Snižava holesterol, hrani creva i rešava zatvor: Ova slatka voćka je najbolja zamena za čokoladice
Kao sušeni plodovi urmine palme, urme su dugo predstavljale nezaobilazan sastojak kuhinje Bliskog istoka i severne Afrike, gde se koriste u aromatičnim tažinima, zasitnim varivima i nežnim poslasticama. Međutim, novija istraživanja pokazala su da ovo drevno voće može pomoći u rešavanju nekih savremenih zdravstvenih problema, među kojima su povišen holesterol, zatvor i narušena ravnoteža crevne mikrobiote.
- Urme ne treba posmatrati kao namirnicu koja sama po sebi snižava holesterol. Međutim, zamena visoko prerađenih slatkih grickalica celim urmama, kao deo uravnotežene ishrane mediteranskog tipa, može biti korisna za zdravlje srca i krvnih sudova - kaže registrovana nutricionistkinja Nikol Ladlam-Rain.
Nedavno objavljeni podaci kompanije Ocado pokazali su da je prodaja medžul urmi zabeležila rast od čak 100 odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Iz ove kompanije navode da je veliki deo tog porasta posledica popularnih recepata koji se dele na društvenim mrežama, ali i sve veće želje potrošača da zamene čokoladice i druge izvore „praznih kalorija“ hranljivijim slatkim alternativama.
Imajući to u vidu, stručnjaci objašnjavaju kako urme mogu da se konzumiraju na zdrav način i postanu deo uravnotežene ishrane.
Šta je toliko posebno kod urmi?
Osim prirodno slatkog ukusa koji podseća na karamelu i lepljive teksture, urme kriju i impresivan nutritivni sastav.
Pre svega, bogate su vlaknima. Porcija od 100 grama urmi sadrži oko 8 grama nerastvorljivih vlakana, poznatih i kao „gruba vlakna“, koja mogu pomoći u održavanju redovne probave.
Manje istraživanje iz 2015. godine pokazalo je da su osobe koje su svakodnevno jele urme tokom 21 dana imale češće pražnjenje creva, bez pojave dijareje.
Urme, koje se mogu kupiti po relativno pristupačnoj ceni, bogate su i važnim mineralima poput kalijuma, magnezijuma, bakra, gvožđa i mangana. Ovi nutrijenti neophodni su organizmu za pravilan rad srca, mišića i nerava, stvaranje crvenih krvnih zrnaca, očuvanje zdravlja kostiju i proizvodnju energije.
Takođe sadrže vitamin B6, koji podržava funkciju mozga, imunitet i metabolizam, kao i antioksidanse poput flavonoida, karotenoida i fenolnih kiselina, koji pomažu u zaštiti organizma od upala i oksidativnog stresa.Ipak, urme imaju i jednu manu - veoma su bogate prirodnim šećerima i kalorijama. Porcija od 100 grama, odnosno tri do četiri veće urme, sadrži između 275 i 315 kalorija, kao i oko 65 grama šećera, uglavnom u obliku fruktoze i glukoze.
Zbog toga osobe sa dijabetesom ili problemima sa regulacijom šećera u krvi treba da budu oprezne sa količinom koju konzumiraju. Takođe, svi bi trebalo da imaju na umu da visok unos šećera može negativno uticati na zdravlje zuba.
Kakva je veza između urmi i zdravlja creva?
Pregledna studija objavljena 2025. godine u turskom časopisu za poljoprivredu analizirala je ranija istraživanja o zdravstvenim koristima urmi i zaključila da one deluju kao prirodni prebiotik, odnosno hrana za korisne bakterije u crevima.
Autori navode da su urme bogate prirodnim šećerima i polisaharidima sličnim vlaknima, koji podstiču rast korisnih bakterija, posebno bifidobakterija u debelom crevu i laktobacila u tankom crevu.
Ove bakterije povezane su sa boljim varenjem i snažnijim imunološkim sistemom.
Konzumacija urmi takođe podstiče stvaranje kratkolančanih masnih kiselina, jedinjenja koja nastaju kada crevne bakterije razgrađuju vlakna. Ona pomažu pravilnom radu creva i mogu doprineti efikasnijem metabolizmu.
Mogu li urme da pomognu u snižavanju holesterola?
Urme su prirodno bogate biljnim jedinjenjima kao što su karotenoidi, flavonoidi, fenoli i antocijanini. Reč je o antioksidansima koji mogu pomoći u smanjenju upalnih procesa u organizmu i zaštiti ćelija od oštećenja izazvanih slobodnim radikalima, koja se dovode u vezu sa određenim vrstama raka.
Pored toga, sadrže i sterole - biljna jedinjenja čija je struktura slična holesterolu. Steroli mogu doprineti smanjenju apsorpcije holesterola u organizmu i na taj način pomoći u održavanju njegovog zdravog nivoa u krvi.Zbog svoje strukture, steroli mogu da se takmiče sa holesterolom za apsorpciju u crevima, što potencijalno može doprineti održavanju zdravijeg nivoa holesterola u krvi.
Važnu ulogu igra i visok sadržaj vlakana.
- Vlakna koja sadrže urme, posebno rastvorljiva vlakna, mogu pomoći u održavanju zdravog nivoa holesterola tako što smanjuju njegovu apsorpciju u crevima. Urme takođe sadrže polifenole i kalijum, koji šire gledano mogu doprineti zdravlju srca - objašnjava Ladlam-Rain.
Pojedina istraživanja, uključujući meta-analizu iz 2024. godine, kao i studije sprovedene na osobama sa dijabetesom, pokazala su da redovna konzumacija urmi može pomoći u snižavanju ukupnog holesterola i triglicerida u krvi.
Međutim, kada je reč o LDL holesterolu, poznatom kao „loš“ holesterol, rezultati nisu potpuno usaglašeni. Neke studije pokazale su njegovo smanjenje, dok druge nisu zabeležile značajne promene. S druge strane, više istraživanja sugeriše da redovan unos urmi može doprineti povećanju nivoa HDL holesterola, odnosno „dobrog“ holesterola.
Jedna urma može sadržati i do 70 kalorija, pa popularni recepti sa društvenih mreža lako mogu pretvoriti ovu zdravu namirnicu u pravu kalorijsku bombu.
(Ona.rs/Daily Mail)
Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).
Video: 2 sata, 5 slavskih kolača u isto vreme, ovo može svaka domaćica
Ona.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.