno „čedo“ - FMD dijeta ili „dijeta kvazi gladovanja“ primenjuje se 5 dana u kontinuitetu, a može se ponoviti po potrebi na svakih nekoliko meseci. Nedavna studija čiji je vodeći autor, objavljena u naučnoj publikacija Nature Communications, pronašla je izvodeći eksperimente na miševima da FMD dijeta može biti alatka za smanjenje biološke starosti, kao i za značajno smanjenje rizika za razvoj raka, dijabetesa i bolesti srca.

Koji su principi čudotvorne FMD dijete „kvazi-gladovanja“ i njeni efekti?

Ova petodnevna dijeta imitira gladovanje tako što drastično smanjuje unos kalorija, ali zadržava minimalan balansirani unos esencijalnih nutrijenata, terajući telo da fiziološki pređe u stanje u kome bi bilo da gladuje, ali bez stvarne potrebe da uopšte ne unosimo hranu. Ovakav unos hrane sa smanjenim brojem kalorija, a naročito proteina i aminokiselina dovodi do pada nivoa IGF-a (faktora rasta sličnog insulinu) što aktivira proces autofagije i mehanizme ćelijske popravke.

FMD ili dijeta „kvazi-gladovanja“ je primarno bazirana na biljkama, a karakteriše je sledeći odnos makronutrijenata: 10% protein, 45% masti, 45% ugljeni hidrati. Tokom prvog dana (od 5 koliko traje ciklus FMD) unosi se 40-50% uobičajenog unosa kalorija, a zatim se taj unos tokom ostala 4 dana smanji na 10-20% uobičajenog.

Naročito je obećavajući deo istraživanja vezanih za FMD dijetu koji je pronašao njenu sposobnost da utiče na povećanje broja tzv. stem ćelija – nespecijalizovanih ćelija u organizmu koje su neophodne za regeneraciju tkiva i organa. Studije na kojima je radio i dr Longo pronašle su da ciklusi FMD „kvazi-gladovanja“ mogu da pokrenu regeneraciju različitih tkiva i organa, uključujući creva, pankreas, pa čak i mozak, upravo stimulisanjem stem ćelija.

Zaista su fascinantne prednosti biljne hrane, što potvrđuje i ova na njima bazirana dijeta „kvazi-gladovanja“, koja sudeći po svojim revolucionarnim rezultatima obećava mnogo na putu otkrivanja tajne dugovečnosti.

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Video: Voditeljka Danijela Pantić nam je otkrila sistem pakovanja za letnji odmor

Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Najnovije iz rubrike Plantbased